menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Campernula

Ga naar meest recente reactie

an

An

heb een vraagje ,hoe vormt een campernula (die laage paarse zou haast zeggen bodembedekkers die je heel veel in de winkels ziet) zaad en hoe kan je dat het beste op vangen?
gr an
maandag 15 juni 2009 - 10:22
sharkdude

Sharkdude

Ma volgens mij ist wel Campanula, en ni Campernula.
Je kan het binnen en buiten plaatsen. Verlangt wel veel zonlicht.
Vb mijn Campanula persicifloria stond onder een hoop bladeren. Die heb ik ingekort waardor de Campanula meer zonlicht kreeg.
Het heeft niet veel ( dus matig ) water nodig.
Vorstvrij laten overwinteren.
En zoals je al weet, bestemd voor decoratie niet voor CONSUMPTIE

HEHE meer kan ik nu niet vermelden, ik hoop dat je er wat aan hebt.
ps: Hou rekening met de soort, want elke soort heeft zijn verschillende behoeften.
maandag 15 juni 2009 - 13:10
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

De Campanula die je bedoelt is 9 kansen op 10 de Campanula portenschlagiana (= het Dalmatiëklokje), alhoewel er ook nog andere kleine Campanula soorten zijn, zoals bv. de Campanula cochleariifolia (= kruipklokje, maar de bloem is wel helemaal anders gevormd, sterk vergelijkbaar met de Campanula rotundifolia welke je kan zien op mijn avatar)

Bevruchte bloemen van Campanula's maken zaaddozen met kleine gaatjes aan die ondersteboven hangen zoals een peperbusje en strooien het zaad dus in het rond. Je zou kunnen proberen het zaad op te vangen, maar dat zal niet eenvoudig zijn omdat het zeer klein is. Ik heb mensen weten experimenteren met bloemen in te pakken in theezakjes, maar zelf heb ik dat nog niet geprobeerd.

Eigenlijk zie ik daar het nut niet zo goed van in, want de kleine border Campanula's verspreiden zich erg gemakkelijk, zowel door het zaad als ondergronds via uitlopers. Je kan de plantjes dan ook makkelijk scheuren en verder uit elkaar plaatsen, na een jaartje zal de ontstane open ruimte ongetwijfeld toegegroeid zijn (daarom zijn het uiteraard bodembedekkers). En in de tuincentra zijn ze in de lente overvloedig aanwezig en erg goedkoop.

Maar als je toch echt graag zaad zou willen, dan kan je dit makkelijk vinden op het internet.

Hier nog even een foto van de Campanula portenschlagiana, in dit geval de zeer populaire Campanula portenschlagiana 'Muralis':

[afbeelding verwijderd niet-https]

Meer foto's van deze en vele andere Campanula's op http://www.thelordofcantecroy.be/CampanulaCollection.html

maandag 15 juni 2009 - 13:20
sharkdude

Sharkdude

ps: vraag het eens aan Lord C, Marc
Misschien vind je hem wel in een ledenlijst. Zijn site is http://www.thelordofcantecroy.be/
maandag 15 juni 2009 - 13:20
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

we waren net tegelijk, sharkdude!

Misschien even enkele kleine correcties op jouw post:

- zo goed als alle Campanula soorten zijn winterhard (ook de C. persicifolia), bij mij hebben meer dan 45 Campanula soorten de -20 C van vorige winter perfect overleefd (en dan nog wel allemaal in bloempotten). Slechts 3 soorten hebben de winter niet overleefd, maar dat is omdat ze dat nooit doen (enkele soorten zijn namelijk éénjarig)

- de meeste Campanula's zijn eetbaar, sommigen werden er vroeger zelfs speciaal voor gekweekt (bv. de Campanula rapunculus met een grote, raapvormige wortel die ook eetbaar is)

- wat de watergift betreft: hoe groter het blad, hoe meer water ze nodig hebben (het grote bladoppervlak doet meer water verdampen)

maandag 15 juni 2009 - 13:33
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

PS: er zijn cultivars van Campanula soorten (ook bij de Campanula portenschlagiana) die steriel zijn en dus nooit zaad zullen aanmaken. Dit is een commerciële zet van de kwekers om 'hun' cultivar te beschermen en er ook jaar na jaar van te blijven verkopen. Soms kan je dit zien aan de naam, er staat dan een ® (staat voor 'Registered') naast de cultivar naam...
maandag 15 juni 2009 - 14:19
an

An

hier een foto van mijn campernula ,hij gaat in eens super slecht .stond zo mooi
heb hem regelmatig water gegeven grond is niet nat en niet droog.
hoe komt dat kan ik hem nog redden?
Had het kaaartje nog van die ik pas gekocht heb die hier op de foto is eencampanula portenschagiana, bodembedekker
[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 16 juni 2009 - 12:28
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

Ik denk niet dat er iets ernstig aan de hand is met je Campanula portenschlagiana. Bij mijn planten gebeurt momenteel net hetzelfde, op een bepaald moment zijn de bloemetjes uitgebloeid en dan ziet de plant er wat verwaarloosd uit. Maar dan komen er terug nieuwe bloemknopjes (die zouden nu al te zien moeten zijn) en komt de plant weer helemaal tot leven. Je kan de droge stukken en/of verdroogde bloemtjes er ook wat uitsnoeien, dit kan geen kwaad en houdt te plant wat compacter + dan gaat alle energie naar de vorming van de nieuwe knoppen en niet naar het aanmaken van zaaddozen van de bevruchte bloemen (en zal je dus zeker geen zaad hebben)

Wel belangrijk: Campanula's moeten toch wel redelijk veel water hebben want het grote bladoppervlak doet het opgenomen water snel verdampen (zeker als ze in volle zon staan). In de zomer als het niet regent geef ik mijn planten zeker om de 2 dagen goed water.

dinsdag 16 juni 2009 - 12:50
sharkdude

Sharkdude

Ja mijn excuses, ik had het verkeerde kaartje genomen Er stonden twee planten naast elkaar en nam blijkbaar een verkeerde. Dermee maar nu weten we het juiste dankzij je correcties merci lord
dinsdag 16 juni 2009 - 14:49
an

An

bedankt voor jullie snelle antwoorden .
hij krijgt regelmatig water ,nou mij benieuwen,want ik vindt deze campernula echt heel mooi als hij vol in bloei staat.
woensdag 17 juni 2009 - 10:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon