menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Stekken surfinias

Ga naar meest recente reactie

rialle

Rialle

Ik heb eindelijk een beetje tijd om mij eens met stekken bezig te houden, en wil dat doen met oa de Surfinia's. Ik hoop dat dat nog niet te laat is, want ik heb begrepen dat dat eigenlijk in augustus moest.

Aangezien ik nog niet veel ervaring met stekken heb wil ik graag wat advies.
Ik heb stekjes van zo'n 15 cm afgeknipt en die 10 dagen geleden in een glas water gezet, maar er gebeurd niets, alleen het water wordt bruin. Moeten die stekjes meteen in de potgrond of zaai- en stekgrond?
En waar moeten ze dan staan in de winter? Bij welke temp. en licht of donker?

Dezelfde vraag geldt ook voor de Torenia's.

Groetjes Rialle
vrijdag 18 september 2009 - 09:29
miriam

Miriam

denk dat die eerder gezaaid worden???
vrijdag 18 september 2009 - 12:58
Indah

Indah

Ik heb ergens op een site gelezen dat je ze kan stekken door middel van topstekken van zo'n 10 cm lang.
vrijdag 18 september 2009 - 13:30
hugo

Hugo

surfinia moet je stekken,, gaat makkelijk, maar overwinteren is een ander paar mouwen, daarom neem ik stekken na de winter;;ik knip de oude plant af tot op enkele cm zodat er nog wat groen overblijft en overwinter deze in de veranda bij 10°C,, in februari als het wat opwarmt in de veranda komen er nieuwe scheutjes aan en deze stek ik 'zaai en stekgrond',, tegen eind april-mei heb je dan mooie planten

groetjes
vrijdag 18 september 2009 - 17:59
danny2

Danny2

Hallo Rialle,

doe hetzelfde als Hugo, hou de moederplanten over en stek de jonge scheutjes begin maart, zowel torenia als surfinia en een aantal anderen.
Stekken in water deed ik zo'n 30 jaar terug, nu alleen nog in zaai en stekgrond of in cocopeat.

groetjes danny
vrijdag 18 september 2009 - 20:46
rialle

Rialle

Ok heren, ik zal het zo doen en er het beste van hopen. Bedankt voor jullie advies.

Danny als het niet lukt kom ik volgend voorjaar weer jou tuin bewonderen en koop dan meteen nieuwe plantjes bij jou. Want zo'n mooie hangin'baskets als dit jaar had ik nog nooit! Maar ik zal het eerst zelf proberen te stekken.

Groetjes Rialle
zaterdag 19 september 2009 - 17:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon