menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Woldopluis

Ga naar meest recente reactie

e10ne

E10ne

Ik heb een hortensia met woldopluis. Ik heb alle takken met bladeren verwijderd enkel de harde stelen staan er nog, waarop nog steeds luizen voorkomen. Daarna heb ik hem behandeld met Multisect van KB, echter met weinig of geen resultaat. Wie kent er een ander efficient middeltje om van deze vervelende plaag af te geraken ?
zaterdag 27 juni 2009 - 14:03
printemps

Printemps

Je moet in de winkel vragen naar een systeemgif
Niet naar een contactgif

Bij systeemgif neemt de plant het gif op in de sapstroom en als de luizen dan zuigen aan de plant sterven ze

Merk weet ik niet maar er zullen wel verschillende zijn

mvg
zaterdag 27 juni 2009 - 14:56
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

Even intikken in Google leert mij: de woldopluis = wollige dopluis = Hydrangeadopluis = Pulvinaria hydrangeae
zaterdag 27 juni 2009 - 16:25
danny2

Danny2

vermoedt dat het hier gaat om schildluis die eieren hebben gelegd.
De luis zelf is ondertussen al afgestorven en er zitten alleen eitjes in die zakjes. Eieren van insekten kan je echter niet bestrijden daar deze geen voeding opnemen. Het is nu echter het moment voor bestrijding daar deze op uitkomen zijn en je van schildluis alleen de jonge larven kan bestrijden tot ze zich vastzetten op een plant en er zich weer een vast schild vormt. Je kan dus nu behandelen met een kontaktmiddel en dit over tien dagen nogmaals herhalen, dan heb je 99% kans om er de meeste te doden. Wat er overblijft zal zich volgend jaar rond deze periode terug vermeerderen.

groetjes danny
zaterdag 27 juni 2009 - 20:17
Lysianthus

Lysianthus

Ik heb er ook mee te kampen, ik heb behandeld met Confidor van Bayer naar het schijnt het doeltreffendste.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Hydrangeadopluis = Pulvinaria hydrangeae

Bij dopluizen is het schild met het insectenlichaam vergroeid. Bij de wollige dopluis vormt het vrouwtje met behulp van wasdraden een eizak. In de eizak worden tot 1500 eieren afgezet.
Er is één generatie per jaar. De verspreiding geschiedt door insecten, vogels en wind. De wollige dopluis komt vooral voor op houtige gewassen, m.n. op Hortensia en Taxus.

De wollige dopluis is een benaming voor een aantal soorten bladluizen uit de familie Coccidea of dopluizen die weer tot de schildluizen behoren. Een andere benaming is pulvinale dopluis, het betreft soorten uit het geslacht Pulvinaria.

De wollige dopluis valt op door de witte, wasachtige eierzakken die de luis in de zomer achterlaat op bladeren of takken. De rest van het jaar is de luis vrijwel onzichtbaar omdat de luis bruin van kleur is, heel erg plat en zich stevig vastmaakt aan de tak waar hij op leeft. De luizen zijn te zien als kleine, bruine 'plaatsjes'. De schade bestaat uit ontsierende plekken op planten en een groeiachterstand doordat de luizen het sap van de planten zuigen. De wollige dopluis vormt slechts één generatie per jaar, maar elke luis kan voor ongeveer 1000 nakomelingen zorgen.

Groetjes
Lysianthus

zondag 28 juni 2009 - 01:18
danny2

Danny2

Gisteren en vandaag bij Groene vingers, vandaag bij VTM omstreeks 15u.
Lysianthus je moet ook niet te enthousiast zijn er zitten slechts 200 à 300 eitjes in.
En je moet ze dus nu behandelen met Provado plus, insecticide 10ME en confidor.

groetjes danny
zondag 28 juni 2009 - 07:14
Lysianthus

Lysianthus

@ Willy,

Wat dekt dan wel de lading Willy? misschien heb jij een efficiëntere methode.
In de winkel hebben ze me voor wollige dopluis Confidor aangeraden omdat Calypso® nergens te verkrijgen was.
Provado plus heb ik al veertien dagen geleden gebruikt, de eerste keer, het is wel best een uitvloeier te gebruiken.
Ik vermoed wel dat jij deskundig bent op dat gebied want als cactusliefhebber zal je waarschijnlijk meermaals geconfronteerd zijn met dopluis, dat is géén wollige dopluis maar de bestrijding is waarschijnlijk dezelfde.
Leer ons eens wat Willy en zeg niet alleen A maar ook B daar kunnen we wat mee.
Alvast bedankt
Groetjes
Lysianthus

@Danny,
Dank je wel om je ervaring met ons te delen
zondag 28 juni 2009 - 17:27
danny2

Danny2

Willy, ik zeg niet dat je alle drie moet gebruiken, eentje is voldoende baar ze alle drie dezelfde werkzame stof bezitten.

groetjes danny
zondag 28 juni 2009 - 21:05
krissie

Krissie

in de tuincentra's kan je een formuliertje halen
van edialux ,daar staat een code op , die geef je in op de pc
via hun site .
Het is een waarschuwingssysteem .
telkens het tijdstip er is om iets te behandelen , zoals luizen , bladziekte ed
krijg je van edialux een mail , hoe te behandelen en met welk produkt .
Gisteren nog een mail gekregen om attent te zijn op schimmels in het gazon .

groetjes
Krissie
zondag 28 juni 2009 - 21:53
miema

Miema

Krissie,

Waar heb jij dit formuliertje bekomen,ik ben bij aveve geweest en daaar hebben ze het niet.

Mvg Miema
maandag 29 juni 2009 - 21:35
Lysianthus

Lysianthus

@ Krissie, bedankt, dat ga ik zeker vragen.

@ Danny, dank zij jou heb ik het geprogrammeerd en ondertussen gezien, bedankt, we zijn weer wat wijzer geworden.
Was er ook geen programma met Marc de Mesmaecker? ik vind dat nergens terug, weet jij er iets over?

Fijne dag
Lysianthus

@ Miema, niet alle tuincentra verkopen de produkten van Edialux, alleen in de verdeelpunten vind je zo een formulier.
Hieronder zet ik voor jou de link naar de site van Edialux, daar zie je wie er mee doet bij jou in de buurt.

http://www.gardenalert.be/NL/verdeelpunten.asp

dinsdag 30 juni 2009 - 07:58
krissie

Krissie

@Miema ,nee bij aveve hebben ze dat niet , kende niet eens het bestaan
ik heb het gevonden bij Asterix- Devrieze een tuincrntra .
het lag er gewoon te nemen tussen hun produkten ;

@ Lysianthus , dit is niet zo ver van U he !
het programma op vtm noemt groene vingers , vorig weekend was de
laatste uizending van dit seizoen , komt terug in September .

Het programma van Mark De messmaeker is al langer gestopt .
( paar weken geleden al )
het was op Vitaya op zondagavond , het kwam dan in de loop v/d week nog
weleens terug .
K'heb eens ergens gelezen dat hij het niet meer zou mogen
verder doen , wegens actief in de politiek .
Het zou wel spijtig zijn , want hij gaf goede praktische tips .
Hij is destijds gestart op vtm met groene vingers , nu door Koen De Bouw

groetjes
Krissie
dinsdag 30 juni 2009 - 17:39
miema

Miema

Lysianthus,

Danke voor de link ik zal daar eens gaan kijken voor een formulier.

Mvg Miema
dinsdag 30 juni 2009 - 21:17
Lysianthus

Lysianthus

@ Miema, graag gedaan hoor.

@ Krissie,
AsterX is inderdaad niet ver van mij , ik kom er regelmatig maar bij Van Uytsel in Kontich hebben ze het ook, daar kom ik ook regelmatig en bij Van Gastel ook, dus keuze genoeg.
Daarom vond ik het programma niet de laatste aflevering over wollige dopluis heb ik alvast gezien
Bedankt voor de info.
Knuffels voor Jarne en de tweeling en groetjes voor jou en Ilse
Nog een fijne avond
Lysianthus
dinsdag 30 juni 2009 - 22:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon