menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Katten

Ga naar meest recente reactie

moetje1951

Moetje1951

Kan iemand mij raad geven ivm ongewenste katten in mijn tuin? Ze krabben alles kapot en sch... alles onder!
Ik zou ze graag op een katvriendelijke manier verjagen?
woensdag 7 april 2010 - 09:22
iecee

Iecee

katvriendelijk is het niet echt maar de enige manier is water.
de tuinslang of een verstuiver je moet wel even volhouden maar de kat lijdt daar niks van.
ze zijn best zelf slim genoeg om dan weg te blijven.

inge
woensdag 7 april 2010 - 09:36
LauraK

LauraK

Wat ook schijnt te helpen is koffiedrab (uit het filter) te gooien op plaatsen waar
katten vaak hun behoeften doen.

En inderdaad wint de aanhouder, dus de plantenspuit of tuinslang bij de hand
houden kan geen kwaad. We hebben zelf katten, en we willen anderen er ook geen
overlast mee bezorgen, dus ik begrijp je irritatie maar al te goed!

Groeten van Laura.
woensdag 7 april 2010 - 11:48
cee

Cee

Mja Lein,

Deze keer moet ik Parodias toch volledige gelijk geven, onze katten zitten overdag heel soms buiten maar s'avonds moeten ze naar buiten of breken ze onze living af! En dan zie je ze niet meer! Als we geluk hebben komen ze naar binnen als wij gaan slapen, maar als het wat warmer is mogen we inderdaad heel lang wachten.

En naast het feit dat katten voor de fun doden, is het gewoon hun instinct.

Geef je ze geen eten meer zullen ze de muisjes en vogeltjes die ze vangen ook beginnen opeten, wees daar maar zeker van. Van die muizen ben ik best blij maar een vogeltje vind ik altijd jammer.

Verder is het een vorm van natuurlijke selectie, de katten vangen de oudste en de zwakste diertjes die niet snel genoeg zijn, maar mooi is het niet, dat is een feit.

In verband met de uitwerpselen, vind ik dat tussen de struiken niet zo erg, maar op een terras is het inderdaad niet zo aangenaam! (probeer anders de truc met de volle PET flessen eens?)
PS: die van ons wisselen af, soms eens binnen, dan eens buiten, zoals het hen best past, soms in onze tuin, soms bij de buren, ze hebben een redelijk groot territorium.

@birdwatcher: We hebben enkele nestkastjes hangen op veilige plaatsen waar onze katten er met alle moeite van de wereld nog niet aan graken.

Groeten
Cee
woensdag 7 april 2010 - 14:00
cee

Cee

@ birdwatcher: je hebt inderdaad gelijk dat een kat misschien meer vangt dan het eten kan, wat ik ook heel erg jammer vind en probeer zoveel mogelijk tegen te gaan. Maar een hond zal evengoed alle jonge konijntjes, eendjes, kippen, ganzen, waterkiekens en nog veel meer doden als ze er een nest van vinden, net als een koekoek eieren opeet, een roofvogel andere vogels uit de lucht plukt, een reiger vijver leegvist en dan is er nog een hele resem andere dieren die ik hier vergeeet, niet dat dit iets goed maakt maar het zijn niet alleen katten bedoel ik dan. Maar ik versta je frustraties als vogelliefhebber. Een vijverliefhebber ziet de reiger liever ook niet langskomen.

Maar er zijn inderdaad teveel huiskatten, en dan wordt het een probleem, steriliseren is de enige echte boodschap die er in feite echt toe doet, dan is het aantal katten al direct een pak lager.

Maar in verband met het sch..., het is inderdaad zo dat je moet opletten voor toxoplasmose! En dan zeker vooral voor zwangere vrouwen, maar dat kan je makkelijk voorkomen als je een beetje oplet met wat je eet.

Verder lijkt een zandbak ook verdacht veel op een uitvergrote kattenbak, dus versta ik waarom katten daar hun behoefte gaan doen. M'n broer heeft ook een zandbakn maar dekt die af, zodat er geen katten aankunnen als er niet in gespeeld wordt, probleem opgelost.

PS: toxoplasmosa krijg je vooral via het eten van rouw vlees en ongewassen groenten, niet via een speelplein. Alles wat je invriest of bakt is ook direct toxoplasmosevrij!

Verder raad ik iedereen aan groenten te wassen of je nu katten in je tuin zitten hebt of niet, ik blijf het leuke beestjes vinden, en ben blij dat ik thuis geen muizen heb!
woensdag 7 april 2010 - 16:14
printemps

Printemps

Losse grond vermijden
Cacaodoppen strooien,daar zouden ze niet van houden
Motteballen leggen waar ze iets achter laten

Ik zie ook liever hun achterkant dan de voorkant

mvg
woensdag 7 april 2010 - 17:34
moetje1951

Moetje1951

Tja daar zit gedeeltelijk het probleem denk ik. De aarde is nu mooi los omdat we net de grond wat luchtiger maakten, niet echt spitten wel loswoelen en onkruid verwijderen.
En een putje krabt zich natuurlijk gemakkelijker in losse grond. Er is in ieder geval een ongemanierde kater bij die nog nooit de moeite doet om zijn putje terug dicht te doen.
Ik dank in ieder geval iedereen voor de vele nuttige tips.
woensdag 7 april 2010 - 17:42
moetje1951

Moetje1951

Hallo Batdah,

Wat een prachtige tulpen!
Ik wil nog niet zover gaan dat ik een jachtgeweer koop maar het begint me inderdaad serieus de strot uit te hangen. Heb een paar weken geleden een bed ijspapavers gezaaid die al heel mooi opkwamen en ja, je raadt het! Al mijn kleine plantjes naar de vaantjes.
Die verdomde kater laat zich door niks afschrikken. De waterslang zou misschien wel helpen maar ik zie me daar toch nog niet de hele nacht zitten met de tuinslang in mijn handen. En het is inderdaad meestal 's nachts dat hij zijn souvenirtjes achterlaat. Verdorie och, misschien toch een ultrasoon systeem?
van honden heb ik gelukkig geen last (afgesloten tuin) alhoewel er komt er toch ook regelmatig een zijn poot opheffen tegen mijn garagepoort!
donderdag 8 april 2010 - 08:52
evadepeva

Evadepeva

Ik vind katten ook fantastische dieren
Ik heb er zelf een en die gaat veel naar buiten, maar vangt zelden iets. Heel af en toe een rat, maar vogels zijn hem vaak te snel af. Hij poept in onze tuin naast ons terras in de border. En nee, nooit last van, ook niet van de geur, en ik heb een goede neus! Buxus stinkt harder .
Ik vind die mensen die over katten lopen te mauwen van die bittere mensen.. Mijn opa is er ook zo een, treurig gewoon... Oh oh als zijn bordertje maar strak geharkt is. Dan denk ik, man, je bent 87, geniet toch eens gewoon van het leven!!!
Mijn bollen liggen er ook wel eens uit, dan zet ik ze weer terug....Klaar!
Mensen GENIET!!!!!!! Het zijn ongevaarlijke dieren.

En over toxoplasmose: Het overgrote deel van de mensen is daar al besmet mee geraakt als kind en bij een zwangerschap is dat risico nihil, en totaal weg te nemen door je handen goed te wassen na het tuinieren. Vlees is een veel groter risico, ziektes, antibiotica-resistentie, hormonen.. HORROR! en het effect van vleeseten op de natuur is gigantisch! Eet smakelijk!
donderdag 8 april 2010 - 09:18
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

ik heb een kat.
MAar een kat wil nu eenaal 's avonds naar buiten mijn kat moet niet maar hij wil altijd.
Hij gaat zijn behoefte noit in andersmans tuin doen mstal graaft hij een putje onder een spar.
Honden daarintegen die doe hun behoeft op paden gras parken banken overal
een kat gaat naar de kattenbak of buiten een hond doet zoiets niet. En als hij buiten is poept hij alles ondere
Dus katten zijn veel properder
Honden moet je wassen
KAtten wassen hun zelf
EEn kat is proberder en gigeniser dan zo'n hond
Dus daarom niks tegen katten aub.
Dan heb ik niks tegen honden.
Als er iets mis is is het altijd een ander zen schuld.
Soms is het ook zo. maar ja.
Ik steek ook nooit de hond van mijn buren gwn in een kot. Wand die loopt soms op ons gras te poepen
Vize beesten gertevr Jullie doen kuissen mss graag iemand anders zn poep op maar wij hier niet

Cedric
donderdag 8 april 2010 - 16:48
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

TuinFairy ,
wij hebben het van die honden hetzelfde al eens meegmaakt, onze oprit van een voetganger zen hond onder gescheten en paar dagen na elkaar dat we die stront in die zn gezicht wouden gooien.

ik heb niks tegen dieren maar als di honden zo doen zou ik zeggen weg der mee
donderdag 8 april 2010 - 16:51
Peppody

Peppody

ik heb een hond en nog 1 kat (nr. 2 is inmiddels overleden). Mijn katten zijn nooit buiten geweest behalve zomers aan een lange lijn in eigen tuin. 1 van de 2 katten was een zwerfkat toen ze via het asiel bij ons kwam. Ik vind het klinkklare onzin dat katten persé naar buiten moeten omdat ze anders het interieur zouden slopen. Bij mij is nooit iets gesloopt en behoefte om naar buiten te moeten is er ook niet. Zelfs niet bij mijn kat die ruim een jaar alleen maar op straat heeft geleefd en nog tam gemaakt moest worden, was niet gewend om binnen te zijn. Kwestie van je vaak bezig houden met de kat oftewel ermee spelen, zodat het dier z'n energie kwijt kan. (pingpongballetjes vinden ze geweldig om achter aan te rennen)
Katten van buren die in m'n tuin poepen, bollen uitgraven, hun geur tegen de schuur aan sproeien, enz. enz. heb ik dan ook echt de pest aan. Hier kan ik dan ook geen begrip voor opbrengen. De buren bij het oude huis wisten dat ook: de poep gaat in de brievenbus van de buren retour! En na een aantal keer kunnen de mensen de kat wel in eigen tuin houden.

U wilt toch een kat... de buren hebben niet om het dier gevraagd!

En die hondenbezitters die de hond in andermans tuin laten poepen en plassen is ook te weiten aan de baasjes zelf. Gewoon poep oppakken en bij de eigenaar terugbezorgen. Even aanbellen en zeggen: dit was u zojuist nog vergeten op te ruimen en in het poepzakje geven. Dan is dat zo afgelopen! En zo niet: achter de voordeur met een briefje: retour afzender, helpt ook!
donderdag 8 april 2010 - 19:10
moetje1951

Moetje1951

Voor alle duidelijkheid: ik heb helemaal niks tegen katten (tegen honden ook niet maar daar heb ik geen last van) Tegen een beetje kattenpoep heb ik ook nog geen bezwaar, maar ze moeten verdorie uit mijn vers gezaaide bloemen blijven.
Ik weet zeker dat zelfs de meest fervente kattenliefhebber hiervan ook niet gediend zou zijn.
Ik doe de beesten ook geen kwaad, ik zoek alleen een manier (katvriendelijk zoals ik al zei) om ze buiten mijn tuin te houden.
Toch aan iedereen hartelijk dank voor de welgemeende raadgevingen
donderdag 8 april 2010 - 19:24
York

York

Mottebollen helpen echt. Dat weet ik uit ondervinden. Ik heb alle mogelijke middeltjes geprobeerd en de mottebollen hebben resultaat gehad
donderdag 8 april 2010 - 21:44
charelke

Charelke

Ja zoals hierboven al beschreven staat,koffiedik-mottebollen-cacaodoppen,maar ookoievaarsbek (geranium macrorrhizum)
vuurwerkplant (dictamnus)
citroenverbena (aloysia triphilla)
wijnruit (ruta graveolens) dit zijn planten die katten verdrijven.Ook kan men op je zaaibed doornige takken leggen .
Maar plaats GEEN Valeriaan in je tuin want daar zijn ze echt verzot op.
groetjes
Charelke
donderdag 8 april 2010 - 23:54
evadepeva

Evadepeva

Volgens mij werkt de plantenspuit echt het beste. Dieren leggen snel verbanden met daden en gevolgen (pavlov).
De satestokjes op de kop zijn misschien ook een idee .
Misschien zelf een kat nemen? Die kun je keurig opvoeden en die houdt andere katten uit de tuin! (moet het wel een krachtpatser zijn)
Ik heb alleen mijn eigen kat in de tuin en heeel af en toe een verdwaalde vreemdeling.
vrijdag 9 april 2010 - 00:00
moetje1951

Moetje1951

De tip van de mottebollen en de satestokjes lijken me wel wat. Ooievaarsbek heb ik massa's maar ook Valeriaan! Ik wist niet dat katten daarop verzot zijn.
Tja, Valeriaan eruit zeker?
vrijdag 9 april 2010 - 09:10
spruce

Spruce

Zoals je in mijn avatar kan zien hebben wij ook katten - helaas is de zwarte in de kattenhemel terechtgekomen - onze "Sus".

Wij zijn een paar jaar geleden bij Dirk&Dogs gegaan naar het kattenhotel en de eigenaar van de zaak is ons nadien komen vinden i.v.m. onze Sus. Bleek dat de meest sociale kat te zijn die hij ooit gezien heeft. Idd onze Sus was prettig gestoord. De andere kat is Vic en die is wat schuchter. De streken die onze Sus heeft uitgehaald zijn legendarisch.

Je ziet dat elk beestje - zoals elke mens - zijn eigen karakter heeft.

Helaas kunnen katten ook voor overlast zorgen. Daar moeten we onze ogen niet voor sluiten. Daarom steriliseren wij onze katten en zorgt een omheining van je perceel toch reeds voor een natuurlijke grens. Zo vergroot je de kans dat een kat niet zomaar kris kras gaat paraderen in de wijk. Bovendien hebben we het bij één kat gelaten na het verdwijnen van Sus. Kak en pies gebeuren in de kattenbak die binnen staat. Miauw ! Ik wil kakken ... ja zo gaat dat met een kat met discipline. En een kat kan je iets aanleren. Zo zal onze kat steeds proberen naar boven te ontsnappen als mijn vrouw door de deur gaat - bij mij doet ze dat nooit. Dus die beesten doen nooit niks willekeurig.

Tja, ik vind zo van die blafhonden - mensen die een hond kopen om te blaffen tegen alles wat beweegt- en de hanenzotten - die graag naar een kreisende haan luisteren de ganse dag - ook bronnen van ergernis. Ja op een woonwijk is dat fantastisch ... en dan zitten ze nog te zeggen dat de "boerenbuiten" vol zit met dierengeluiden. Eerlijk gezegd mijn schoonvader is een boer op het platteland en daar is het dierengeluid vele vele minder. Wij wonen in de 3e meest dichtbevolkte gemeente van de provincie. Maar toch zijn er mensen die spreken van de boerenbuiten bij ons.

Enfin, wij proberen een evenwicht na te streven ... en met onze schuchtere kat lukt dat alvast vrij goed.

Ik denk dat die partij van de dieren die ze willen oprichten, eerst de baasjes moet opleren en dan de diertjes !
dinsdag 13 april 2010 - 00:11
moetje1951

Moetje1951

Heb me in het tuincenter een dure doos "antikatkorrels" laten aansmeren. Het spul stinkt geweldig maar die rotkater (en het is altijd dezelfde) trekt zich daar niks van aan. En altijd daar waar ik iets durf te zaaien. Tja dan is de grond lekker zacht.
Hij zou beter mijn zevenblad eruit krabben!!
dinsdag 13 april 2010 - 18:05
moetje1951

Moetje1951

Niet leuk he Marianne, Ik ga vanaf morgen mijn tuin dus ook met koffieprut te lijf. Zal misschien effectiever zijn dan mijn antikatkorrels! In ieder geval veel goedkoper.
Dus zaaien en strooien maar.
Groetjes
Anne
dinsdag 13 april 2010 - 19:07
charelke

Charelke

Hallo zie eens terug naar de planten hier boven wat er eigenlijk als kruid tegen katten is en ook wat katten aantrekt.
groetjes
Charelke
woensdag 14 april 2010 - 00:34
moetje1951

Moetje1951

Tuinfairy: ik probeer het zeker, lekker meegenomen he tegen de slakken!
Charelke: ik ben heel goed wakker, vooral wanneer ik zie dat mijn vriend de kater weer huisgehouden heeft tussen mijn zaailingen. Ik heb je raad opgevolgd, in zoverre dat ik systematisch alle valeriaan eruit trek, en ooievaarsbek en dergelijke moet ik niet planten, dat heb ik al.
Het was niet mijn bedoeling hier een discussie uit te lokken tussen pro- en antikattenmensen.
Ik vind echter dat de reacties van de laatste dagen wel degelijk met de oorspronkelijke vraag te maken hebben: hoe hou ik die kat uit mijn tuin zonder hem kwaad te doen.
woensdag 14 april 2010 - 08:05
evadepeva

Evadepeva

Welk dier is schadelijker : een muis of een kat?
Vandaag een heel schattig muisje in de tuin, bleef in de buurt hangen en de kids wilden het gaan voeren (nou, doe toch maar niet). Ik wilde de kat eigenlijk gaan halen (die lag uiteraard te slapen) maar dat mocht niet.. maar muizen vinden verse blaadjes toch lekker???
vrijdag 16 april 2010 - 00:44
evadepeva

Evadepeva

Poes heeft muis gevonden.......
vrijdag 16 april 2010 - 09:11
moetje1951

Moetje1951

Oei muis!
Gisteren mijn eerste koffieprut uitgestrooid. Nu heeft ie het gepresteerd om een eindje verder een putje te krabben, geeft niet, als hij maar uit mijn jonge plantjes blijft. Blijkbaar houden ze daar inderdaad niet van. Koffie drinken maar!
vrijdag 16 april 2010 - 09:14
moetje1951

Moetje1951

Ondertussen een week verder: heb dapper elke dag mijn koffieprut uitgestrooid en.........ik zie die kater niet meer. Ofwel is die koffieprut heel effectief ofwel heeft de kater een wreed accident gehad.
vrijdag 23 april 2010 - 13:36
moetje1951

Moetje1951

Fantastische tip, tuinfairy, hartelijk dank.
vrijdag 23 april 2010 - 18:32
monique217

Monique217

Mijn kat deed zijn behoefte altijd in mijn eigen tuin. Hij kan gewoon op de kattebak en mocht ook op een bepaalde plek in de tuin zijn behoefte doen maar niet tussen mijn plantjes (daar staan bolletjes in en wat is er irritanter dan 3 keer per week je bollen weer moeten planten en uiteindelijk weggooien)
Ik heb cacaodoppen gebruikt en dat helpt echt. Alleen hielp het niet tegen de slakken helaas, die gingen er gewoon overheen
(en nee mijn kat ging niet naar de buren om te poepen )
zondag 25 april 2010 - 07:44
Rockey

Rockey

ook 2 katten hier + een hond.
Onze katten gingen als kittens buiten maar enkel aan de leiband. Deze was meter of 2-3m lang en werd vastgemaakt in de tuin.
Eerst heel kort 1m en stelselmatig verlengen tot ik de leiband zelfs niet meer vastmaakte maar wel nog aanliet (kat heeft dan het gevoel dat ze nog vasthangt)

Ze zijn nu beiden (zijn zusjes) 2jaar oud en lopen los in de tuin.
Ze blijven in de tuin (zelfs met de hond erbij) en komen s'avonds mooi binnen om te slapen.

Behoefte wordt zelden in de tuin gedaan (en nooit tussen de planten maar ergens waar er nog gewoon aarde ligt).
Mijn katten krijgen voldoende eten en heb de indruk dat ze dan ook niet zo zitten te zoeken naar prooi.
Vlinders en vliegjes springen ze natuurlijk naartoe.

1 kat heeft ooit een mereljong meegebracht en heb dit dan ook bestraft. Aangezien het uit het nest kwam dacht ik dat ik er nog ging krijgen maar nee, blijkbaar genoeg gestraft.
Het is zelfs zo dat er een mezenhuisje hangt in mijn tuin en dat de meesjes er regelmatig vertoeven, zelfs met de katten in de tuin.

Ik versta dat mensen niet graag hebben dat er katten in hun tuin komen, idem hier (een wel gemikte schoen doet wonderen) maar het heeft volgens mij ook veel te maken met opvoeden van de baas. Als je de diertjes van kitten af gewoon buiten zet moeten ze welk rekenen op hun jachtinstinkt.

Ps: voor ik het vergeet, wij hebben laatst een product gekocht om onze hond (en de katten indien nodig) beetje van de jonge planten weg te houden.
'Skunk spray', indien je dit tegenkomt hoef je het niet te kopen.
Ten eerste stinkt het gigantisch (is dan ook stinkdier extract) en ten tweede helpt niets. Het is zelfs zo erg dat het mijn hond aantrekt.
Gelukkig is de geur na 1 dag verdwenen en enkel nog ruikbaar voor de gevoelige neus (honden/katten...)
zondag 25 april 2010 - 09:15
monique217

Monique217

ik denk eigenlijk dat jij gewoon geluk hebt met je katten. Die van mij hebben 3 jaar op een flat gewoond en kwamen dus niet buiten. Toch is bij 1 van hen het jachtinstinct heeeeeeeel erg goed ontwikkeld. De andere twee wat minder maar toch, ze jagen wel.
En het heeft niks te maken met het wel of niet voldoende eten krijgen. Ze eten de prooi ook immers niet op>?? Het gaat alleen om het vangen.
Het jachtinstinct zit ìn de kat en word ook binnen ontwikkeld door het spelen met balletjes ,nepmuisjes, propjes papier, wijnkurken enz. Het spelen is niet spelen maar is jachtinstinct.
Dus kat wel of niet buiten, jachtinstinct is de natuur van een kat !
zondag 25 april 2010 - 09:54
Sarah

Sarah

Goh Marianne dat is wel vervelend zeg. Ik weet niet hoe je woont natuurlijk maar misschien kunt je een hekje plaatsen zodat hij er niet meer in kan, of is het een te groot stuk om af te zetten. (het moet ook niet zo zijn dat je kapitalen eraan zou moeten spenderen.) Die honden moeten in de eerste plaats opgevoed worden.
Misschien als je telkens als je hem betrapt kan waarschuwen, misscien dat hij het dan gaat leren.

Wat katten betreft, sinds ik geen honden meer heb zijn ze met grote getale bij ons aanwezig, en ik ben er niet blij mee. Maar ik kan moeilijk een dak op mijn tuin gaan maken.

zondag 25 april 2010 - 22:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon