menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Advies voor bemesten gazon

Ga naar meest recente reactie

detuinkabouter

Detuinkabouter

Beste tuinvrienden,

Ik zit met een paar vragen ivm het bemesten van mijn gazon.
Ik heb mijn gazon nu ongeveer een jaar en heb het nog nooit bemest, enkel bekalkt.
Ik mulch altijd mijn gras, en dacht dat daardoor bemesten niet meer nodig zou zijn.
Nu ziet het er niet slecht uit, maar ook niet zo fris, een beetje schraal dus.

Vraag 1:
Moet ik bemesten? En zo ja, mag dat nu. (Ik denk van ja, maar wil zeker zijn)

Vraag 2:
Hoe vaak moet ik eigenlijk bemesten? Ik lees hier mensen die van april tot augustus maandelijks bemesten? Is dat een goed idee?

Vraag 3:
Ik heb 3 meststoffen liggen:
gedroogde koeiemest, samengestelde meststof 9-6-14 en blauwe korrel 12-12-17.
Wat raden jullie me aan? (ik weet dat om het goed te doen ik alle informatie over mijn bodemsamenstelling zou moeten geven, maar dan krijg ik pijn in mijn vingers van het typen)

Ik kijk uit naar jullie antwoorden.
woensdag 24 juni 2009 - 22:10
minouke

Minouke

Bemesten mag je elke maand met speciale mest voor gazon en voor een regenbui.

Ook verticuteren geeft goede resultaten, dit doe ik in de lente en de herfst, soms ook in de zomer na een heel droge periode om het dode gras weg te halen.

Als je op "ZOEKEN" hierboven met gras of bemesten zoekt vind je nog een heleboel informatie

groetjes
Chantal
vrijdag 26 juni 2009 - 19:47
detuinkabouter

Detuinkabouter

Ik kom net van de tuinbouwshop en daar zeggen dat samengestelde meststof niet goed is voor deze periode, wegens kans op verbranding. Ze raden me daar organische meststof aan voor deze periode. Ik was nu al begonnen met mijn restjes samengestelde messtof op te gebruiken. Ik zal maar direct met water sproeien nu.
zaterdag 27 juni 2009 - 09:47
Etienne45

Etienne45

Mijn methode de afgelopen 10 jaar :
- maart verticituren en aangepaste meststof (bv. van DCM ) desnoods met onkruidverdelger , indien geen regen nadien wel besproeien,
-gedurende de volgende maande bij extreme droogte besproeien (voldoende)
- zeer regelmatig maaien én vaak messen slijpen met watersteen, nooit "kort" maaien
- augustus tweede beurt met najaarsmeststof
- oktober na laatste maaibeurt: verticuteren en onmiddellijk nadien groenkalk verdelen, weer vlak voor regen of nadien besproeien.
Tijdens het jaar controle wat plaagdieren betreft ( mollen,mieren, larven van junikever en langpootmug) maar ook niet laten verassen door onverwacht onkruid dat toch is binnengeslopen...

Een mooi gazon : niet makkelijk, toch haalbaar.
Succes.
zaterdag 27 juni 2009 - 10:20
detuinkabouter

Detuinkabouter

Wat denk je? Zit ik nu in de rats? Ik heb gisterenavond met blauwe korrel gestooid 30g/m2 (12-12-17). Ik heb ongeveer 1 are (100m2) bestrooid. Daarnet heb ik het grootste stuk (want ik kan met de spuit niet alles bereiken) gedurende een half uur bewaterd.
zaterdag 27 juni 2009 - 11:40
Etienne45

Etienne45

Er vooral voor zorgen dat die blauwe korrel niet "op" de planten ligt maar eerder is ondergedekt in de bodem, scheikundige meststof boven op het blad én die zon van gisteren...blussen !!!!
zaterdag 27 juni 2009 - 14:59
detuinkabouter

Detuinkabouter

Etienne,

Het is gazon. Dus niet op het gras dus? Ik zal vanavond nog wat water geven.
De korreltjes zelf zijn al zo goed als 'gesmolten' dus hoop ik dat daarmee een stuk van het onheil vermeden is.
Waarom is het vandaag zo een goed weer en regent het niet? Waar is de regens als je ze nodig hebt?
zaterdag 27 juni 2009 - 15:03
detuinkabouter

Detuinkabouter

Ik heb gisterenavond zo rond 21h nog een klein uurtje met de tuinslang gesproeid.
Ik wacht af met een bang hartje nu.
Mss doe ik hetzelfde nog eens vanavond.
Vanaf maandag tot woensdag is er precies geen regen voorspeld.
Dus als het vandaag niet regent, zal ik best nog de tuinslang gebruiken.
zondag 28 juni 2009 - 08:54
Etienne45

Etienne45

Als de korrels grotendeels zijn verteerd en niet werkelijk op de grassprieten liggen denk ik dat het gevaar wel geweken is.
Blauwe korrel is een chemisch product dat je kunt inwerken in de boden aan de voet van een boom of een heester maar dient niet om te "strooien".
Als je zoekt naar meststoffen van degelijke kwaliteit voor alle omstandigheden, surf eens naar de site van DCM. Ik heb met deze producten de beste resultaten zowel qua gazon als borderplanten.
Succes.
[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 28 juni 2009 - 10:16
detuinkabouter

Detuinkabouter

Etienne,

Bedankt ik heb nu een product van DCM van de tuinbouwshop meegekregen.
Mix-green. Niet goeiekoop, maar mss wel beter voor de nachtrust
zondag 28 juni 2009 - 12:57
Etienne45

Etienne45

Denk dat je een goede keuze deed. Nachtrust zal verbeteren en ook de spieren na het maaien Toch eerst enkele dagen wachten met de Mix-Green tot de blauwe korrels hun (eventueel -mogelijk- misschien) werk hebben gedaan.
Hier is het opvallend al twee dagen warm en droog...alhoewel hevige regen voorspeld ga ik seffens toch even met water spelen. Soms vergeten ze ons hier al eens met hemelwater.
Voor zover mijn geologische kennis nog reikt is er in het Tiense toch vruchtbare grond.
Allez de suiker is er toch goed Na wat geduld krijg je resultaat als op voorgaande foto. Misschien een troost
zondag 28 juni 2009 - 16:24
detuinkabouter

Detuinkabouter

Etienne,

Bedankt voor de bemoediging.
Ik had hier inderdaad al regen verwacht. Maar buiten wat miezerige druppeltjes is hier niks gevallen. Normaal begint het te regenen als ik begin met water te geven , maar dat is deze keer ook niet gebeurd.
De mix-green is niet voor waar ik al gestrooid heb. Daar blijf ik een paar maand van af nu. Ik zal het gebruiken voor het stuk waar ik nog niet geraakt ben.
Ja in Tienen is het goeie grond, daarover mag ik niet klagen. Hasselt toch nog iets beter denk ik. Aan je foto te zien ziet alles bij jou er heel keurig uit. Proficiat, ik ga mijn best doen om jouw resultaat te benaderen hoor!

Groeten,

Piet
zondag 28 juni 2009 - 19:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon