menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rosa Friesia op het menu van kevers

Ga naar meest recente reactie

Summer1974

Summer1974

Bij de meeste rozenstruiken in mijn tuin zijn luizen het grootste (en gemakkelijk op te lossen) probleem.

Maar ééntje wordt wel belaagd door alles wat vliegt, Rosa Friesia namelijk. Vreetkevers hebben het voorzien op de rozenblaadjes. Vooral in de maand juni is de frustratie groot. Het zijn trouwens kevers met rode schilden.

Het is me trouwens opgevallen dat luizen ook een behoorlijke voorkeur voor Friesia hebben.

Weet iemand een manier om de kevers op een afstand te houden? Zonder dat ik naar chemisch spul moet grijpen?


zondag 12 juli 2009 - 14:37
Gege1984

Gege1984

Een foto zou misschien kunnen helpen, ik weet niet om welke kever het gaat, misschien om een vuurkever? (zwart- of roodkopvuurkever?) wat daar precies aan te doen is durf ik niet te zeggen, maar misschien dat medeforummers betere raad kunnen geven als bekend is om welke kever het gaat.

Tot nu toe kan ik alleen bedenken, de kevers zoveel mogelijk proberen te vangen, kijken of je ergens larven ziet en deze uitroeien of op een plek uitzetten, waarvan je zeker weet dat ze niet meer bij jou in de tuin komen.
zondag 12 juli 2009 - 15:15
Summer1974

Summer1974

Vangen is echt geen optie, want het hele gazon zat vol met die beesten. Na juni wordt het gelukkig rustiger en kan ik weer opgelucht ademhalen

Ik probeer wel zoveel mogelijk de tuin vogelvriendelijk te maken, want vooral de spreeuwen zijn verzot op ze.

Ik heb niet zoveel verstand van kevers. Wat is een logische plaats waar ik kan zoeken naar larven? Rommelige plaatsen? Of bij de composthoop?

Heb een plaatje gevonden (niet mijn eigen foto hoor...)

[url=http://img41.imageshack.us/i/keverb.jpg/][afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 12 juli 2009 - 16:21
Matabish

Matabish

Johanneskever (Phyllopertha horticola)
Deze kever wordt ook wel de Tuinkever of de Rozenkever genoemd.

Niet verwonderlijk, met zo'n naam, dat hij het op je rozen gemund heeft!
zondag 12 juli 2009 - 22:29
Summer1974

Summer1974

ik heb er inmiddels over gelezen, die rozenkevers. Dat de kevers eigenlijk nog het minst schadelijk zijn. Dat de echte parasieten de engerlingen zijn die ons gazon van de onderkant aanvallen.

Nou ja, weet ik in ieder geval waar ik mee aan de slag moet
dinsdag 14 juli 2009 - 19:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon