menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Eindwerk herborist

Ga naar meest recente reactie

Indah

Indah

Ik volg in avondschool een cursus herborist, nu zit ik in het eerste jaar.
En in het tweede jaar moeten we een eindwerk maken, over een kruid naar keuze.
Dus ben ik nu al op zoek naar een plant om op te volgen, een die hier voorkomt,
en waarover veel informatie over te vinden is.

Over welke planten kun je veel informatie vinden ?

Alvast bedankt !

Groeten, Indah

woensdag 14 oktober 2009 - 16:29
Bartje22

Bartje22

Hoi Indah!

ik doe zelf ook een opleiding in de groene richting, maar over alle soorten planten is tegenwoordig superveel informatie van te vinden op het internet. maar je zou bijvoorbeeld voor de brandnetel kunnen gaan. dit is ook een kruid, en er is gigantisch veel informatie over te vinden.
Je zou ook kunnen kiezen voor geneeskrachtige kruiden.

Groetjes x. Bartje.
woensdag 14 oktober 2009 - 17:45
matteke

Matteke

Braam is ook een optie.
Mocht het eindwerk af zijn, mag je dit altijd doorsturen naar mij. Aangezien ik zoiets erg interessant vind.
woensdag 14 oktober 2009 - 18:26
Indah

Indah

Bedankt alvast voor de interesse, ik zit nu in het eerste jaar, dus mijn eindwerk zal pas volgend jaar af zijn.

Groeten, Indah
woensdag 14 oktober 2009 - 18:29
Bartje22

Bartje22

Idd! mocht je het af hebben. laat het eerst door ons keuren! haha.


wat goed trouwens dat je er nu direct al mee begint! en dat je het niet op het laatst aan laat komen! dat voorkomt veel gestress!

xx. Bartje.
woensdag 14 oktober 2009 - 19:03
lentemode

Lentemode

Hallo Indah,

Ik zou iets nemen wat minder voor de hand ligt...
Wat dacht je van MOEDERKRUID ???

Da naam alleen al...

Groetjes,
Mia
donderdag 15 oktober 2009 - 08:25
Indah

Indah

Ik denk erover om de Echinaceae te nemen
donderdag 15 oktober 2009 - 17:30
xerofyt

Xerofyt

Beste Indah,

Tof dat je nu al op zoek bent naar een onderwerp voor je eindwerk volgend jaar maar dat je je ,zoals de meesten, gaat vastpinnen op één bepaalde plant is bijna clichématig. Plantenmonografieën zijn legio en derhalve een gemakkelijk te raadplegen bron voor “studie”. Dit gegeven gekoppeld aan een opdracht om de materie dieper uit te spitten zet geen zoden aan de dijk voor het eindresultaat, want het is niet meer dan een collage van verschillende bronnen.
Geef het beste van jezelf en probeer zo weinig mogelijk te plagiëren.
Als ik jou was zou ik proberen origineler uit de hoek te komen. Anderen hebben het al, met succes, geprobeerd. Een paar voorbeelden: Tine Devliegher maakte als eindwerk “Natuurlijke geneeswijzen voor kinderen van 0 tot 6 jaar” en gaf het later uit in boekvorm (mits aanpassingen) als “Kindje gezond”(isbn 9789086790166). Lieve Seysens ontwierp ‘kruidenspeelkaarten’ voor kinderen, Marleen Van Ende schreef “Gesprekken met mensen die geen blad voor de mond nemen” (interviews met kruidenkundigen als M. Uyldert, M. Godefridi, D. Houbrechts, F. Seymus e.a. (isbn 90 804939 1 0 ) en 2 studenten werkten samen een gezelschapsspel uit over kruiden: (http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=7&sid=18&page=16&tid=19023 ).
Heeft er iemand al iets geschreven over onze plantentuinen (Meise, Gent, Leuven, St.Lambrechts-Woluwe e.a) en musea voor geneeskrachtige planten ( Oudergem, Flobecq, Elsene). En waarom niet een praatje met eminente professors als D. De Keukeleire, J. Poppe (beide emeritus), G. Laekeman e.a. of een bezoek aan beroepskruidenkwekers en kruidenverwerkende bedrijven in Vlaanderen EN Wallonië.
Mijn voorkeur voor een eindwerk? “Allergieën en planten”. Dus over planten die een allergie kunnen veroorzaken en planten die een allergie kunnen genezen. De reden hiervoor is mijn opname vorige week op intensive care wegens het syndroom van Quincke. Als dat geen gemotiveerde keuze is!

Tot slot: in het ‘voorwoord’ van “Het kruidenboek van broeder Guy” (isbn 9789021142074) schrijft norbertijn Guy Van Leemput, leraar kruidenverwerking aan Syntra te Hasselt en kruidenteler van de abdij van Postel, het volgende: “Opleidingen tot herborist en/of kruidenkweker worden gesubsidieerd door de staat en de geslaagde studenten krijgen een officieel diploma. Maar omdat het beroep niet erkend is, kun je met een dergelijk diploma niet veel uitrichten” (sic)
Ben je nog mee?

Succes met het plannen en bewerken van je eindwerk.

Groet,
Xerofyt
donderdag 15 oktober 2009 - 17:39
han

Han

ik deed het over de asperge dacht in eerste instantie daar moeilijk iets over te kunnen vinden maar dat was niet waar
zondag 18 oktober 2009 - 09:11
Indah

Indah

Ik twijfel tussen de Echinaceae en de Lavendel
zaterdag 24 oktober 2009 - 18:45
han

Han

alle twee zijn wel leuk wist je dat niet alle lavendel eetbaar is
zondag 25 oktober 2009 - 07:23
Bartje22

Bartje22

Echinacea!
zondag 25 oktober 2009 - 14:34
Indah

Indah

Nee Han, dat wist ik niet. Bedankt voor de tip.
zondag 25 oktober 2009 - 23:12
han

Han

kijk eens op www.viva-lavandula.nl
die weten alles over de lavendel je kan daar ook naar toe
maar ik ben het eens met de andere tip wel wat moeilijker de allergie
lijkt me een boeiend onderwerp
maandag 26 oktober 2009 - 08:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon