menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ophiopogon niger zaaien

Ga naar meest recente reactie

lanne

Lanne

Wie heeft ervaring met het zaaien van ophiopogon niger?
Het is een laag zwart gras dat in pollen groeit en zwarte bessen geeft na de bloei.Vorige winter heb ik al een poging gedaan om de bessen te zaaien maar er is slechts 1 zaailing opgekomen .Toen heb ik de zaden gepeld en in een bloempot met grond buiten gezaaid, om verder te stratificeren .
Nu hoop ik het beter te doen met jullie hulp . Ik heb de zaden al gepeld en wacht even op jullie advies alvorens ik ze zaai
Wie kan me helpen ?
dank voor je antwoord
Lily-Anne
maandag 14 december 2009 - 21:46
annis

Annis

Lily-Anne zelf heb ik ook veel bessen aan de Ophiopogon en het lijkt me interessant om deze te zaaien. Het is zo dat hij wel een koude periode nodig heeft om te kiemen. Hier vermeerdert hij zich goed door worteluitlopers.
Ik hoop dat er ook mensen zijn met ervaring die deze zaden al tot een goede plant hebben kunnen laten ontwikkelen.

groetjes @nnis
dinsdag 15 december 2009 - 08:52
lanne

Lanne

Hallo Annis,
ik heb net gelezen dat alle zaden die stratificatie nodig hebben ,dat die ook lichtkiemers zijn , dus niet of heel weinig bedekken met zand -( ik hoop dat dit juiste info is en wie daar zeker van is, mag dit gerust bevestigen ) Ik zou er dan wel een bescherming tegen de vogels bovenop doen bv kippengaas , want die willen wel graag een gratis zaadje pikken .
Ik had gisteren al het vruchtvlees er afgedaan ( niet zo gemakkelijk en vies boeltje)Er komt dat een crème kleurig beenhard zaad te voorschijn .Het zaad lijkt me in ieder geval nu zeker rijp , omdat het vruchtvlees mals was ( in de zomer is het beenhard ) ik weet niet of ik er goed aan heb gedaan en zou je aanraden om een deel wel en een deel niet te pellen en die apart in een potje te zaaien , zodat je nadien kan weten of dit pellen belangrijk was - Ook heb ik de zaden geteld, zodat ik weet hoeveel % er kiemen.
Hopelijk komen er nog tips - wie helpt ons verder of doet mee aan het
zaai-experiment ?
groetjes
Lily-Anne
dinsdag 15 december 2009 - 09:06
iecee

Iecee

ze hoeven niet gepeld te worden je kan ze gewoon zaaien als de zaden rijp zijn, ze kiemen goed maar komen vaak niet zwart maar groen terug
ze groeien wel heel traag als ze gezaaid zijn dus je kan ze beter scheuren en dan in superslechte grond in de zon zetten en ze groeien als een gek.
in stenen potten gaat ook heel goed, een gescheurd plantje wordt dan in een zomer een pot vol nieuwe plnten.
zondag 20 december 2009 - 23:14
lanne

Lanne

Hallo,
Ik had al de indruk dat de zaailingen niet snel groeiden : de ene zaailing die vorig jaar is opgekomen , heeft nog altijd maar 4 blaadjes !!!!
Wat bedoel je met super slechte grond ? Goed gedraaineerde ?
of mag er zeker geen turf of compost of voedsel gegeven worden
- Worden de zwarte blaadjes niet fletser van kleur als ze in de zon staan ?
Laat je ze dan ook heel de winter gewoon in pot staan ?
Niet vorstgevoelig in pot ?
In 1 zomer een volle pot van 1 gescheurd plantje ????? is dat dan een zijscheutje dat je apart zet of de volwassen plant in afzonderlijke planten verdelen ???
Ik ga he tin ieder geval proberen !!! bij mij staan ze in de volle schaduw en snel groeien doen ze in volle grond ook niet !!
bedankt voor alle info
groetjes
LIly-Anne
maandag 21 december 2009 - 07:51
iecee

Iecee

Hallo
dit is mijn ervaring, ik heb heel goeie leemzandgrond die bijna nooit uitdroogt en daar vermeerderd de opiopogon heel traag, nu kreeg ik van iemand zo'n bakje met 12 potjes waarin de opiopogon opgepot was in droge zandgrond en die had ik ergens achteraf laten staan en een beetje vergeten maar die deden het heel goed
dus heb ik grote potten gebruikt met mager zand en in iedere pot ong 3 planten gezet en die waren volgegroeid in een seizoen ik heb ze deze zomer nauwelijks water gegeven en in de zon gezet en ze zijn mooi zwart gebleven.
IK zaai ze altijd wel in zaai en stekgrond maar de volgende keer gaan mijn zaailingen ook in pure zandgrond kijken of ze het dan beter doen.
de groene vorm is ook wel mooi
en ik denk dat de zaadjes pas rijp zijn na de winter
groet inge
maandag 21 december 2009 - 09:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon