menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Stam rozen

Ga naar meest recente reactie

eddybea

Eddybea

beste hoe kan en moet ik myn stamrozen ,rozen snoeien en wanneer
maandag 16 oktober 2006 - 14:26
sylvain

Sylvain

beste eddy bea ik zou myn stamrozen een gedeeld in snoeien en dan laten overwinterenen dan in het voorjaar terug snoeien op 2 a3 ogen en regelmatig bestuiven tegen de wit ziekte en zeker de milver te goei in het oog houden want als de uitlopers komen dan komen ook de blaadjes eters is normaal een jong blaaadje tegen een oud blad mvg Sylvain
maandag 16 oktober 2006 - 15:49
corrielat

Corrielat

beste eddy bea ik zou myn stamrozen een gedeeld in snoeien en dan laten overwinterenen dan in het voorjaar terug snoeien op 2 a3 ogen en regelmatig bestuiven tegen de wit ziekte en zeker de milver te goei in het oog houden want als de uitlopers komen dan komen ook de blaadjes eters is normaal een jong blaaadje tegen een oud blad mvg Sylvain


wat is milver??
maandag 16 oktober 2006 - 15:52
sylvain

Sylvain

corrielat dat zyn van die kleine beestjes die de lieve heer beestjes zo graag eten ge hebt die in het zwart en in het groennormal zitten ze heel rap op jonge scheuten van planten o.a. met rozen dat is by ons de benamming ik weet niet hoe die by julie ismvg .sylvain
maandag 16 oktober 2006 - 21:27
corrielat

Corrielat

corrielat dat zyn van die kleine beestjes die de lieve heer beestjes zo graag eten ge hebt die in het zwart en in het groennormal zitten ze heel rap op jonge scheuten van planten o.a. met rozen dat is by ons de benamming ik weet niet hoe die by julie ismvg .sylvain


ik denk dat ze bij ons ze bladluizen?? genoemd worden
dinsdag 17 oktober 2006 - 07:28
Adrienne

Adrienne

Sylvain, als dat bladluisen zijn.
Dan hebben ze bij jullie wel ne chique naam salle
dinsdag 17 oktober 2006 - 11:06
willem64

Willem64

beste hoe kan en moet ik myn stamrozen ,rozen snoeien en wanneer


Wat een leuke naam voor bladluizen. Zo leer je weer eens wat bij...Als je bij de Aveve komt en je vraagt een middel daarvoor...vallen ze dan niet met openmond op de toonbank?
hahahaha

Maar goed..het snoeien van de geliefde stamrozen. Het was wel een goed antwoord, maar er zijn een paar belangrijke zaken die je niet mag vergeten bij stamrozen.

Snoei ze in het najaar in op een cm of 20 a 30. Maar haal vooral alvast de dunne takjes weg. Neem ook eventueel wat blad weg, zodat als er sneeuw gaat vallen de sneeuw door de kruin heen kan vallen.
Als er opeens een pak sneeuw opligt kan de kruin nl van de stam afbreken.
Vorig jaar heb ik het zelf meegemaakt..heerlijke nazomer..alles nog lekker in bloei..effe wachten nog met snoeien. Van de een op de andere dag een pak sneeuw.
Twee stammen om zeep.

In het voorjaar lekker terug snoeien. kijk anders maar even op onze site. Daar staat de voorjaars snoei stap voor stap met foto's.
We er rekening mee houden dat je snoeit na de laatste vorst. en wat betreft de najaars snoei...zou het nu al doen.

Mvg,

willem
dinsdag 17 oktober 2006 - 13:49
sylvain

Sylvain

wie lacht my daar allemaal uit,hier in een onze streek nochthans een bekend woord milver van waar het komtweet ik niet maar dat is eigenlyk de BLADLUIS nochthans zyn er producten by ons die ze zo noemen Adrienne had gy daar nooit van gehoord en dat is nu niet verder; allee julie hebben toch iets fyns plat limburgers by geleerd willem als wy hier iets vragen tegen de MILVER dan zyn ze meteen weg voor het te halen zyn daar geen andere dialecten voor BLADLUIZEN MVG Sylvain
dinsdag 17 oktober 2006 - 17:51
Fons

Fons

Tijdens mijn jonge jaren sprak iedereen over milver en niemand wist toen dat het eigenlijk bladluis was.

Groetjes Fons.
dinsdag 17 oktober 2006 - 18:32
sylvain

Tekst aangepast

Sylvain

goed Fons eindelyk iemand die een beetje geschiedenis kent ha wat en opluchting groetjes he Fonsdaaaaaaaggggggggg
dinsdag 17 oktober 2006 - 19:03
willem64

Willem64

grinnik..ok..ok....
dinsdag 17 oktober 2006 - 21:09
Tine

Tine

Ik vind die Vlaamse woorden zo leuk dat ik al een tijd geleden begonnen ben met ze op te schrijven, net zoals sommige andere benamingen van bloemen.

Tine.
dinsdag 17 oktober 2006 - 21:40
sylvain

Tekst aangepast

Sylvain

dat is van tyd fyn die dialecte zo hebben we noch zo een naam voor een klein diertje maar voor dat in het dialect te schryven is zo moeilyk als voor het uit te spreken en dat woord is BRAGGEN ik denk dat het zo juist is maar wat is het is echt zo west limburgs tegen het brabantse diest mvg
dinsdag 17 oktober 2006 - 22:16
Bowie

Bowie

dat woord is BRAGGEN ik denk dat het zo juist is


En wat wil dat dan zeggen????
woensdag 18 oktober 2006 - 09:11
sylvain

Sylvain

awel Tania dat zyn hier in de limburg mieren en die zyn ook shadelyk dat weet ge wel he juist het zelfde als de milver of bladluis mvg

Sylvain
woensdag 18 oktober 2006 - 12:42
jp

Jp

Bij ons heten rode mieren "Aamzeikers" (mierenzuur spuiten), zwarte mieren heten "moumetten", en de eekhoorn heet dan weer "Einbiegelke"....
Zo kunnen we nog even doorgaan vrees ik,... terwijl het regenwater door de "cajel" naar de "conjel" loopt, recht van het "sjoop" af, al wil het op de "den" nog wel eens lekken................
dinsdag 24 oktober 2006 - 10:07
Adrienne

Adrienne

hi hi, nog efkens en Kurt kan weer een gaan boek schrijven.
N' een woorden boek dialect / Nederlands
Anders kan den deze niet meer volgen.
dinsdag 24 oktober 2006 - 23:06
Bowie

Bowie

Bij ons heten rode mieren "Aamzeikers" (mierenzuur spuiten), zwarte mieren heten "moumetten", en de eekhoorn heet dan weer "Einbiegelke"....
Zo kunnen we nog even doorgaan vrees ik,... terwijl het regenwater door de "cajel" naar de "conjel" loopt, recht van het "sjoop" af, al wil het op de "den" nog wel eens lekken................


JP, uit welke streek kom jij?
woensdag 25 oktober 2006 - 07:44
jp

Jp

mijn ouderlijk huis was de Limburgse Maaskant (Lanaken).
donderdag 26 oktober 2006 - 20:25
sonia ons

Sonia ons

Beste,

ik heb vandaag nog milver ontdekt op de rozen. Moet ik dit nog behandelen voor de winter of is dit niet meer nodig ??
Ik heb ze de hele zomer insectenvrij kunnen houden met water en daar dreft in.
Is dit een goede oplossing ???

Bedankt.

Sonia
maandag 21 oktober 2013 - 14:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon