menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bodembedekker

Ga naar meest recente reactie

Bonami's garden

Bonami's garden

Ik ben op zoek naar de ideale bodembedekker voor in een border. Er komt namelijk geregeld onkruid door en ben bijna dagelijks in de weer in de tuin. Niet dat ik dit erg vind, integendeel, maar een bodembedekker die snel groeit en mooie boemen geeft zou welkom zijn. Iemand een suggestie?

Ps: wanneer begint een hangbegonia met groeien?

Alvast bedankt,

Yannick
dinsdag 30 maart 2010 - 11:02
Bonami's garden

Bonami's garden

Bedankt voor de tips, zal eens even kijken of het mogelijk is in de border
Chocolade ruikt altijd lekker he

Groetjes Yannick
dinsdag 30 maart 2010 - 12:59
Bonami's garden

Bonami's garden

Tuurlijk denk ik dat niet, maar het kan wel helpen he
dinsdag 30 maart 2010 - 20:56
Bonami's garden

Bonami's garden

Ok, bedankt voor de tip
woensdag 31 maart 2010 - 06:38
iecee

Iecee

de helleborus orientalis is een ideale bodembedekker
altijd groen en maar 4 planten nodig per meter
en een andere is de geranium macerrhizum dit is de beste bodembedekker aller tijden, die bedekt in no time hele stukken tuin, is altijd groen bloeit en is ook weer makkelijk te verwijderen want je trekt het in no time ook weer uit, hij wortelt niet diep nl.
woensdag 31 maart 2010 - 10:42
iecee

Iecee

de helleborus orientalis is een ideale bodembedekker
altijd groen en maar 4 planten nodig per meter
en een andere is de geranium macerrhizum dit is de beste bodembedekker aller tijden, die bedekt in no time hele stukken tuin, is altijd groen bloeit en is ook weer makkelijk te verwijderen want je trekt het in no time ook weer uit, hij wortelt niet diep nl.
woensdag 31 maart 2010 - 10:42
Polplastron

Polplastron

De meeste tuingeraniums HOUDEN WEL DEGELIJK onkruid tegen!!!!!
Wat mensen beschouwen als bodembedekkers zoals o.a. maagdenplam e.d. doen dat naar mijn mening niet voldoende.

Goede bodembedekkers die onkruid tegenhouden zijn:
Geranium macrorrhizum-variëteiten
Geranium sanguineum-variëteiten
Geranium renardi-variëteiten
Stachys byzantina-variëteiten
en bepaalde varensoorten voor in de schaduwrijke plekken

Groetjes,

Pol
vrijdag 2 april 2010 - 15:44
Bonami's garden

Bonami's garden

Bedankt Pol, erg nuttige info die ik zeker ga gebruiken.

Hartelijk bedankt.
vrijdag 2 april 2010 - 19:03
katleen511

Katleen511

Hallo,

Ik heb ook enkele bodembedekkers in de tuin:
mansoor (Asarum europaeum), vind ik persoonlijk wel heel mooi,
vrouwenmantel dicht ook goed en je hebt er mooie bloemen van,
en dan heb ik iets waarvan ik de naam niet meer weet:
nu zijn het kleine geel-groene blaadjes, er komen ook kleine gele bloemetjes op en het loopt enorm uit. In de herfst wordt het blad groen en verdwijnt het bijna helemaal. Je mag het zelfs wieden, het blijft steeds weerkomen. Bij mij staat het op een plek waar het naar hartelust mag groeien, maar ik zou het zeker niet overal in mijn tuin zetten. Het is wel heel mooi!

mvg,

katleen
zondag 4 april 2010 - 11:01
Jeanken

Jeanken

Hallo iedereen,

Iemand enig idee welk plantje (ook bodembekker) op de onderstaande link afgebeeld staat?

http://roys-fotoblog.skynetblogs.be/post/5795491/het-bosje-een-oase-te-oostende

(doorscrollen naar foto 8, bodembedekker met gele bloempjes).

Dank bij voorbaat!
zondag 4 april 2010 - 11:21
Jeanken

Jeanken

Hartelijk dank, Marjoleine en batdah.

Ik ben inderdaad een neofiet die zich sinds enkele maanden in een tuinavontuur gestort (tuin aanzienlijk kunnen uitbreiden en tegelijk wat meer tijd ter beschikking gekregen id agenda) heeft en alle advies kan gebruiken.

Het speenkruid bevindt zich in het meer bossige gedeelte vd tuin en dien ik dus best weg te houden vd gazonborders. Niettemin overweeg ik het als "transplantje" elders in het bossige tuindeel uit te proberen. Zijn er andere bodembedekkers die het goed doen/aangenaam ogen onder bomen (mirabellen, wilg, vlier, kerselaars)?

Soit, ik denk dat ik hier aan het juiste adres ben om bij te leren.

Groeten,

Jeanken
zondag 4 april 2010 - 20:47
Jeanken

Jeanken

Die heb ik al overvloedig in de collectie, birdwatcher
zondag 4 april 2010 - 23:21
iecee

Iecee

zet nooit van die woekeraars als speenkruis en bont zevenblad in je tuin
je gaat daar echt spijt van krijgen
dit zijn wilde planten en voor je het weet staat je tuin vol en krijg je het nooit meer weg
bont zevenblad wordt op een gegeven moment weer groen en dan zit je ermee
en dat lieve schattige speenkruid is mooi maar verstikt alles voor het weer verdwijnt
inge
maandag 5 april 2010 - 10:16
iecee

Iecee

ik heb nog een antwoord voor katleen


bedoel je de . duchesnea indica
of de waltsteinia?
want de waltsteinia is eengeweldige bodembedekker en de duchesnea is weer een woekeraar.

en nog een erg goeie bodembedekker die altijd froen blijft en waar bijna geen onkruid doorkomt is de pachisandra

inge .
dinsdag 6 april 2010 - 09:21
katleen511

Katleen511

Dag Inge,

Ik heb gevonden wat het is: penningkruid (Lysimachia nummularia).
Het wordt maar een vijftal cm hoog. Ik vind het wel mooi en het groeit geweldig, hé... Het is ook geschikt als balkonplant bij zomerbloeiers. Dat deed ik ook al enkele keren en in de herfst zet ik het penningkruid dan op een plaats waar hij zijn gangen mag gaan...

Alvast bedankt voor het meehelpen zoeken!

katleen
dinsdag 6 april 2010 - 21:20
iecee

Iecee

bont zevenblad, wie dat in de handel brengt moet wel een heel slecht karakter hebben.
zo kan ik het ook, een polletje onkruid scheuren in potjes zetten en kassa, en na twee jaar round up verkopen aan je klanten, want anders raak je er nooit meer van af.
met round up ook niet hoor

inge
woensdag 7 april 2010 - 09:30
99maaike

99maaike

Wat dacht je van "Laniums" maar geen brandnetels natuurlijk.Prachtige kleuren, witte, gele, paarse, rose. En "Hondsdraf".

Groeien snel en je kan ze er ook uitrukken als het te gek wordt.
Sommige laniums willen weleens woekeren.

Maar voor grote stukken (niet inde border, of het moeten de kleine soorten zijn) land te bedekken vind ik het leuk. Bloeit ook lekker lang.

Succes
Maaike
donderdag 8 april 2010 - 02:01
99maaike

99maaike

Sorry niet goed gelezen "voor de border".
Dan maar alleen hondsdraf, groeit lekker snel.

Maaike
donderdag 8 april 2010 - 02:04
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

Blijkbaar niemand die denkt aan Campanula portenschlagiana ('dalmatiëklokje')? Campanula poscharskyana ('kruipklopje')? Campanula cochleariifolia ('lepelbladklokje')? Campanula carpatica ('karpatenklokje')? Campanula isophylla ('Ster van Betlehem')?, Campanula garganica?...

Het zijn nochtans allemaal zeer populaire en goeie bodembedekkers om in borders te gebruiken... Misschien toch het overwegen waard?

donderdag 8 april 2010 - 23:14
prediker

Prediker

nou wat een berichten over bodum bedekkers
lachen zeg!
speen kruid een ramp even zo zeven blad .
campanula is prima en ook de symphytum dat vind ik de beste
zomer en winter mooi blad en leuk als je er bollen onder plant
succes !!
vrijdag 9 april 2010 - 00:13
Polplastron

Polplastron

Die campanula houdt wel niet echt veel onkruid tegen naar mijn ervaring.
Symphytum doet het vooral goed in halfschaduw en schaduw. Daar moet je ook rekening mee houden.
zaterdag 10 april 2010 - 14:05
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

Die campanula houdt wel niet echt veel onkruid tegen naar mijn ervaring.

Het hangt er maar vanaf welke Campanula-soort je bedoelt natuurlijk ('die campanula' is immers een redelijk onduidelijke verwijzing), de in borders veel gebruikte Campanula portenschlagiana (ook wel 'muralis' genoemd) houdt hier vele meters lang het onkruid prima onder controle. Af en toe eens een verdwaalde paardebloem uitsteken moet soms wel, maar dat is het zo ongeveer...

De Campanula portenschlagiana doet het ook prima in schaduw, halfschaduw en in volle zon...

zaterdag 10 april 2010 - 19:15
prediker

Prediker

ja die campanula portenschagia is zomer en winter t bekijken waard

gelijk heb je er zijn ook soorten wat niks is ,maar dit vind ik elkjaar weer een topper
bedankt voor t reageren

zaterdag 10 april 2010 - 20:54
iecee

Iecee

hallo rhododendron lover
ik heb een link voor je naar de catalogus van de beste kwekerij in je buurt
in de catalogus staan redelijk duidelijke beschrijvingen of iets een bodembedekker is en voor welke plek en van de meeste ook nog een fototje
ik spring daar regelmatig binnen want ze hebben een goeie kwaliteit en erg redelijke prijzen
target="_blank">http://www.gieteling.nl/adrespagina2006.htm" target="_blank">http://www.gieteling.nl/adrespagina2006.htm
http://www.gieteling.nl/
het is ook een leuke catalogus om iets op te zoeken want het aantal planten per meter staat erbij, of het een bodembedekker is of wintergroen blijft de hoogt en de kleur.
ik krijg nl de indruk dat ze op dit forum op enkel uitzonderingen na vooral woekeraars aanprijzen en ik dacht toch dat men bodembedekkers wil om werk te beparen.
inge
zondag 11 april 2010 - 08:54
Polplastron

Polplastron

Met "die campanula" bedoelde ik natuurlijk de portenschlagiana die vermeld werd in bovenstaande berichtje hé! Bij mij groeit die niet zo dicht en groeit er toch nog geregeld wat anders tussen, maar misschien ligt het aan de standplaats?
dinsdag 13 april 2010 - 08:59
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

ik heb in bovenstaand berichtje 6 soorten Campanula vermeld die je als bodembedekker kan gebruiken, dus met 'die campanula' was er nog steeds keuze uit 6

Om te antwoorden op je vraag: of het niet zo dicht groeien aan de standplaats ligt weet ik niet, het kan eventueel met de soort bodem te maken hebben. Alhoewel mijn ervaring is dat ze in onze streken zo goed als overal goed groeien, zeker de C. portenschlagiana. Maar het kan wel enkele jaren duren eer ze een standplaats volledig bedekt hebben, veel hangt uiteraard af van hoe ver de origineel geplante plantjes uit elkaar gezet werden.

En andere mogelijkheid kan ook nog zijn dat je een minder goeie cultivar van C. portenschlagiana hebt, er zijn er tientallen verschillenden, sommige van hoge kwaliteit, anderen snelsnel gekweekt om massaal in de tuincentra naar je hoofd te smijten

Of je hebt geen C. portenschlagiana maar een andere soort Campanula staan (zie bovenstaand berichtje voor de namen), de andere vermelde soorten zijn daarom niet altijd zo vol bodembedekkend als de C. portenschlagiana.

Als je niet zeker weet welke Campanula je hebt kan je eventueel even gaan kijken op mijn site op de pagina http://www.thelordofcantecroy.be/CampanulaCollection.html, daar staan foto's van alle vermelde soorten + verschillende cultivars van die soorten...

dinsdag 13 april 2010 - 11:56
Eniavaswen

Eniavaswen

Bij mij staat waldsteinia als bodembedekker en ik vind het een heel sterk, leuk plantje. Nu staat hij ook vrolijk knalgeel te bloeien, dus dat fleurt wel op in het voorjaar.
dinsdag 13 april 2010 - 15:36
Polplastron

Polplastron

ik heb in bovenstaand berichtje 6 soorten Campanula vermeld die je als bodembedekker kan gebruiken, dus met 'die campanula' was er nog steeds keuze uit 6


Sorry, blijkbaar heb ik heel scheel gekeken toen ik je berichtje las ...
dinsdag 13 april 2010 - 21:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon