menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tips vr goede DENDROBIUM

Ga naar meest recente reactie

djdave

Djdave

Hoi
vorig jaar gekregen en mooi gebloeid. Nu met winter, zie ik de 3 "oude" stengels (rode pijlen) en 3 "nieuwe" stengels (blauwe pijlen).

Hoe te onderhouden ? Oude stengels afknippen of niet ?

Dank.
Zie foto

Bloemen & Planten

woensdag 6 januari 2010 - 15:44
gerda75

Gerda75

Hallo Djdave,

Ik heb vorig jaar ook een dendrobium in bloei gehad. De kleine, houtige bloemsteeltjes kan je gewoon afknippen. Maar de groene stengels niet.
Mijn dendrobium kreeg ook steeds nieuwe stengels en ook de oude groeiden door. De nieuwe stengels kregen wortels in de plant en ook nieuwe bloemstengels. Ik heb voorzichtig de nieuwe stengels bij de wortels losgemaakt van de oude plant: drie stuks!
En nu heb ik dus de oorspronkelijke dendrobium weer in bloei, en daarnaast ook in bloei de drie nieuwe stekken.

Zie links de oorspronkelijke plant, en daarnaast de drie stekken, die ik in barg gezet heb en nu ook bloeien.

Bloemen & Planten

woensdag 6 januari 2010 - 19:54
djdave

Djdave

Hoi
dank voor info.
Dus mijn hoge (is dat houterig?) stengels (RODE pijlen) mag ik afknippen tot beneden ? Zal welicht de jonge kleine groene stengels hun groei bevorderen...
donderdag 7 januari 2010 - 08:51
djdave

Djdave

dus alles gerust laten.
Gaan deze oude 3 stengels dan opnieuw bloeien ? Samen met de 3 nieuwe ? Dus binnenkort 6 stengels...
donderdag 7 januari 2010 - 12:12
printemps

Printemps

Ik heb een andere soort van Denbrodium

De mijne geeft geen bloemen aan de oude stengels
Maar ik laat ook de oude stengels staan
Enkel als ze bruin en droog zijn haal ik ze weg

mvg
donderdag 7 januari 2010 - 14:08
gerda75

Gerda75

DJ Dave,

Je hebt goede kans dat de nieuwe, maar ook de oude stengels weer in bloei komen.
Net zoals bij mij is gebeurd.
Let wel even op de verzorging: Een keer per week onderdompelen in regenwater (op kamertemperatuur) en laten uitdruipen. Zet ze licht en het liefst vochtig (ik heb ze voor het keukenraam).
Veel succes!
donderdag 7 januari 2010 - 19:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon