menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Stokrozen clematis

Ga naar meest recente reactie

geotuintje

Geotuintje

Is dit normaal ? Wij hebben stokrozen staan, ze bloeien heel mooi en veel maar nog voor ze uitgeboeid zijn vallen ze af, zelfs reeds bij de eerste dag van bloei,wat kan hieraan gedaan worden ?

tevens hebben we ook een clematis staan, groeit goed, bloeit niet en ongeveer een halve meter of meer na de top ( die groen is ) verdroogt hij - wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn ?

GROETJES en alvast bedankt voor een antwoordje
geotuinje.
donderdag 16 juli 2009 - 19:17
hanninkj

Hanninkj

Een Clematis heeft in het voorjaar veel water en voedsel nodig. Het lijkt er op dat de Clematis verdroogt.
donderdag 16 juli 2009 - 20:59
geotuintje

Geotuintje

ja ik dacht het ook maar aan water heeft hij zeker geen tekort, misschien wel aan voedsel, is dat dan speciaal voedsel uitsluitend voor clematissen of een algemene voeding ?
donderdag 16 juli 2009 - 22:19
minouke

Minouke

Er bestaan speciale meststoffen voor Clematissen, maar de mestoffen voor rozen doen het ook goed (moest je die wel liggen hebben)
vrijdag 17 juli 2009 - 08:07
hanninkj

Hanninkj

Speciale meststof voor Clematissen is duur maar de gewone meststof is ook goed als de Stikstof maar niet te hoog is. Men geeft altijd op: b.v. 10:52:10= 10 N(stikstof) : 52 P(fosfor) : 10 K(Kalium).
vrijdag 17 juli 2009 - 09:22
geotuintje

Geotuintje

Van harte bedankt voor jullie goede raadgevingen, nog 1 vraagje, loont het nog de moeite nu nog meststoffen te geven of is het te laat en moeten we een nieuwe planten ?
Dank
geotuintje
vrijdag 17 juli 2009 - 09:26
hanninkj

Hanninkj

Mesten is nooit te laat. Hij gaat dan in goede conditie de winter in.
vrijdag 17 juli 2009 - 09:32
miriam

Miriam

jaja verwelken betekend daarom niet dat hij kapot is he.
Is hij volledig verwelkt
snoeien en hopen dat hij volgend jaar terug uitschiet.

En normaal zou het toch nog niet aan gebrek aan meststof mogen zijn.
elke nieuwe plant staat in goede aarde en de meeste potgrond is nu toch ook al bemest voor een aantal weken ,maanden .

hangt ervan af.
vrijdag 17 juli 2009 - 12:34
hanninkj

Hanninkj

Als je eens meet wat er vaak in de grond zit, zul je verbaasd zijn. Meten is weten!
vrijdag 17 juli 2009 - 17:13
miriam

Miriam

euh meten???
vrijdag 17 juli 2009 - 17:32
geotuintje

Geotuintje

wat bedoel je met meten in de grond ?
vrijdag 17 juli 2009 - 17:48
miriam

Miriam

ja snap ik ook niet.
vrijdag 17 juli 2009 - 17:48
butterflyke

Butterflyke

waarschijnlijk bedoelt het de bodensamenstelling onderzoeken.dat is toch wat ik ervan begrijp
vrijdag 17 juli 2009 - 18:13
hanninkj

Hanninkj

Je kunt de eC waarde meten die zegt iets over de hoeveelheid voedingsstoffen in de grond. Voorbeeld: een Clematis in een pot moet een eC waarde van 1,50-2 hebben en heel vaak zit ik hieronder.
vrijdag 17 juli 2009 - 18:14
miriam

Miriam

en met wat en hoe doe je dat.
Want ik heb toch geen zin om dat te laten doen hoor.

ander lijkt mij dat een dure zaak.
en het is vaak zo dat je aan de andere kant van je tuin totaal andere grond hebt.
vrijdag 17 juli 2009 - 18:36
hanninkj

Hanninkj

Dit hoeft ook niet maar ik wilde hiermee zeggen dat je niet aan de grond kunt zien of de grond voedzaam is. Wanneer een Clematis niet goed groeit, geen of kleine bloemen is het meestal een kwestie van water en/of voeding en met een antwoord van dat er genoeg voeding in de pot zit kan niemand iets mee.
In mijn lezing over Clematis geef ik ook altijd aan dat men een Clematis voldoende water en voeding moet geven omdat het bijna altijd blijkt dat men een Clematis koopt en meteen in de grond zet en nooit meer naar kijkt en men is dan verbaasd dat de plant het niet goed doet.
vrijdag 17 juli 2009 - 19:30
miriam

Miriam

nee ik had er graag meer over geweten.
hoe dat gebeurd ,wat je juist doet dan?
vrijdag 17 juli 2009 - 19:46
hanninkj

Hanninkj

De methode is als volgt:
Neem 1 deel aarde
Voeg 2 delen Demi of gedestilleerd water toe
Meet de eC waarde.

Dit gebruik ik ook om de juiste hoeveelheid messtoffen op te lossen zodat ik niet te sterke oplossing heb.
vrijdag 17 juli 2009 - 19:52
miriam

Miriam

met wat meten?
of hoe meten
vrijdag 17 juli 2009 - 19:54
hanninkj

Hanninkj

Het meten doe je met een geleidbaarheidsmeter. Je steekt de electrode in de oplossing en leest dan de waarde af. Je kunt meten in eC of microsiemens.
vrijdag 17 juli 2009 - 20:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon