menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rosa Abraham Darby

Ga naar meest recente reactie

Liselore

Liselore

Beste rozenliefhebbers en -kenners,

Kan een R. Abraham Darby geleid worden langs een muur zoals een klimroos ? Ik heb een zuidermuur van minimaal 3x3 m beschikbaar, alsook deze mooie geurende roos van 4 jaar oud, die ergens in een border verdrongen staat te verkommeren. Hoeveel cm moet zo'n kadrement van de muur geplaatst worden, en hoe wordt het best gemaakt (materiaal, uitvoering, foto ?).
Dank en groetjes,
Liselore
maandag 25 september 2006 - 21:50
lisa

Lisa

dag liselore, ja je ze kan als klimmer gebruikt worden

groetjes lisa
dinsdag 26 september 2006 - 16:35
willem64

Tekst aangepast

Willem64

De meeste Austin rozen kunnen als klimmer gebruikt worden. (niet allemaal)
Maar ze doen het uitstekend.

Je kan de roos op verschillende manieren leiden aan de muur. hout of simpel wat draden spannen. Deze mogen vrij dicht tegen de muur aanzitten, als je de roos maar op een cm of 30 schuin in de grond plant. (wortels van de muur africhten) Dit omdat de grond direct naast de muur meestal leeggezogen wordt door de muur en ook cement resten kan bevatten.

Mvg,

Willem
dinsdag 26 september 2006 - 20:26
Liselore

Liselore

Bedankt voor het snelle antwoord. Ik had wat weinig tijd de afgelopen dagen en ben nu wat aan 't bijlezen. Wanneer is de beste tijd om die roos te verplanten ?
Groetjes, Liselore.
dinsdag 3 oktober 2006 - 19:08
Wendy

Wendy

Ik heb gelezen tussen half oktober en half november
woensdag 4 oktober 2006 - 09:34
willem64

Willem64

Bedankt voor het snelle antwoord. Ik had wat weinig tijd de afgelopen dagen en ben nu wat aan 't bijlezen. Wanneer is de beste tijd om die roos te verplanten ?
Groetjes, Liselore.


vanaf half november Liselore...tot aan februari
woensdag 4 oktober 2006 - 12:23
marleen

Marleen

willem,

welke draden kan men zo gebruiken om rozen te leiden aub?

marleen
vrijdag 6 oktober 2006 - 19:51
willem64

Willem64

beste Marleen,

Dat kan van alles zijn. Maar als je draden gebruikt die van ijzer zijn. zou ik zeker de geplastificeerde gebruiken. Anders heb je al snel roestige draden. Touw gaat bijna niet omdat touw erg rekt met vocht, en dus gaat doorhangen met het gewicht van de rozen.

Mvg,

Willem
maandag 9 oktober 2006 - 09:06
Liselore

Liselore

Hartelijk dank voor alle tips !
Liselore
maandag 9 oktober 2006 - 15:01
ines

Ines

Marleen, ik gebruik 'danseuses' om te leiden...
Dit zijn groene plastieken ringen aan 1 kant open en voorzien van een kleine welving aan begin en
einde van de ringetjes,
U neemt de tak en de staak of... erin samen en haakt het begin en het einde samen.
Zeer eenvoudig en ruim, U kan ze ook altijd opnieuw gebruiken en U kan ze kopen in verschillende
grootte (heel kleine ringetjes tot heel groot) te koop in een tuincenter en niet duur.
Groetjes,ines
maandag 9 oktober 2006 - 21:40
Liselore

Liselore

Ha Ines, daar ga ik ook eens naar uitkijken ! Bedankt !
Liselore
maandag 9 oktober 2006 - 22:39
ines

Ines

Liselore, ja beslist gebruiken en ze zijn handig en vallen niet op tussen tak en blad!
Al dat gefoefel met koorden...ben er vanaf gestapt want het is ook niet zo'n fraai zicht en dan die
knopen die losschieten enz
maandag 9 oktober 2006 - 22:49
Adrienne

Adrienne

Ines Merci hé,

Ga ik ook naar zoeken.
Ben net als jij dat gefoefel dik zat
dinsdag 10 oktober 2006 - 19:21
ines

Ines

Op den duur gaat een mens toch op zoek naar dingen die het leven een beetje aangenamer maken
ook al zijn het kleine dingen hé
Het zijn de kleine dingen die het doen
dinsdag 10 oktober 2006 - 23:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon