menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aankoop planten

Ga naar meest recente reactie

Dropje

Dropje

Hallo allemaal,

Mijn eerste keer op deze site Ik ben zeer blij dat ik ze ontdekt heb vanwege het handige advies!

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het volgende. We hebben besloten onze tuin een beetje te heraanleggen en ik heb al een aantal mooie planten uitgezocht maar heb een beetje moeite met ze te vinden. Ik zou in september beginnen planten dus wil graag een beetje voorbereid zijn.

Ik ben op zoek naar agaphantus africanus, vinca minor, allium sphaerocephalon, phlox subulata (paarse variant), ipheion uniflorum (witte variant) en iberis sempervirens (little gem variant). Weet iemand in welk tuincentrum regio Vlaams-Brabant ik deze planten zou kunnen vinden? Agapanthus hebben ze bij Floralux maar daar lijken ze de verdere planten niet aan te bieden...

Ik zou deze willen combineren met campanula, zeeuws knoopje, triteleia laxa, meerbloemige roze tulpen en zwarte tulpen en rapuzel. Denken jullie dat dit onderhouds vriendelijk zal zijn? Vinca minor, iberis en phlox zijn wintergroen, klopt? Zijn nog andere van deze planten wintergroen, bij de ipheion is me dat namelijk niet duidelijk aangezien er 'Bladhoudend / wintergroen, Bladverliezend' bij staat.

Bedankt!

woensdag 29 juli 2009 - 15:03
miriam

Miriam

ik zal je eerst al welkom heten hier
woensdag 29 juli 2009 - 18:14
kareltje

Kareltje

Welkom bij de groep, je kunt er een hoop van opsteken!
donderdag 30 juli 2009 - 00:07
Matabish

Matabish

Hallo Dropje!!

Héél hartelijk [afbeelding verwijderd niet-https] op ons leerrijke, leuke en zwaar verslavende tuinadviesforum!
Misschien kan je eerst eens gaan kijken op onderstaande link.
Dan weet je meteen al veel meer over de eigenschappen van de planten/bloemen en kan je je wensen
rangschikken volgens die gegevens.
http://www.tuinadvies.be/plantengids.php

Bovendien zullen er morgen zeker nog veel wijze raadgevingen volgen.

Lieve groetjes,
Matabish.
donderdag 30 juli 2009 - 01:16
Ed50

Ed50

Dag Dropje,

Ik wil je allereerst ook van harte welkom heten op dit zeer leerrijke en verslavende forum.
Ik hoop dat ik je ook wat kan helpen.
Vinca minor, Phlox subulata en Iberis sempervirens zijn inderdaad groenblijvend en dat zijn bij mijn weten de enige van je lijst. Agapanthus africanus is ook groenblijvend maar is niet echt winterhard en moet toch onder een stevig winterdek overwinteren ofwel kan je hem ook in een pot planten en binnenhalen in de winter.
Wat Vinca minor betreft moet je toch een beetje oppassen. Die is niet echt geschikt om op een kleine ruimte te zetten tenzij je hem goed in de gaten houdt en regelmatig wat bijknipt want hij kruipt vrij snel voort en neemt zo vlug een hele oppervlakte in. Phlox subulata vormt ook matten maar groeit slechts vrij langzaam verder. Iberis vormt mooie groenblijvende kleine pollen. Het zijn alle drie voorjaarsbloeiers net zoals veel andere planten uit je lijstje. In de zomer ga je dus hier met weinig kleur zitten, maar het is misschien ook wel de bedoeling dat dit een echt voorjaarshoekje wordt?
Vinca staat wel graag een beetje in de schaduw maar verdraagt ook wel zon. Phlox en Iberis houden wel van veel zon.
De bolgewassen zoals Allium, Ipheion, Triteleia en de tulpen kan je in het najaar vinden in een tuincenter waar ze bollen aanbieden of ergens op een plantenmarkt. Deze moeten ook allen voor de winter geplant worden (oktober-november). Enkel de Agapanthus kan je best in het voorjaar planten.
Campanula's bestaan er in heel veel variëteiten, van heel laag tot vrij hoog en van vroeg in het voorjaar tot in de zomer bloeiend, meestal wel blauw of witbloeiend (soms roze). Misschien had je al bepaalde variëteiten op het oog?
Zeeuws knoopje of Astrantia is ook een mooie plant met bloemen in het wit, lichtroze of donkerrood.
Rapunzel is normaal gezien een wilde plant of bedoel je daar iets anders mee?

Groetjes en nog veel succes met je tuintje,
Eddy
donderdag 30 juli 2009 - 09:40
Dropje

Dropje

Hallo!

Heel erg bedankt voor het warme welkom allemaal!

Eddy,

Ook bedankt voor het advies, misschien moet ik een aantal dingen toch herdenken.

Ik had de plantjes zo'n beetje geselecteerd op bloei van voorjaar tot ongeveer september. Triteleia laxa ging ik ook zetten en die bloeit normaal juni-juli, de rapunzel (ik heb een foto bijgevoegd) juni-augustus, de campanula, zeeuws knoopje en allium zouden ook tot augustus bloeien. Klopt dit dan wel? Of denk je dat het te 'groen' zal zijn als geheel?

De bedoeling is namelijk wel van veel onderhoudsvriendelijk bloemetjes te hebben, liefst in de paars/roze/wit varianten. Als je enige suggesties hebt? Ik had ook aan salie gedacht maar die lijkt zo 'wild' te groeien, of valt dit mee?

Bedankt!

Bloemen & Planten

donderdag 30 juli 2009 - 10:26
Ed50

Ed50

Dag Dropje,

Wat die wildheid van Salvia's betreft, dat valt toch nogal mee hoor, zeker als je Salvia nemorosa 'Ostfriesland' of een andere variëteit gebruikt. Als je die na de bloei nog eens terugknipt dan bloeit hij later nog een tweede keer. Om een mooi effect te hebben zet je zo'n vaste planten best wel in groepen van een 7-tal planten bij elkaar. Monarda's en Phloxen zijn ook dankbare langbloeiende vaste planten. Heel lang bloeiend is ook Persicaria amplexicaulis en als je dan in jouw tinten wilt blijven gebruik je best de variëteit 'Rosea' met roze bloemen. Hij wordt wel hoog, ong. 1-1,50 m in bloei, maar groeit zeer stevig.
De bolgewassen die je vernoemd hebt zijn wel heel mooi maar je moet er ook rekening mee houden dat het blad van die planten meestal afsterft als ze in bloei staan (de Triteleia en de Alliums in ieder geval). Na de bloei heb je dus kale plekken als je die niet tussen andere planten in zet. Van de Campanula's wordt lactiflora het meest als borderplant gebruikt. Wil je echter een lage soort voor aan de voorkant, gebruik je best Campanula portenschlagiana of C. carpatica.
Zeeuws knoopje kan inderdaad ook wel de ganse zomer bloeien maar heeft toch wel een vrij rijke bodem nodig om het goed te doen. Met de rapunzel of Phyteuma heb ik eigenlijk nog geen ondervinding.
Mooi aan de voorkant van een border is ook een paarsbladige Heuchera zoals 'Palace Purple' of één van de nieuwere variëteiten. Ze zijn ook groenblijvend in de winter en vormen mooie pollen. En als er wat schaduw is kan je ook wat mooie Hosta's zetten. Die passen ook altijd goed in een border.
De meeste ideeën kan je eigenlijk opsteken als je open tuinen gaat bezoeken en daar wat planten noteert die je mooi vindt want er bestaat zo'n enorme keuze in planten dat je op den duur door de bomen het bos niet meer ziet. Gewoon planten uit een boek kiezen is eigenlijk niet zo'n goed idee omdat je dikwijls alleen de bloem ziet en dan meestal nog in een ideale conditie. Je kan best zien hoe ze in het echt groeien in open tuinen of in modeltuinen of op kwekerijen waar ze ook tuinen hebben.

Groetjes,
Eddy
donderdag 30 juli 2009 - 11:03
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

De 'Rapunzel' bestaat in de Benelux in het wild in 2 soorten, de witte (Phyteuma spicatum v. spicatum) en de zwartblauwe (Phyteuma spicatum v. nigrum - zie bovenstaande foto in de post van Dropje). Ze zijn familie van de Campanula's en behoren dus tot de Campanulaceae. Ze staan op de 'Rode lijst' en zijn dus erg zeldzaam in de vrije natuur. Ze worden echter ook commercieel gekweekt, zo zijn er enkele tientallen soorten Phyteuma te vinden, van zeer klein tot een meter hoog.

Ik zoek zelf al enige tijd naar een (bij voorkeur wilde) zwartblauwe Phyteuma spicatum v. nigrum om ze toe te voegen aan mijn verzameling, maar ik heb ze nog niet gevonden...

Je zal trouwens nu niet al te veel Campanulaceae in de tuincentra kunnen vinden, enkel hier een daar nog een bodembedekkertje zoals de klassieke Campanula portenschlagiana (= 'Dalmatiëklokje') of de wat grotere Campanula poscharskyana (= 'Kruipklokje'). Ook de grote Platycodon grandiflora (= 'Ballonklokje') is nog te vinden. Voor zo goed als alle andere Campanulaceae zal het wachten zijn tot in het voorjaar vrees ik...

Wil je een overzichtje van gekleurde Campanula's die je in de Benelux kan vinden, neem dan even een kijkje op http://www.thelordofcantecroy.be/CampanulaCollection.html met foto's van alle planten in mijn verzameling Campanulaceae. Misschien kan je daar de namen van de specifieke Campanula(s) vinden die je graag zou willen...

donderdag 30 juli 2009 - 11:06
ingec

Ingec

deze?
[afbeelding verwijderd niet-https][afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 30 juli 2009 - 12:00
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

Dat lijkt mij inderdaad de zwartblauwe Rapunzel of Phyteuma spicatum v. nigrum (fam. Campanulaceae) te zijn.

Maar of het de wilde versie is weet ik niet, heb je die gekocht of is die plots komen aanwaaien?
donderdag 30 juli 2009 - 12:27
ingec

Ingec

Gekocht bij eccoflora, als phyteuma nigum maar het is een moeilijke plant want halverwege de zomer verdwijnt het bovengrondse deel om in het voorjaar weer te verschijnen, ze hebben een dikke wortelstok maar die wordt vaak opgegeten door ik weet niet wat ritnaalden of woelmuizen.
ik heb wel echte wilde gehad, meegebracht van een of ander bergweitje in Duitsland jaren geleden, maar die zijn allang weer verdwenen.
Ik weet de wilde nog wel staan in belgie maar op een nogal unieke plek, in een natuurlijke echte oude bloemenweide.
Het is wel een goeie bijenplant, maar in de tuin moet je wel aangeven waar hij staat want hij verdwijnt einde juni.
ik denk dat de foto van dropje een andere rapunzel is, een soort die als rotsplant wordt verkocht. een rondere vorm heeft en wel zijn blad houdt en nogal slakgevoelig is
inge
donderdag 30 juli 2009 - 22:03
Dropje

Dropje

Goh, veel stof tot nadenken...Gelukkig heb ik nog even voor ik begin te planten want ik ga het toch nog even goed moeten bekijken allemaal.

Als ik het goed begrepen heb Eddy, plant ik de bolgewassen dus best tussen een bodembedekker om de kale plkken te verbergen wanneer deze hun bladeren verliezen?

Lord of Cantecroy, ik heb je site eens bekeken. Wat een mooie bloemen! Ik heb er een aantal uitgepikt dat ik echt wel mooi vond, kan je me wat meer vertellen over de eigenschappen van Campanula persicifolia 'Taikon Blue', persicifolia 'La Belle', persicifolia, isophylla 'Dublin Blue', glomerata 'Superba'? Wanneer ze bloeien, hoe hoog ze worden, waar je ze het beste plant?

Bedankt, excuses voor de vele vragen, ik ben nog een complete leek op tuinvlak.
vrijdag 31 juli 2009 - 12:02
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

Campanula persicifolia's:

- worden 60 cm. tot 150 cm. hoog, gemiddeld zitten ze meestal rond de 80-90 cm.
- bloeien van Mei tot laat in de herfst (telkens via nieuwe scheuten)
- staan het beste in halfschaduw

Campanula isophylla 'Dublin Blue':

- blijven klein, tot 20 cm.
- bloeien van Mei tot Augustus
- zon of halfschaduw

Campanula glomerata 'Superba':

- worden tot 60 cm. hoog
- bloeien van Mei tot Augustus
- zon of halfschaduw

Alle bovenstaande planten zijn in principe winterhard, maar niet wintergroen, het merendeel van de plant boven grond sterft af. De meeste Campanula's worden gezien als 2-jarigen, maar ze maken uitlopers via de wortels. Ze zaaien zich ook gemakkelijk uit via zaaddozen zodat ze na verloop van tijd in heel je tuin tevoorschijn kunnen komen

vrijdag 31 juli 2009 - 14:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon