menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Woekeraar

Ga naar meest recente reactie

MJ

MJ

We zijn net verhuisd en erg blij met onze nieuwe tuin maar er is een minpunt aan; de Houttuynia woekert in een van de borders, in het gazon en langs de randen van het terras waar hij waarschijnlijk onder de tegels wortelt.Ik heb de border al leeggehaald en omgespit, daarbij elk stukje wortel verwijderd (dacht ik) maar de plantjes staan er nu na twee weken weer even fris en vrolijk.
Iemand nog een goede tip?
zondag 30 augustus 2009 - 12:00
Adrienne

Adrienne

Oei, oei, mj- ke toch !!!
Da's een serieus probleem hé.
Ik ben al vijf jaar bezig om hem weg te krijgen
Zoals je zelf schrijft proberen zo veel mogelijk wortels te verwijderen en de moed niet opgeven.
Volgens mij de enige remedie wil je zorg dragen voor de natuur en zonder gif tuinieren.

Succes !!!
Oh eneee WELKOM hé, jammer dat ik je geen beter nieuws kan geven.
zondag 30 augustus 2009 - 23:57
MJ

MJ

Bedankt in elk geval voor je antwoord. Laat het even weten als jij het laatste plantje bedwongen hebt?
Zulke plantjes zouden eigenlijk niet verkocht mogen worden Zelfs zevenblad is makkelijker te overwinnen dan dit stinkende plantje.
maandag 31 augustus 2009 - 21:02
Adrienne

Adrienne

Zeg dat wel, en toch ik ken iemand die al dikwijls houtenya geplant heeft
en elk jaar weer is hij verdwenen.
Volgens mij ligt het ook wel aan de grond soort die je hebt.
Heel veel succes !!!
dinsdag 1 september 2009 - 12:57
schuurmans

Schuurmans

en toch vind ik de Houttuynia best een mooi plantje, bij mij woekert hij niet.

[url=http://img257.imageshack.us/i/dsc1005k.jpg/][afbeelding verwijderd niet-https]

grt
henk
dinsdag 1 september 2009 - 14:47
MJ

MJ

Mooi is het zeker, maar hier in de Limburgse löss woekert het ongelofelijk voort.Ik heb afgelopen week alles weer verwijderd en nu staan ze er in 10-voud terug.Als er een stukje afbreekt splitst het plantje zich kennelijk.Het nieuw ingezaaide stukje gras zit helemaal vol en de tegels van het terras zullen we moeten opnemen.
Ik heb het overigens ook ooit aan mijn vroeger buren gegeven omdat die het mooi vonden en dat is me niet in dank afgenomen En dat was daar gewone zandgrond.
woensdag 2 september 2009 - 07:47
kamiel2

Kamiel2

Beste MJ
Er zullen er verschillende zijn die dit niet graag gaan lezen of horen!
Maar als je er zo een probleem mee hebt, en je hebt al gespit en toch niet wegkrijgen!!
Ik heb een paar jaar terug mijn meiklokjes (een deel van) weggekregen, die waren echt mijn bloementuin aan het overwoekeren.
Neem Glyfosaat 360 panic (schaadt de bodem niet) Idealux of iets evenwaardig los dit op in de hoogst beschreven dosis en wrijf dan met een borsteltje de bladeren van het te verdelgen plantje in (niet spuiten voor de overige plantjes)
even afwachten dan, en ik denk dat je resultaat gaat hebben zonder je andere plantjes te beschadigen,
veel groetjes
Kamiel
woensdag 2 september 2009 - 14:09
MJ

MJ

Kamiel, als dat middel niet schadelijk is voor het bodemleven en indirekt voor bv vogels, dan gaan we dat zeker overwegen. Ik heb net weer een stukje omgespit en daar zaten alweer nieuwe witte worteltjes in.Het is een plantje waar professor Barabas zich op uit zou kunnen leven.
Ik kreeg van iemand de tip om aan te stippen met azijn, weet niet of dat werkt.
donderdag 3 september 2009 - 17:48
kamiel2

Kamiel2

Beste MJ
Met azijn heb ik geen ervaring!
Het middel dat ik genoemd heb is toegelaten en zou geen schade aan de bodem toebrengen, het wordt voor veel toepassingen gebruikt hierbij een site met de lijst

http://www.west-vlaanderen.be/upload/povlt/site-2007/Sierteelt/overzicht_middelen.asp?typ=recs&order=12&sn2=&sn6=&sn9=&sn8=&sn7=&sn3=&sn4=&%20sn10=&sn11=&sn12=&sn5=&sn1=&strie=&recin=3480

gewoon kopieren en plakken in de browser op google, dan kan je zelf oordelen wat je gaat doen, het is een produkt dat via het blad naar de wortel gaat en deze bestrijd, na 14 dagen ong. zou je terug kunnen zaaien en planten.
Ik hoop geholpen te hebben
groetjes
Kamiel
in die lijst staat bijna alles in voor de tuin, ook insecticiden!!!
vrijdag 4 september 2009 - 08:14
MJ

MJ

Bedankt Kamiel, ik ben het gaan opzoeken en kwam er achter dat het te koop is onder de naam Round Up.Daar dit middel niet geheel onschadelijk lijkt te zijn zullen we het alleen in geval van nood en erg spaarzaam en voorzichtig gaan gebruiken....gelukkig zal het eenmalig zijn en gaan we geen gewassen kweken in die bodem.
Hier in Nederland mag het door veel gemeenten al niet meer gebruikt worden, vandaar dat het onkruid op veel plaatsen welig tiert.
Maar vooralsnog lijkt het de enige manier om van dit hardnekkige plantje af te komen.
zondag 6 september 2009 - 22:04
kamiel2

Kamiel2

veel geluk!!!!
Kamiel
maandag 7 september 2009 - 09:09
Polplastron

Polplastron

Roundup beweert zelf geen schade toe te brengen aan de bodem,
maar lees zelf de artikels op volgende, toch vrij serieuze, websites:
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=6564
http://vroegevogels.vara.nl/nieuws-item.65.0.html?&no_cache=1&tx_ttnews%5Btt_news%5D=119110
http://www.velt.be/Joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=192&Itemid=54

Zelf heb ik het een hele tijd geleden ook nog eens gebruikt omdat het niet anders kon, maar ik zou het toch beperken tot uiterste noodzaak!

Houtuynia kan je wel onder controle houden door regelmatig wieden. Bij mij schiet er na drie jaar af en toe nog wel eens een blaadje op, maar 't is al sterk verminderd!

Groeten,

Pol

P.S.: Het argument dat gmeentewerken veel agressiever spul gebruiken, klopt niet helemaal. De meeste gemeente proberen tegenwoordig zo weinig mogelijk chemicaliën te gebruiken. Bovendien: als een ander in de put springt, spring jij dan ook?
maandag 7 september 2009 - 12:12
Polplastron

Polplastron

Het schijnt hier in Vlaanderen inderdaad een beetje anders te gaan. Steeds meer gemeenten zoeken naar alternatieven. Of ze dat ook daadwerkelijk allemaal in één keer gaan doen, betwijfel ik ook wel hoor, maar de goede wil is er alvast.

Dat van die put ... Wel, ik hou er niet van als mensen zeggen; die en die doen dat ook en gebruiken nog ergere zaken, dus dan is het wel OK!?! Een betere wereld begint bij je zelf! 't Was niet persoonlijk bedoeld of zo hoor!
maandag 7 september 2009 - 14:02
kamiel2

Kamiel2

oei!
het is net of ik heb een woordenwisseling veroorzaakt?
Marianne, in de put springen betekent "als iemand fouten maakt, aap je die dan na!" of iets dergelijks!
Zoals je trouwens zei " verdund met een kwastje op de blaadjes, en daar gaat de woekeraar!" al het andere blijft dat is toch de bedoeling denk ik?
En een paar weken nadien kan je herplanten of zaaien, dus zoveel schade zal dat ook niet aanrichten, ik zeg niet als je dit in grote hoeveelheden gebruikt, dan wel, maar dat heb je met vliegenspray ook, dacht ik?
Of het in Nederland of in België is, het millieu is voor ons allemaal belangrijk, zeker voor de toekomst!

Hier wou ik toch even op reageren
groetjes
Kamiel
maandag 7 september 2009 - 14:08
Polplastron

Polplastron

Woordenwisseling???? Nee hoor, volgens mij is onze mening niet zo verschillend! Alvast van mij uit was er geen ergernis! Wat je zegt over kleine hoeveelheden klopt natuurlijk ook. Ik reageerde enkel op het feit dat sommige hier denken dat "Roundup" totaal onschadelijk is. Dat wilde ik even tegenspreken.

Groetjes

Pol
maandag 7 september 2009 - 14:48
Adrienne

Adrienne

Hi,hi ja zeg Marianne je kan het goed uitleggen, even bij jou op de koffie kan geloof ik niet

Toch wel oppassen met round-up als het onkruid dicht bij andere plantjes staat kunnen die hun worteltjes ook stuk gaan.

Ik spreek uit ondervinding ben er een van mijn
mooiste bloemekes door verloren.
dinsdag 8 september 2009 - 16:45
deHaan

DeHaan

Marianne,
de man met dat soort maaimachientje was voor 99% zeker met roundup-evolution (glysofaat)aan het spuiten met een speciale machine zodat er alleen op plaatsen waar onkruid staat wordt gespoten.
Dit wordt door een x aantal sensoren geregeld.
Op openbaar terrein mag niet meer dan 1L pure roundup (glysofaat)per Hectare gebruikt worden.
Dit hoort de man te weten.
Hij heeft hier verder een spuitlicentie voor nodig om mee te mogen werken.
dinsdag 8 september 2009 - 22:08
MJ

MJ

Nou....de Round Up staat hier al klaar.Wieden helpt nu wel iets in de border maar absoluut niet in het juist vanwege dat plantje nieuw ingezaaide stuk gazon.Hoe meer ik pluk des te harder komt het terug.
Ik zal het voorzichtig doen, kan ook niet anders want er staat immers gras.
Bedankt iedereen voor het meedenken!
zondag 13 september 2009 - 17:19
ingec

Ingec

als je round up gebruikt om op een blad te smeren moet je het juist onverdunt gebruiken anders helpt het niet en moet je het nog een keer doen waardoor je weer meer nodig hebt.
zondag 13 september 2009 - 17:31
Polplastron

Polplastron

Als je Round-Up puur gebruikt, sterft wel het blad af, maar heb je kans dat het gif de wortels niet bereikt en dat de plant na enige tijd terug uitloopt. Althans, dat staat volgens mij zo op de verpakking? Of vergis ik me?
maandag 14 september 2009 - 11:26
kamiel2

Kamiel2

Polplastron!!! 100% gelijk!!!
zoals ik hiervoor al geschreven heb, gebruik de dosis vermeld op de bijsluiter of de verpakking, het is niet omdat je meer gebruikt dat het beter gaat werken!!
zeker niet!! en ik heb ook hier gelezen dat het andere plantjes aantast??? als je met een borsteltje op de te verdelgen blaadjes wrijft (in de juiste dosering) kan dit praktisch niet.
Het is vervelend met een woekeraar te zitten! Die meiklokjes indertijd (3 jaar terug) zijn er nog altijd niet, behalve degene die niet ingewreven waren, en het bloementuintje is voor de rest nog altijd in orde!
Ik zie echt het probleem niet!!!
groetjes
Kamiel
maandag 14 september 2009 - 13:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon