menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Edelweiss

Ga naar meest recente reactie

spooky

Spooky

Hoi allemaal,

wat zag ik vandaag in mijn tuintje de eerste knollen vinden hun weg naar boven!
Het eerste jaar dat ik het resultaat van mijn knollen zie, spannend! en vanaf volgende maand beginnen zaaien!!!

Mijn eerste uitdaging! edelweiss zaaien! Echte oostenrijkse zaadjes!
Heeft iemand hier tips voor mij

groetjes
Spooky!
zondag 24 januari 2010 - 20:04
lanne

Lanne

hallo Spooky,
Ik heb geen ervaring met het zaaien van edelweis maar denk dat dit toch wel wat speciale vereisten vraagt .Ik heb wel ervaring met een edelweis plant -( komen regelmatig in de verkoop ) Die plant heb ik nu al een 4 tal jaren en komt ieder jaar terug boven de grond piepen - bloeit ook iedere keer vrij goed .Staat in mijn rotstuin onderaan - dus niet op de droogste plaats en krijgt ook een deel van de dag wat schaduw . Ik weet niet of dit belangrijk is maar zo lukt het bij mijn plant prima.
Succes met het zaaien en laat eens weten hoe je het gedaan hebt - Ik heb er nog nooit op gelet of er zaad op mijn edelweis planten komt - zal er dit jaar eens op letten .
groetjes
LIly-Anne
zondag 24 januari 2010 - 21:18
lanne

Lanne

Dit heb ik voor jou even opgezocht ( in Neerlands tuin ) :

"De vermeerdering van edelweiss uit zaad is niet moeilijk. Het zaad heeft wel een vorstperiode nodig om goed te kiemen. Zet bijvoorbeeld na het zaaien het zaaibakje een week in een diepvriezer. Na deze kunstmatige vorstperiode het zaad bij een temperatuur van 18 tot 22 graden laten kiemen. De kiemduur is ongeveer 2 tot 4 weken. Of het zaad een week in de vriezer bewaren en in februari of maart in potten zaaien. Om verzekerd te zijn van een goed resultaat kunnen beide technieken worden gebruikt."

groetjes
Lily-Anne
zondag 24 januari 2010 - 21:38
dendrodan

Dendrodan

@lanne
Dat is de normale procedure voor edelweiss te zaaien.
Deze heeft een koude periode nodig, vind het ook een uitdaging om het eens te proberen maar momenteel enkel maar een klein diepvriesje en dus niet veel plaats voor een zaaibakje met edelweiss erin te zetten. Heb toevallig deze zaadjes gezien bij een bloemen en planten zaak in mijn buurt, en ze daarom maar laten liggen.
zondag 24 januari 2010 - 21:45
Mandy

Mandy

dendrodan, je hoeft niet het gehele zaaibakje met zaadjes erin in je vriezer te zetten. Je kunt ook alleen het zakje zaad gedurende 7 dagen in je vriezer leggen en dan in februari in een pot zaaien met een mengsel van 2/3 potgrond en 1/3 zand.
Dus kun je de zaadjes toch nog gaan halen.......
zondag 24 januari 2010 - 22:18
krissie

Krissie

je kan je ze toch ook gewoon in een
zaaibakje zaaien , en dit met een glasplaatje afdekken
en dan buiten zetten .
Er zullen nog vriesnachten genoeg komen .
Daarna zet je het terug warm binnen om te kiemen .

groetjes
Krissie
maandag 25 januari 2010 - 14:22
spooky

Spooky

Hallo,

op mijn zaadzakje staat leontopodium alpinum Edelweiss en is afkomstig van Salzburg.
Misschien zijn ze ondertussen al meer ontwikkeld

groetjes
maandag 25 januari 2010 - 16:29
Mandy

Mandy

Dat is dan wel heel erg teleustellend Batdah....... denk je dat je iets koopt uit bv Zwitserland en kan komt het ergens anders vandaan........ dat je dat ook al bij zaadjes hebt......... dat dat zooooo maar kan......

Zeker hetzelfde als bv L.dl produkten....... daar heb je dat ook........
[ maar dan denk ik: och ja, die hebben een grote hoeveelheid van de/ het een of ander ingekocht en slijten dat op hun manier......]
maandag 25 januari 2010 - 19:15
Mandy

Mandy

Triest eigenlijk he?


[ de hele wereld draait alleen maar om geld, lijkt het wel ]


maandag 25 januari 2010 - 19:51
dendrodan

Dendrodan

Was vandaag in de buurt van die bloemen en planten zaak en ben er maar binnen gestapt. Heb er dan 1 pakje leontopodium alpinumgekocht en 1 pakje Spooky Grasanjers gemengd. Deze laatste uit nieuwsgierigheid voor de bloemen.
Beide zijn van sluis garden
woensdag 27 januari 2010 - 20:38
Mandy

Mandy

Zet je aub een fotootje hier van de Spooky als die bloeit, wil wel eens weten of hij er inderdaad zo uit ziet als ze op het plaatje beloven........ veel succes ermee....
woensdag 27 januari 2010 - 21:31
dendrodan

Dendrodan

zal ik zeker doen ben zelf ook beniet als ze er gaan uitzien zoals op het pakje of niet.
donderdag 28 januari 2010 - 20:15
dendrodan

Dendrodan

had op 30 januari de edelweis in een bakje gezaaid met zaai en stekgrond. Deze licht bevochtigd en in de diepvries gezet, ze kwamen normaal onze nieuwe diepvriezer- koelkast leveren de 6 februari maar dezewas beschadigd en mochten ze dus terug meepakken. Op 6 februari was mijn diepvriesjeleeg behalve mijn edelweis bakje.Heb dezeeruit gehaald en op kamertemperatuur weg gezet.
Deze week zag ik al kleine groene stipjes te voorschijn komen. Dus tot hier toe is mijn experiment gelukt.
Bij mij loopt het meestal fout voor ze hun eerste blaadjes hebben, veel wegval en dan bij het overplanten ook nog verlies.
Hopelijk niet te veel
donderdag 18 februari 2010 - 22:03
Lysianthus

Lysianthus

Mij maakt het niet uit vanwaar ze komen, als ze maar niet ut de natuur zijn geplukt.
Ik heb van iemand een potje gekregen en voel me moreel verplicht ze op de best mogelijke manier te verzorgen.
Kan iemand me goede raad geven?
Alvast bedankt.
Groetjes
Lysianthus
zondag 25 juli 2010 - 00:17
lanne

Lanne

Volgens Neerland's tuin kan je edelweis op volgende manier in je tuin planten :
Plant Edelweiss in de tuin in een mengsel van scherp zand met heel weinig potgrond of leem, waaraan een flinke hoeveelheid kalk is toegevoegd. Puingruis afgedekt met bijvoorbeeld maaskeien (16 - 25 mm) of cararakeitjes (12 - 16 mm) is ook een goed substraat. Strooi ieder jaar een kleine hoeveelheid kalk als aanvulling op het schrale menu.
Ik denk dat ik mijn edelweis ( die het al verschillende jaren goed de in de rotstuin ) in de herfst eens in dit mengsel ga zetten - de bloemen lijken me elk jaar wat groter te worden en dan zijn ze niet zo mooi meer - mogelijks staat hij bij mij nog te voedselrijk

@Dendrodan en Spooky,
Hoe is het dan met jullie edelweis zaaisels afgelopen ?
groetjes
Lily-Anne
zondag 25 juli 2010 - 11:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon