menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Stamrozen zijn andere kleur geworden

Ga naar meest recente reactie

green

Green

Hallo allemaal,

Eind maart hebben wij vier stamrozen gekocht bij het plantencentrum.
We hebben een gele, zalmkleurige, rode en een witte (Eisberg) gekocht.
Na maanden liefdevolle verzorging en goede bemesting komen de rozen nu stuk voor stuk uit. Maar van de vier kleuren kloppen er drie niet.
De zalmkleurige is felrood geworden, de gele (The Pelgrim) is ook rood geworden en de rode is bordeaurood geworden. Alleen de witte roos heeft de kleur die inderdaad op het kaartje staat.
Mijn vraag is nu wat te doen? Roos uitscheppen, onder de arm nemen en op de balie bij het plantencentrum zetten, dat doe ik ook niet zo een twee drie, want het was al een behoorlijk werkje om ze goed en wel in de grond te zetten.
Heb ik nog enige garantie op mijn stamrozen? Heeft iemand advies of ook iets dergelijks meegemaakt? Iedere reactie is welkom. Alvast dank
dinsdag 30 juni 2009 - 18:51
Jeannette1

Jeannette1

Hai Green, ja dit komt helaas blijkt wel toch vaker voor!

Zelf vind ik dit verschrikkelijk, want er gaat toch altijd geld mee gepaard.

Wij hebben vorig jaar 9 mooie lelies gekocht in diverse kleuren.

Nu zijn ze (nog niet allemaal), gisteren uitgekomen, wat denk je???
ALLEMAAL GEEL!!!

NU voel ik mij toch ook wel beetgenomen, maar omdat dit zo ver weg was, kunnen wij niet meer terug en zeker niet na ruim 1/2 jaar.

Ergens moest er toch een soort verzekering komen, waar je een schadevergoeding of andere planten krijgt in dit soort gevallen.
Het liefst nog op de koopbon!

Ook al bewaar ik de bonnen van al mijn aankopen, wij kunnen zo ver niet meer terug om het te laten zien.

Op deze manier heb ik géén vertrouwen meer in tuincentra of beurzen!

Hopelijk kunnen wij zaterdag bij de kweker van Timmermans echt mooie planten zien EN kopen!

Ik wens jou in ieder geval heel veel suc6 en begrijp dan ook dat je erg teleurgesteld bent.

Hopelijk is er iemand op dit tuinadviesforum, die precies weet wat hier aan gedaan kan worden, TOY, TOY, TOY.

Groetjes, Jeannette
dinsdag 30 juni 2009 - 19:50
Ed50

Ed50

Dag Green,
Ik kan me goed voorstellen dat zoiets wel eens meer gebeurt ja. Ik heb het bij rozen zelf nog niet meegemaakt maar ik heb wel al eens vaste planten gehad die niet de kleur hadden die overeenkwam met het etiket. Een vaste plant kan je al makkelijker overplanten naar een ander stuk border of zo en is meestal ook al wat minder kostelijk dan bv. stamrozen.
Als het plantencentrum bij jou in de buurt ligt zou ik eventueel toch eens teruggaan om dit te melden. Als zij zich een degelijk en vertrouwelijk plantencentrum noemen zullen ze misschien wel eens komen kijken. Het kan ook zijn dat zij niet de schuldigen zijn want zij kopen dikwijls ook hun planten ergens bij een kweker en die heeft er misschien de verkeerde etiketten opgehangen. Als zij fout zijn, zijn ze misschien wel bereid om je in het najaar de juiste soorten stamrozen te geven. Ik denk niet dat er andere mogelijkheden zijn om bv. een soort vergoeding te krijgen, althans bij mijn weten is dat hier in België toch niet mogelijk.

Groetjes,
Eddy
dinsdag 30 juni 2009 - 20:08
Thanja

Thanja

Ik zou bellen met het tuincentrum en je verhaal uitleggen. Ik denk dat je toch het liefst zou willen hebben wat je in eerste instantie dacht te kopen. Bedenk goed wat je wilt: vind je het goed zo en wil je een vergoeding/bon? Of wil je de planten hebben, die je had willen kopen.

Het is wel handig als je de bon nog hebt... Voor dit soort gevallen bewaar ik altijd een bon en doe ik de bestelling het liefst via internet.

Succes!
dinsdag 30 juni 2009 - 22:02
Adrienne

Adrienne

Tja kijk da's wel hééél jammer.
Daarom koop ik voortaan planten in de bloei
Met etiketten kan er nog veel mis gaan hé
woensdag 1 juli 2009 - 10:04
green

Green

Lieve mensen, dank jullie wel voor al het meedenken.

Ik zal jullie adviezen ter harte nemen. Ik ben van plan om met de aankoopbon, fotos en de kaartjes van de stamrozen terug te gaan en maar eens met die mensen te gaan babbelen.
Maar ik zal noooit meer planten kopen die niet in bloei zijn. Dan denk je toch bij een tuincentrum vertrouwd en goed af te zijn. pfff

Ik laat het jullie weten hoe het afgelopen is. Dank jullie wel

Groetjes,

Wilma
woensdag 1 juli 2009 - 18:30
Adrienne

Adrienne

Tja kijk Wilma, wij bloemen en plantenfreakskes weten
graag wat we in ons bezit hebben.
De meeste stoppen gewoon wat ze graag zien in hun kar,
vinden dan plots dat ze teveel bijhebben of hun tijd is om,
en hup alles wordt gewoon her en der tussen gezet.
Tja en als dat enkele keren gebeurt zitten de kaartjes ook wel door elkaar.
Jammer maar niks aan te doen hé.
woensdag 1 juli 2009 - 19:06
Etienne45

Etienne45

Mijn ervaring met stamrozen is dat deze elke jaar van kleur "muteren" zeker wanneer je exemplaren van verschillende kleuren naast mekaar plant. Persoonlijk heb ik er geen moeite mee want elk jaar wordt ik opnieuw verrast. Bovendien zijn sommige platen éénjarig en andere tweejarig. Sommige jaren verdwijnen de witte bloemen om onverwacht het jaar nadien weer op te duiken. Maar mooi blijven ze altijd zeker wanneer je in het begin van het seizoen preventief spuit tegen schimmel en de slakken kunt weghouden.
zondag 5 juli 2009 - 10:23
Polplastron

Polplastron

Etienne, ik denk dat je stamrozen en stokrozen door elkaar haalt hoor! Rozen muteren niet van kleur als ze naast andere rozen staan. Stokrozen daarentegen zaaien zich uit en laten dan kleuren zien van beide ouderplanten.

Ik zou ook proberen om naar het tuincentrum terug te gaan. Normaal gezien mag dat geen probleem zijn met de juiste aankoopbon en de plantenetiketten. Zulke dingen kunnen nu eenmaal gebeuren.
dinsdag 7 juli 2009 - 16:45
Etienne45

Etienne45

Pol
Sjust ! Ik haalde beide planten door mekaar. Ik was aan het orakelen over stokrozen. Sorry
woensdag 8 juli 2009 - 09:04
marero

Marero

yep in tuincentra kun je soms bedrogen uitkomen, zo kocht ik in de lente een monarda...en wat kwam eruit??? een soort van vergeetmenietje die al de halve tuin heeft overgenomen...mooi dat wel maar ik had toch liever die monarda gehad die op het plaatje stond
groetjes
woensdag 8 juli 2009 - 23:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon