menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rozen stekken

Ga naar meest recente reactie

marero

Marero

ik heb gelezen dat je rozen ook kunt stekken, iemand met enige kennis daaromtrent hier???? help me kheb het vorig jaar geprobeerd op zen marero's en twas dus noppes
tweede keer goeie keer mss?
zondag 14 juni 2009 - 23:27
minouke

Minouke

ik doe het zonder poespas en dit lukt dus ook

In de vroege lente (febr/begin maart) of vroege herfst (sep/okt) neem ik takken die niet gebloeit hebben van 30tal cm, pluk de blaadjes af en laat aan de top nog een 3tal staan.
Steek ze in de grond waarvan 1/3 nog uitsteekt.
Een goede plek is bv aan de rand van een haag of struik, niet in volle zon en beschut.
Heel dikwijls per dag begieten vooral de eerste weken.
Bij zware grond een beetje stekgrond tussen mengen.
Ik neem 3 stekken om zeker te zijn dat er toch ééntje lukt maar meestal lukken ze allemaal.
Neem stekken die toch stevig en niet te dun zijn, geen mest toedienen.

Klimrozen zijn gemakkelijker te stekken, ook Gallica, oude, wilde en Austin rozen doen het goed.

Sommige rozen zijn ook moeilijker te stekken.

Laat ze zo 1 vol jaar staan vooraleer je ze verplant.
maandag 15 juni 2009 - 12:15
ingec

Ingec

rozen stekken is zowat het makkelijkste wat er is
in De zomer stek ik ze in potten met stekgrond.
nu is een hele goeie tijd, lekker warm en de takken al stevig genoeg
in de herfst gaat er gewoon een tak rechtstreeks de grond in ik zet vaak de takken bij planten om de plaats te markeren zodat ik na de winter weet dat er wat staat en vaak zijn die dan geworteld.
op heel droge grond lukt dat niet goed in volle grond maar in een redelijk goeie tuingrond gaat het goed.
rozen uit de winkel gaan ook goed en miniroosjes zijn vaak enorme klimmers als je ze in volle grond zet.
gewoon blijven proberen.
stekken langs de rand van een stenen of zwarte pot of een grote bak van piepschuim want die houdt ook de warmte vast .
woensdag 17 juni 2009 - 10:45
Summer1974

Summer1974

Ik ben waarschijnlijk de grootste beginner op dit forum wat betreft stekken (en rozen) en zelfs voor mij lijkt het geen probleem...

ik heb takken van maximaal 25 centimer ontdaan van bladeren. Wel nog een paar ogen overgehouden. Ik heb verder geen stekpoeder gebruikt, gewoon verse potgrond.

in een pot in de grond steken en goed vochtig houden. In verband met verdamping gezorgd voor een plek uit de wind en de zon. En wachten maar. En wonder boven wonder, alles doet het tot nu toe.

Misschien heb ik geluk en is het gewoon een soort met veel groeivermogen? Ik heb een theehybryde gestekt.

Wel vraag ik me nog af in hoeverre het uiteindelijk een succes is? Omdat een roos natuurlijk normaal het "onderstel" van een wilde roos krijgt. Hoe sterk zijn rozen nog na vermeerdering? Wat zijn jullie ervaringen?
zaterdag 11 juli 2009 - 18:19
minouke

Minouke

Geoculeerde rozen zouden gevoeliger zijn dan gestekte rozen maar zouden langer leven.
Dan las ik ergens dat economisch gezien geoculeerde te verkiezen was ...?

Maar iedere rozenkweker heeft zo zijn mening, heb ik de indruk;
Dus zelf proberen en wat lukt ... lukt.

Ik heb hier een gekochte en geoculeerde klimroos Penny Lane en dan een zelf gestekte Penny lane, volgend jaar zal ik dan misschien geen of wel een verschil zien en beslist iets laten weten
zaterdag 11 juli 2009 - 18:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon