menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Narcissen zonder bloei

Ga naar meest recente reactie

livarno

Livarno

Hallo allen,
Ik verheugde mij op een rijke bloei van mijn narcissen. De vorige bewoners hadden in de tuin flink wat bollen gepoot en heb daar vorig jaar erg van genoten. Maar helaas... dit jaar veel blad... maar vrijwel geen knoppen en dus geen bloemen.

Iemand misschien dezelfde ervaring of weet iemand hoe dat kan?

Groetjes
Anja
maandag 5 april 2010 - 20:04
livarno

Livarno

Nee heb ik niet gedaan.
maandag 5 april 2010 - 20:12
livarno

Livarno

Maak ik morgen even een foto...


wordt vervolgd
maandag 5 april 2010 - 20:20
lam

Lam

Hoi Livarno ,
Jammer dat je narcissen niet aan de verwachtingen voldaan hebben.
ik heb een paar vragen aan je, welke gondsoort hebben we het over.
Wat heb je met de narcisssen vorig jaar gedaan ?
Narcissen mest geven kan geen kwaad maar dan wel als er blad opzit of nog liever als ze boven komen. Het blad nooit eerder verwijderen dan na 15 juni, de plant heeft dan keurig de tijd om voor de nieuwe bol te zorgen.(bloei)
De bollen kwekers gebruiken meststoffen waar wij moeilijk aan geraken( onze hoeveelheden zijn te klein). Maar neem gewone kunstmest 12.10.18, als er maar geen chloor in zit, koemest korrels kunnen ook, temperatuur werkt dan vaak tegen, het is dan nog te koud(als je vroeg bemest).
Je kan nog wat doen aan je narcissen, veel geluk.

Lam
maandag 5 april 2010 - 20:25
livarno

Livarno

Hoi Lam,
We hebben hier zandgrond. En wat ik aan de narcissen gedaan heb vorig jaar? Nou eigenlijk niets. Geen mest en blad niet afgeknipt. |e staan vnl in een strook grond op het rand van het perceel tussen wat struiken en boompjes. Dus als de struiken etc blad krijgen dan valt het blad van de narcissen niet meer op... hoef ik niet af te knippen.

Als ik het goed begrijp kan ik ze dus nu nog mest geven...kans dat er nog knop in komt?
maandag 5 april 2010 - 20:35
lam

Lam

Hoi livarno,
De meeste narcissen komen van de zand(dal, geest) grond , dus dat maakt niet veel uit.
Dit jaar mesten is goed voor het komende seizoen .
Het kan ook nog zo zijn dat de narcissen niet tegen verwildering kunnen , het wordt zo wel erg technisch. Carlton gaat heel goed , maar Dutch Master weer minder. Botanische soorten kunnen heel goed tegen verwildering zo als Februarie Gold en Quail en andere botanische soorten.
Veel geluk,
Lam
maandag 5 april 2010 - 20:51
leeuwtje

Leeuwtje

Ik heb in mijn voortuin ook al jaren narcissen. Ze staan achter een buxushaagje. Andere jaren volop narcissen daar, maar dit jaar maar heel weinig bloemen. Terwijl ik er op een andere plaats ook heb staan en die bloeien wel weer goed. Misschien slaan ze een jaartje over.
dinsdag 6 april 2010 - 00:00
iecee

Iecee

volgens mij krijg je minder bloemen van overbemesting
op heel arme grond doen ze het meestal het best
dinsdag 6 april 2010 - 09:49
printemps

Printemps

Ze bloeien minder of niet als ze te dicht bij elkaar staan

Misschien eens uit doen en verder uit elkaar planten

mvg
dinsdag 6 april 2010 - 15:44
dendrodan

Dendrodan

heb er geen proleem met ze bloeien hier heel goed. Staan gewwoon in mijn gazon.
Wel heb ik zoals ieder jaar de verwelkte bloemen afgenepen vorig jaar en dan komen ze heel gemakkelijk weer op.
Dit jaar wel minder hoog dan vorig jaar ,maar dat komt door de lange winter.
Nu zijn al mijn gele open en binnekort komen de witte uit hier en daar zie ik al knopjes tussen de gele staan
dinsdag 6 april 2010 - 22:49
livarno

Livarno

Batdah,
Zoals beloofd nog een foto

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 7 april 2010 - 21:27
livarno

Livarno

Tjeee... daar was ik dus niet opgekomen. Nooit van gehoord! Ik ga je advies opvolgen.... ga ze opgraven. En als ik een duidelijke 'paardekaak' zie plaats ik nog een foto.

Weet je ook hoe dat komt?... komt het door te dicht op elkaar planten?

donderdag 8 april 2010 - 21:18
lam

Lam

De bollen verclisteren zo als dat heet
, ik zou ze gewoon in de zomer oprooien en drogen uit elkaar halen en opnieuw planten.
In de plantsoenen van onze stad staan vakken van 25 jaar en ouder, en de narcissen geven wel eens een jaar minder bloemen, maar dan zijn ze er weer in het volgende jaar.
Oprooien is er niet bij, moet een vak vervangen worden, gewoon afmaaien meteen bij de eerste maaibeurten al mee beginnen.
Gr. Lam
vrijdag 9 april 2010 - 02:31
lanne
vrijdag 9 april 2010 - 08:17
anneloes levi

Anneloes levi

Veel van mijn narcissen bloeien niet. Moet ik ze vervangen of gaan ze het volg. jaar als nog doen?
zaterdag 1 april 2017 - 16:12
klaas25

Klaas25

uitgebloeide knoppen er uit knippen , verder helemaal laten verdorren. geen mooi gezicht maar wel het beste.
zondag 2 april 2017 - 14:15
germain.

Germain.

Ik heb onder een berkenboom een hele groep narcissen staan die nooit of praktisch nooit bloeien. Ik heb ze al bemest, uitgedaan, afgesneden, steeds volledig laten afsterven, niets helpt.
Misschien inderdaad ze uitdoen en op een andere plaats, uitgedund planten?
zaterdag 8 april 2017 - 09:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon