menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mijn zelf gezaaide passiflora

Ga naar meest recente reactie

an

An

[afbeelding verwijderd niet-https]
zo ziet een deel van mijn passieflora er uit hij is 3jaar oud en zelf gezaait
(en heb nooit de zaden laten weken)
[afbeelding verwijderd niet-https]
dit zijn de bloemen er van.
[afbeelding verwijderd niet-https]
en dit is 1 vrucht er van .
is deze eet baar

gr an
woensdag 9 september 2009 - 11:47
LauraK

LauraK

Hallo An-met-de-groene-vingers

Wat een geweldig gezonde plant, en wat leuk dat je 'm zelf hebt gezaaid. Dan is
zo'n plant nog veel waardevoller voor je, hè? Leuk dat je er nu ook een vrucht aan
hebt. Deze is zeker eetbaar, en nog lekker ook. Als de vrucht iets donkerder oranje
is en een beetje zacht aan gaat voelen, is deze rijp. Wij hadden twee jaar geleden
ruim honderd vruchten in de passiflora, en dit jaar geen een. Twee jaar geleden
was het heel mooi weer in april, en ik denk dat het daaraan lag.

Ik zal even een foto toevoegen van een paar van onze vruchten van twee jaar geleden.

Hartelijke groeten van Laura.

Bloemen & Planten

woensdag 9 september 2009 - 12:06
an

An

Hoi Laura wat een schitterende foto zo alles bij elkaar echt een foto uit een kookboek.
ik durf het nog niet te eten.
de schil is zacht (heb twee gele erin hangen en 1 groene vrucht)
verder heb ik niet zo gauw iets zien hangen.waar smaken ze naar?

Maar ik heb niet zo van die groene vingers hoor ik denk jij meer dan mij.
bij mij moet iets lukken anders neemt mijn enthousiasme gauw af.

heb jij toevalig nog andere staan behalve deze(anders kunnen we ruilen als die roze gaat bloeien en goed vertakt is want het is nog maar 1 sliert) ,ik heb ook nog een crimson taers (een roze zie foto)staan dit jaar gekocht heeft een slechte start gehad dacht dat ie dood ging is een roze maar die heeft nog niet gebloeit.en ik had er zo een gekocht die ik gezaaid had ik dacht dan mooi door elkaar konden groeien blauw met roze
en dan is mijn zicht naar de kliko ook wat gezelliger.
Nou dat moet toch een mooi gemengd plaatje worden mij benieuwen als ie gaat bloeien.
gr an

Bloemen & Planten

woensdag 9 september 2009 - 12:25
miriam

Miriam

amai ann ,eentje om fier over te zijn hoor
woensdag 9 september 2009 - 12:53
annis

Annis

An dat is een mooi groot exemplaar geworden. Ik heb hem dit jaar gezaaid en er zijn twee plantjes goed opgegroeit. Maar als ik zie wat die van jouw in drie jaar tijd bereikt heeft. Prachtig.

groetjes @nnis
woensdag 9 september 2009 - 13:12
an

An

en hij loopt nog eens aan beide zijde vlink uit wat niet op de foto staat hij heeft dikke uitlopers met bloemen die wel achter mijn hibiscus lopen met bloemen 2 1/2 meter als het niet langer is.

hij begon met een zielige sliert omhoog eerste en 2de jaar dat ik dacht dat ie dood ging en aan het eind van het tweede jaar begon hij te bloeien met een bloem of 7.
en toen dacht ik jes hij doet het .
en toen dit jaar na al die vorst was er heel weinig van over een of twee slieten .
heb er toen bij jou miriam ook neer gezet op een topic dat mijne ook dood ging en
in eens kwam ie weer .

die van jou komt er ook wel als ie maar niet dood gaat want ik had er ook een gestekt en die is dood gegaan, in de volle grondt als stek deed ie het goed
gr an
woensdag 9 september 2009 - 13:30
LauraK

LauraK

Hallo An,

Twee jaar geleden had ik ook zo'n roze staan, maar die bleek niet winterhard te zijn. Jammer!

Er zijn er maar twee echt winterhard, heb ik begrepen: de blauwe die jij ook hebt
(Passiflora caerulea) en de witte variant daarvan (Passiflora caerulea 'Constance
Elliot). Omdat ons huis wit is, komt die laatste niet goed uit tegen de muur, maar
ik zit erover te denken om er zo een in een pot te zetten, met een klimrek.

Hier in de buurt schijnt een passiflora (hobby)kweker te zitten, en komend voorjaar
ga ik daar eens kijken met mijn oudste dochter (die ook al besmet is met het tuinvirus!)

Groeten van Laura.

P.S. Moeilijk te zeggen waar de vruchten naar smaken: zachte en zoete smaak,
misschien een beetje richting druiven, maar dan minder zuur.
woensdag 9 september 2009 - 14:41
an

An

zal eens kijken of die roze crimson tears winter hard is ik hoop het wel want anders kan hij volgend jaar zo naar de prullebak terwijl ik er niks aan gehad heb.
veel plezier bij die hobby kweker die zal wel niet zo duur zijn als de winkel.
bof jij even

gr an
woensdag 9 september 2009 - 14:50
miriam

Miriam

ja ann inderdaad ,dacht dat ik de mijne hier ook kwijt was deze winter.
En nu kan ik hem niet meer bijhouden.
moet hem dagelijks snoeien of hij palmt mijne wasdraad ook nog in.
Hij hangt al bij de twee buurvrouwen hier (tot hun groot plezier ,geen tuin en toch bloemen krijgen)

Vorig jaar had ik ook vruchten,maar zaaien mmm toch hoedje af voor jou hoor.

heb zin om stekjes te nemen ,voor in geval we weer een strenge winter krijgen (en voor weg tegeven)
Maar heb dit nog nooit gedaan.
woensdag 9 september 2009 - 14:50
LauraK

LauraK

Ik neem uit voorzorg ook elk jaar stekjes, voor als het eens hard zou gaan vriezen.
Gelukkig heeft mijn passiflora de strenge winter overleefd, al dacht ik eerst dat hij
dood was.

En als je die stekjes niet nodig blijkt te hebben, kan je er altijd een ander weer blij
mee maken!

De roze passiflora liet zich helaas niet stekken; niet in water en niet met stekpoeder.


Groeten van Laura.
woensdag 9 september 2009 - 14:58
miriam

Miriam

he fairlady ,ik heb hier ook niet echt een tuin hoor
zit hier ook piep klein
daarvoor dat ik voor klimmers moet kiezen.
vuile muren die plots heel mooi groen zijn.

(ik moet het hier doen met een paar rijen tegels die ik uit gedaan heb.,maar ik zit int groen )
woensdag 9 september 2009 - 15:00
an

An

Hoi Laura die witte constance las ik net op google is niet winterhard.
crimson tears matig winterhard.

Miriam stekken nemen is niet zo moeilijk je knipt van een stengel een stevige stuk uit je zorgt dat er wat blaadjes aan blijven en zet hem in water ,(zo doe ik het )
en als je bij het topic rijpen mijn meloenpeer nog wel bij fruit dan zie je dat danny het doet in de aarde staat ook een foto bij van meloen en van passiflora stekken.

hoi marianne gewoon proberen ,bij mij lukt ook niet alles en als je niet te duur uit wilt zijn met kopen zou ik voor stekken kiezen gaat sneller en anders zaaien.

gr an
woensdag 9 september 2009 - 15:02
miriam

Miriam

gewoon in water?
je had geen stekpoeder nodig?

heb hier al eens een paar in het water gezet maar de kwam niks van in huis.

zal nog eens een poging doen straks

thx voor de tip
woensdag 9 september 2009 - 15:06
an

An

je moet lang wachten op wortels doe er wel een paar want er kan er altijd een dood gaan en ver geet niet het midden stuk te pakken niet de top dus een stukje er van af.
en niet al te groot een cm of15 a 20 zo lukte mij hetik had een afgesneeen boven kant en onderkant,
zo heb ik er wel 4 met wortels gekregen als je maar gedult hebt duurt wel een week of 3 a 4 voor dat wat ziet.(kan ook iets korten maar het duurde erg lang )

succes

woensdag 9 september 2009 - 15:17
an

An

vond net tijdens googlen een leuke sit over passiflora
maar zoek een nog betere
htt:/www.kwekerijgommer.com/lijsten/passiflora_lijst.php
en deze is helemaal goed kwa uit leg van een passiflora kweke
http://www.passibloem.nl/faq.htm
deze is kwa uit leg met zaaien en stekken echt top en het behouden van je passiflorra.
woensdag 9 september 2009 - 15:31
miriam

Miriam

mercikes
woensdag 9 september 2009 - 16:44
an

An

Hoi Ernstine ik kan niks opslaan want ik moet weer een andere computer .
bij deze verdwijnt alles spookachtig alles wat ik opsla in mijn faforieten ben ik al kwijt.
Alle mail adressen alles.

gr an
donderdag 10 september 2009 - 09:13
wim1970

Wim1970

Ik had vorige zomer ook een grote Passiflora caerulea plant staan waar enorm veel bloemen op kwamen. Ze stond in de voortuin van ons net aangekocht huis. Geen enkele vrucht kwam eraan. Blijkbaar moet je 2 planten hebben, wil je vruchten krijgen van de Passiflora caerulea heb ik gelezen.

Nu heb ik de plant volledig uitgedaan daar ik onze voor en achtertuin aan het vernieuwen ben. Maar nu heb ik een vijftal Passiflora Edulis planten (in pot) staan. Een van deze planten heeft nu een 8tal bloemen gehad. Trouwens nog vrij laat nu in september! Ook hangt er al sinds juli een vrucht aan. Nog steeds groen nu, maar ik kijk iedere dag, of ie nog niet bruin (rijp) aan het worden is.
zaterdag 12 september 2009 - 06:50
miriam

Miriam

ik heb hier maar éne pasie staan en vorig jaar had ik toch vruchten,
Dit jaar nog niet.
er kan ook geen enkele in de buurt staan .
zaterdag 12 september 2009 - 12:03
an

An

IK heb ook maar een passiflora staan en mijne heeft ook vruchten.en verder ook geen een meer ja wel in een 300meter.

en de mijne bloeide ook voor het eerst in sept dus dat is niet zo raar hoor.
gr an
zaterdag 12 september 2009 - 16:05
wim1970

Wim1970

vreemd want vorig jaar had ik enorm veel bloemen maar geen enkele vrucht verschenen!

Trouwens de passiflora edulis is veel lekkerder maar helaas niet winterhard.
zaterdag 12 september 2009 - 16:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon