menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Actie phaceliazaad

Ga naar meest recente reactie

marc1

Marc1

Om bijen en vele andere insecten ter hulp te komen, werd een actie op touw gezet om phacelia te zaaien. Het zaad wordt gezamelijk aangekocht om de beste kostprijs te kunnen hebben. Met het huidig aantal kg's zitten we al aan een aankoopprijs die fors onder de winkelprijzen ligt.
Met zijn allen kunnen we ons steentje bijdragen zodat we de prijs misschien nog onder de 5 €/kg kunnen krijgen. Allen meedoen dus.
Zie www.bieenkorf.be/phacelia.htm

Groetjes, marc

Bloemen & Planten

zaterdag 17 oktober 2009 - 20:39
Rita1960

Rita1960

Hoi Marc1,

goed initiatief van je!

Heb reeds zaden van de phacelia gezaaid vanaf augustus dit jaar en ook later, en ze bloeien hier bij mij nog volop. Alleen de bijen zijn er niet meer ( wel nog een aantal vlinders: dagpauwoogen)
Mooie plant trouwens om te zien bloeien.

Ik hoop dat je van "mijn" zuiderburen een heleboel mensen meekrijgt voor deze actie!

De laatste bijen die ik gezien heb, zaten heerlijk in mijn herfstframbozen te eten net zoals vele wespen.En ondanks de oogst van de herfstframbozen ben ik niet 1 keer gestoken door wespen die toch als agressieve diertjes te boek staan.

groetjes,

Rita
zaterdag 17 oktober 2009 - 21:15
andreash

Andreash

Hee Rita,

Waren dat wel bijen die van de framboos aan het eten waren?? Als het al bijen waren dan zouden het zeker geen honingbijen zijn. Die eten uitsluitend nectar en pollen.

Anyway, Ik heb dit jaar phacelia gezaaid in juni en het bloeit nog steeds. Zaait zichzelf goed uit dus dat is wel prettig. En zo mooi als zo'n strook vol zit met hommels en andere insecten.... Kan het zeker aanraden alle akkerranden met het spul in te zaaien! De bijen kunnen het goed gebruiken!!

Groeten,


Andreas
zaterdag 17 oktober 2009 - 21:25
Rita1960

Rita1960

Long time ago Andreas!

Blij je weer te zien op dit forum!

Ja, zeker het waren echt bijen. Heb mij er over verwonderd. Geen zweegvliegen, geen hommels , geen "valse" bijen maar echte bijen. Had dit ook niet eerder gezien, maar de omstandigheden waren er naar, redelijk koud en nattig weer en niet al te veel temperatuur en een groot aantal wespen.

groetjes,

Rita

PS: Hoe is het gegaan met je siberische aardbeien ? Hebben die al gejongd???

zaterdag 17 oktober 2009 - 21:42
Peppody

Peppody

ik wil best zaad bestellen lijkt me wel mooi voor in de boomgaard en heb ik meteen bijen voor de bloesem in de fruitbomen, maar 20 kg da's wel een beetje te veel van het goede hé. Een kilo lijkt me al meeeeer dan zat, kan dat ook?
zaterdag 17 oktober 2009 - 22:06
andreash

Andreash

Ehrm... ja, die hebben al gejonkt inderdaad. Als het goed is hebben we er een stuk of 30 in het voorjaar. Vandaag de laatste aarbei geplukt (gewone, grote). Zeer verwonderlijk
zaterdag 17 oktober 2009 - 22:06
marc1

Marc1

Voor Nederlanders die kleinere hoeveelheden wensen zou je contact kunnen opnemen met Willem Schelberg die meedoet voor Nederland. Hij beheert de site : www.imkerplatform.nl, je vindt ook daar de nodige info.

Mensen die geen zak van 20 kg nodig hebben kunnen misschien anderen aanspreken in hun omgeving om mee te doen en gezamelijk te bestellen.
Misschien zit er een landbouwer in je buurt die phacelia als groenbemester op zijn gronden zaait en wellicht altijd al meerdere zakken nodig heeft enz.

Beste groeten, marc
zondag 18 oktober 2009 - 11:11
marc1

Marc1

Waarom phacelia ?

Ik wil niet verder in discussie gaan in een spelletje 'streekeigen' of niet, maar wil gewoon wat aan de huidige toestand doen.
Wie phacelia van dichtbij kent weet dat het een genot is om er bij mooi weer naar te kijken, het wemelt van de insecten. Vele bijensoorten, hommelsoorten, zweefvliegen, vlinders en motten genieten van deze plant. Het doet aan een zwerm denken, zo hevig gaat het er soms aan toe, wie anders beweert kijkt met dichtgeknepen ogen.
Vele insecten hebben in de zomer een korte levenscyclus, de plantendiversiteit en daarmee het voedselaanbod in de omgeving vertoont heel wat gaten gedurende een jaar. Voor bijen kan dat optreden tussen de fruitdrachten en de lindedrachten in. Een generatie raakt dan al snel ondervoed en verzwakt, het duurt soms meerdere generaties (van betere dracht) vooraleer weer de nodige kracht (ziekteweerstand) is opgebouwd. Verder heeft onze natuur (nog) geen antwoord in de vorm van voldoende kwalitatief stuifmeel van streekeigen planten, nu met de opwarming de winterbijen steeds later geboren worden (sept-okt)
Phacelia is een prachtige en rijke bloeier die zowel nectar als kwalitatief stuifmeel produceert. Je kan hem zaaien van april tot half augustus, hij bloeit een 6-tal weken later al. Je kan dus voor bijkomend voedsel zorgen voor de insecten van eind mei tot november !!! Als kenners mij een beter alternatief weten om in een actie als deze te kunnen aanbieden, dan graag.

Deze actie draait nu om phacelia. Ik wil met deze gerust iedereen oproepen om massaal klimop tegen grote bomen en gevels te late groeien. Het is de enige streekeigen plant die laat op het jaar de insecten nog van dienst kan zijn. Sneeuwbes en vuilboom hebben het dan al lang gehad.

Beste groeten, marc

Berichten: 6
Geregistreerd op: za dec 23, 2006 10:18 pm
Website
maandag 19 oktober 2009 - 13:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon