menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rozen en onkruid

Ga naar meest recente reactie

Minne

Minne

Moeten trosrozen altijd aangeaard worden ? Ik dacht dat de occuleerplek steeds bedekt moest zijn maar mijn buurman beweert van niet.
Onder mijn trosrozen is het blote grond. Wat doe ik het beste om onkruid tegen te gaan ? De één zegt compost, de ander championmest, de ander beweert dat houtsnippers schimmels zouden kunnen veroorzaken, bladafval idem,... en zo weet ik dus niet wat het beste is. En dennenschors misschien ? Wie geeft een goede raad ?
maandag 29 maart 2010 - 22:26
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Rozen worden voor de winter aangeaard. De aarde die tegen de stam wordt aangebracht, beschermt het entpunt tegen de vorst. In het voorjaar wordt die aarde weer weg gehaald. Dan is de entplek dus niet bedekt.

Een mulchlaag van bijvoorbeeld compost of champignonmest helpt het onkruid wat tegen te gaan. Houtsnippers of bladafval zou ik niet snel doen. Dat moet nog composteren en dat is voor de roos niet goed.

Succes met je rozen en....welkom op het forum!
maandag 29 maart 2010 - 23:01
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Ja dat kan ook, dat is zelfs het mooist. Maar de roos houdt er niet van, als er planten dicht tegen haar aan groeien.
dinsdag 30 maart 2010 - 12:01
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Nou er onder zetten zoals jij bij een klimmer doet, is niet direct funest voor de roos. Het enige nadeel is, dat het hart van de roos niet snel opdroogt na een bui. De wind kan er niet goed bij. Daardoor heb je eerder kans op schimmels.
Bij trosrozen en theerozen is er een grotere kans dat de struik verstikt wordt door planten die er dicht tegen aan groeien. Dan is er minder sprake van er onder zetten maar eerder er naast. Zeker bij de wat sterker groeiende planten wordt dat een strijd om lucht, licht (zon) en voedsel. De ene roos is daar sterker in dan de andere. Dezelfde roos die vrij staat zal forser uitgroeien dan een soortgenoot die omringd is met andere planten.
dinsdag 30 maart 2010 - 12:08
Polplastron

Polplastron

Sorry, ik wil toch een en ander rechtzetten:

1. I.v.m. onderbeplanting
Het gegeven dat rozen vrij moeten staan van andere planten is ondertussen achterhaald hoor! Vele rozenliefhebbers waaronder ikzelf planten net (laagblijvende) bodembedekkers onder de rozen om ze vrij te houden van plagen en ziekten en de resultaten spreken voor zich:

- Rozen met een onderbeplanting hebben minder last van ziekten zoals sterroetdauw omdat de onderbeplanting voor een deel tegenhoud dat sporen van deze ziekte door regen omhoog worden gecatapulteerd.

- Rozen met onderbeplanting hebben minder last van insectenaantastingen omdat er tussen de onderbeplanting allerlei "roofdieren" zoals spinnen, lieveheersbeestjes, e.d. schuilen en overwinteren.

- De grond houdt beter het vocht vast met een onderbeplanting waardoor de roos beter overleeft in droge periodes.

- In natuurlijke omstandigheden bestaat "blote" grond niet. Wilde rozen groeien ook tussen andere planten. Wel moet je zorgen dat de plant voldoende verluchting krijgt.

- Daarom moet je de onderbeplanting kiezen in functie van het type roos. Heesterrozen en hoge oude rozen krijgen bij mij een onderbeplanting van tuingeraniums die zo'n 20-40 cm hoog worden. Trosrozen en theehybriden krijgen een onderbeplanting van o.a. Campanula portenschlagiana "Resholt's variety" die erg laag kruipt.

- Bodembedekkers die warrige kluwens vormen zoals bijvoorbeel hoornbloem of maagdenpalm lijken mij minder geschikt. Ook met Stachyssoorten moet je oppassen omdat ze wel erg dicht de grond bedekken. Bij mij heeft deze laatste echt geen succes gehad onder de rozen, maar hij is wel mooi als voorgrond en bied 's winters schuilplaatsen aan nuttige insecten.

NAAR MIJN EIGEN ERVARING: groeien rozen met een onderbeplanting beter en gezonder uit. Bovendien is het onderhoud makkelijker omdat je minder moet wieden en het resultaat is naar mijn mening mooier en natuurlijker.

2. Afgevallen blad verwijderen en compost

- Wetenschappelijk onderzoek heeft onlangs uitgewezen dat gevallen blad geen actieve sporen meer bevat van ziekten en dat dus het verwijderen van gevallen blad enkel negatieve effecten heeft: je verwijdert daarmee nuttige voedingsstoffen uit de kringloop.

- Wat dit betreft is er op een Engelstalig rozenforum waar ik ook actief op ben al heel wat gediscussieerd, maar niemand van ons heeft hier eigenlijk al echt ervaring mee. Zelf heb ik vorige herfst alle gevallen blad (ook dat van die ene met sterroetdauw overdekte heesterroos) laten liggen en ik zal dus dit jaar zien wat het oplevert.

- Jaarlijks compost toevoegen bij de rozen geeft optimale resultaten. Met houtschilfers heb ik ook ooit geëxperimenteerd, maar dit werd een beetje een rommeltje tussen de rozen omdat het gevallen blad de boel ontsierde en moeilijk te verwijderen was. Met compost kan je eerst het blad verwijderen en dan compost toevoegen. Of zoals ik dit jaar gedaan heb; het gevallen blad laten liggen en er compost overdoen.

3. Het aanaarden en de plaats van het occulatiepunt
Vroeger werd de occulatieplek (of entplek) zichtbaar boven de grond geplaatst en jaarlijks aangeaard. De theorie hierachter was dat je dan makkelijk kon zien als er wilde scheuten gevormd werden. Tegenwoordig wordt deze meestal ongeveer tot 5 cm onder de grond gezet. Op die manier worden minder wilde scheuten gevormd. Bovendien is de entplaats dan beter beschermd. Dit is overigens ook de manier die je in elk modern handboek leest en die je van iedere professionele rozenkweker zult horen.

EXTRA: het snoeien van rozen
Onderzoek heeft aangetoond dat het traditionele snoeien van rozen drie ogen boven de grond en met een schuine snede niet het beste resultaat geeft.

Het snoeien meteen boven een knop zou niet zinvol zijn volgens dit onderzoek en
een rechte snede zou minder kansen geven op infecties omdat de wonde kleiner is.

Snoeien met een heggeschaar geeft volgens dit onderzoek (en sommige leden van dat rozenforum) zeer veel bloei, maar vind ik persoonlijk niet zo mooi.



Maar natuurlijk ... de oude methoden voldoen voor vele mensen ook nog heel goed.

Groeten,

Pol
vrijdag 2 april 2010 - 15:20
Polplastron

Polplastron

Meeldauw heb ik hier in de tuin gewoon niet (meer), maar ik weet niet of dat aan de onderbeplanting ligt. Dat onderbeplanting helpt tegen sterroetdauw, dat heb ik hier al wel gemerkt.

Meeldauw komt bij sommige soorten meer voor dan bij andere en ligt ook vaak aan de standplaats van de roos. Mijn Rosa "viridiflora" had vroeger vaak meeldauw, hij staat nu op een andere plaats en heeft er sindsdien nooit meer last van gehad.

Mijn ervaring leert wel dat sterroetdauw, meeldauw en bladluizen de planten wel tijdelijk kunnen ontsieren, maar dat rozen over het algemeen zonder hulpmiddelen deze plagen overleven.

Kaliumrijke meststoffen zouden ook helpen tegen sommige schimmels omdat ze de celstructuur van de bladeren sterker zouden maken. Ik pas dit hier wel toe, maar kan niet vergelijken met iets anders dus ...

Groeten,

Pol

P.S.: Ik ben blij dat ik je met die geraniums heb kunnen inspireren. Geranium "Rozanne" past erg mooi bij roze rozen, Geranium magnificum zou eventueel onder een klimroos passen maar wordt wel relatief groot.

vrijdag 2 april 2010 - 16:31
cornelia

Cornelia

Fijn om deze berichten te lezen. Ben juist van plan een aantal rozen te gaan planten. Heb er altijd een beetje angst voor (snoeien etc.) maar heb 1 x 3 struikrozen gehad die het geweldig goed deden (staan nog steeds in de tuin van ons toenmalige huis)

Enfin, heb toch nog steeds wat "rozen angst"maar met deze info kom ik al weer een stuk verder.

Groeten, Cornelia
maandag 5 april 2010 - 23:04
Polplastron

Polplastron

Er is altijd heel wat gedoe rond rozen; ze zouden moeilijk zijn, ingewikkeld om te snoeien en veel spuitwerk nodig hebben. Allemaal gezever. Op de juiste plaats en met de juiste zorg zijn rozen erg makkelijk.

En als je met vragen zit, stel ze gerust op het forum. Je zult hier misschien verschillende adviezen krijgen die niet allemaal gelijklopend zijn, maar dat is net het leuke aan tuinieren hé; ieder heeft zo z'n eigen visie en trucjes!

Groetjes,

Pol
woensdag 7 april 2010 - 19:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon