menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hortensia

Ga naar meest recente reactie

an

An

ik had op de markt gehoort dat ik er turfmolm of zo iets bij moest gooien om hem blauw te houden ,spijkers en andere dingen waren fabeltjes zei hij klopt dat
gr an
donderdag 28 september 2006 - 11:22
annis

Annis

An ,om je hortensia blauw te houden moet de grond voldoende zuur zijn. Dit kun je doen door tuinturf [dus geen turfmolm]door de grond te doen. Maar daarnaast moet je in september dus nu aluin toevoegen om je hortensia blauw te houden. Dit is bij een tuincentrum wel verkrijgbaar.
Ann
donderdag 28 september 2006 - 16:49
Plantadvies

Plantadvies

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Niet alle hortensia`s kleuren. Bekijk eens de volgende pagina voor heel veel informatie.
http://www.hovaria.com/verzorging/blauwen.html
donderdag 28 september 2006 - 20:36
annis

Annis

Plantadvies de vraag was hoe houdt ik mijn hortensia blauw.
Het klopt dat niet alle hortensia's blauw kleuren. Het gaat hier om een hortensia die al BLAUW is en om deze blauw te houden . Een witte zal niet blauw worden.
Ann
vrijdag 29 september 2006 - 15:54
alice123

Alice123

Verleden jaar heb ik een blokje aluin gekocht in Delhaize (de mannen gebruiken dat na het scheren),
in een handdoek kapotgeslagen en vroeg in t' voorjaar rondom de hortensia gegooid.
Het resultaat: prachtig blauwe bloemen!

grtjes

alice123
zaterdag 30 september 2006 - 20:45
Plantadvies

Plantadvies

Je hebt gelijk An, mijn excuus.
zaterdag 30 september 2006 - 21:29
an

An

alice waar kan je dat kopen is dat een drogist of zo waar je die aluin koopt en wat is dat precies wel is van gehoort
gr an
zaterdag 30 september 2006 - 22:39
alice123

Alice123

An,

Ik koop dat in het warenhuis Delhaize. Het is een blokje dat verpakt is en het hangt bij het scheergerei voor mannen. Ge zult het wel vinden!

grtjes,

a...123
zondag 1 oktober 2006 - 19:25
an

An

zal er even naar kijken. of ze dat hier ook hebben
gr an
zondag 1 oktober 2006 - 20:15
Wendy

Wendy

Niet alle hortensia's worden blauw? Tarara
Ik heb 3 jaar een knalroze in een pot gehouden. Toen ik hem plantte werd hij het eerste jaar geschakeerd van roze naar lila tot blauw en dit jaar heb ik enkel blauwe bloemen gehad.
Daarnaast had ik er ene geplant die in onze vorige tuin alle jaren spierwit was en deze is nu wit met blauwe schijn en blauw geaderd.
Elke hortensia die bij ons in de streek geplant wordt, wordt ongenadig blauw.
Het moet toch ongetwijfeld aan de grond liggen.
En ik zou zo graag een roze hebben
Er zijn in de handel toch ook produkten te verkrijgen om hortensia's mooi blauw te krijgen (of houden)?

grts wendy
maandag 2 oktober 2006 - 11:24
annis

Annis

Wendy, dan zullen jullie in een gebied wonen waar de grond tamelijk zuur is. Dan zullen alle zuurminnende planten het bij juillie wel goed doen.
Ann
maandag 2 oktober 2006 - 16:03
an

An

wij hier willen ze blauw houden en ze worden na een jaar roze omdat onze grond hier niet zo zuur is
en hier kan je dat spul aluur niet krijgen bijna drogisten en warenhuizen niet zal het eens proberen in een reform zaak
gr an
maandag 2 oktober 2006 - 22:17
an

An

ik bedoel alluin
gr an
maandag 2 oktober 2006 - 22:27
annis

Annis

An, kun je aluin ook niet in het tuincentra krijgen. Vaak hebben ze ook een ander middel voor de hortensia blauw te houden. DCM heeft meststof met aluin erbij voor optimaal kleur behoud van de blauwe hortensia.
Ann
dinsdag 3 oktober 2006 - 08:50
an

An

ann ik heb ook niet een tuincentra gezegt maar wat is dcm mijn schoonzus had al gevraagt bij drogisterijen ed waarscheerspullen te koop zijn maar aluin is uit de handel omdat het hier niet meer gekocht wordt
gr an
dinsdag 3 oktober 2006 - 09:44
jp

Jp

DCM is een merk van o.a. potgrondmengsels, meststoffen e.d.m.
Er bestaan inderdaad specifieke mengsels om hortensias "blauw" te houden. In de tuinhandel (Aveve, GB gardencenter,...) te koop. Dat bespaart U de zorg om de diverse ingrediënten apart te zoeken. Aluin is in kleine hoeveelheden toch nog te vinden bij apotheken, drogisterijen,... Veel succes !
dinsdag 3 oktober 2006 - 09:55
an

An

dank je zal ik doen
gr an
dinsdag 3 oktober 2006 - 14:03
an

An

hier de foto van mijn blauwe hortencsia die nu nog blauw is [afbeelding verwijderd niet-https]
gr an
dinsdag 3 oktober 2006 - 14:52
Wendy

Wendy

In de natuurwinkels kan je ook nog aluin vinden.
grts Wendy
woensdag 4 oktober 2006 - 09:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon