menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Edelweiss

Ga naar meest recente reactie

spooky

Spooky

Hoi allemaal,

wat zag ik vandaag in mijn tuintje de eerste knollen vinden hun weg naar boven!
Het eerste jaar dat ik het resultaat van mijn knollen zie, spannend! en vanaf volgende maand beginnen zaaien!!!

Mijn eerste uitdaging! edelweiss zaaien! Echte oostenrijkse zaadjes!
Heeft iemand hier tips voor mij

groetjes
Spooky!
zondag 24 januari 2010 - 20:04
lanne

Lanne

hallo Spooky,
Ik heb geen ervaring met het zaaien van edelweis maar denk dat dit toch wel wat speciale vereisten vraagt .Ik heb wel ervaring met een edelweis plant -( komen regelmatig in de verkoop ) Die plant heb ik nu al een 4 tal jaren en komt ieder jaar terug boven de grond piepen - bloeit ook iedere keer vrij goed .Staat in mijn rotstuin onderaan - dus niet op de droogste plaats en krijgt ook een deel van de dag wat schaduw . Ik weet niet of dit belangrijk is maar zo lukt het bij mijn plant prima.
Succes met het zaaien en laat eens weten hoe je het gedaan hebt - Ik heb er nog nooit op gelet of er zaad op mijn edelweis planten komt - zal er dit jaar eens op letten .
groetjes
LIly-Anne
zondag 24 januari 2010 - 21:18
lanne

Lanne

Dit heb ik voor jou even opgezocht ( in Neerlands tuin ) :

"De vermeerdering van edelweiss uit zaad is niet moeilijk. Het zaad heeft wel een vorstperiode nodig om goed te kiemen. Zet bijvoorbeeld na het zaaien het zaaibakje een week in een diepvriezer. Na deze kunstmatige vorstperiode het zaad bij een temperatuur van 18 tot 22 graden laten kiemen. De kiemduur is ongeveer 2 tot 4 weken. Of het zaad een week in de vriezer bewaren en in februari of maart in potten zaaien. Om verzekerd te zijn van een goed resultaat kunnen beide technieken worden gebruikt."

groetjes
Lily-Anne
zondag 24 januari 2010 - 21:38
dendrodan

Dendrodan

@lanne
Dat is de normale procedure voor edelweiss te zaaien.