menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Araujia serisefera met zaaddoos

Ga naar meest recente reactie

schuurmans

Schuurmans

tijdens mijn wekelijkse controle op allerlei "ongebeeste" zag ik tot mijn verbazing een grote vrucht (zaaddoos) aan de Araujia serisifera hangen met nog enkele kleine exemplaren. ik heb deze plant al vele jaren maar nog nooit is daar zaad in gekomen. de bol is 8 cm lang en 5 cm dik. wat er in zit is natuurlijk een verrassing ik hoop dat deze rijp gaat worden.
een paar foto's als bewijs.

hier heeft de bevruchting plaats, dan doen we met z'n tweeen.
het zijn uitsluitend nachtvlinders die dat kunstje kunnen. vaak leggen ze er het loodje bij.
[afbeelding verwijderd niet-https]

het resultaat van de nachtvlinders.
[afbeelding verwijderd niet-https]

grt
henk
zondag 20 december 2009 - 17:01
annis

Annis

Henk wat goed dat er zaaddozen aan deze prachtige klimmer zitten. Vorige zomer heb ik enkele zaden van deze plant kunnen bemachtigen en wil ze komend jaar gaan zaaien. Heb je eventueel tips voor mij wat het zaaien en(als het mocht lukken met zaaien) het verzorgen van deze plant.

groetjes @nnis
zondag 20 december 2009 - 17:21
Lysianthus

Lysianthus

Fantastische foto Henk, op het juiste moment
Hartelijke groeten
Lysianthus
zondag 20 december 2009 - 17:39
schuurmans

Schuurmans

Annis,
helaas kan ik je niet helpen op dit gebied. ik heb nog nooit eerder zaad aan deze plant gehad. het liefst stek ik alles, maar bij deze plant is me dat nog niet gelukt.
vaak gaat dat slecht met planten die vol zitten met melksappen. de laatse jaren komt de Araujia goed door de winter en wordt steeds groter.
ik hoop dat het snel warm water gaat regenen, dit weer ben ik nu al moe.

grt
henk
zondag 20 december 2009 - 18:41
klaas25

Klaas25

Hallo Henk,
Ja lekker sneeuwbuitje vandaag,zo ongeveer 15 cm,
Dat van die melksappen is zeker waar,ik stek deze soorten tegenwoordig laat in het jaar,in aug,en alleen in cocopeat,bevalt me iets beter.
Die Araujia heb ik nog nooit in het eggie gezien,veel succes ermee.

grt.klaas
zondag 20 december 2009 - 19:16
danny2

Danny2

Henk, je zal snel merken als ze rijp is, als je serre plots onder de pluisjes komt heeft het zaad zich verspreidt. Is net als een asclepias, net zijde met zaadje aan.
Jaarlijks moet ik honderden plantjes uit de andere potten halen doordat ik een rijpe zaadbol te laat had gezien.
Plant stond al 15jaar in de koude kap, maar vorige winter fataal, sommige jaren tot 50 zaadbollen, had een stam van bijna 5cm doorsnede.

groetjes danny
zondag 20 december 2009 - 21:26
schuurmans

Schuurmans

dank Danny voor de tip, ga de zaaddoos afschermen tenminste als ik een dezer dagen in de winterberging kan komen. dit is weer voor Eskimo's en IJsberen, zeker niet voor mij.
gisteren was ik in de kas van de kuipplantenvereniging, van de leden die daar aanwezig waren was er niemand die ooit een vrucht in de Araujia gehad heeft.
ik moet er wel bijzeggen dat Jos er niet was.

grt
henk
zondag 20 december 2009 - 22:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon