menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bladziekte

Ga naar meest recente reactie

marre02

Marre02

Hallo,

De bladeren van mijn plantjes beginnen geel te zien. Op wat zou dit kunnen wijzen?

Ik heb al verscheidene dingen op google opgezocht maar ik kan er totaal niet uit afleiden wat het is.

Bladchlorose, kaliumtekort, bladeren verbrand,....of mss teveel water gegeven zodat men bodem iets te vochtig is waardoor mijn bladeren geel worden?

Bij het planten gebruik ik altijd wat Tuinkali van DCM.

Ik ben een beginner.

Groetjes marre

Bloemen & Planten

zaterdag 23 mei 2009 - 09:16
Detuinenindemen

Detuinenindemen

De foto is weliswaar niet superduidelijk maar het lijkt op verbranding. Het lijken nl. vlekken die geel zijn en niet rondom de bladnerf. Heb je water gegeven op de planten terwijl de zon scheen? Ik denk te zien dat de nieuwe blaadjes die er aan komen, niet geel zijn en dat zou kloppen met verbranding. Als het dat is, lijkt de plant van de foto daar wel bovenop te komen.
zaterdag 23 mei 2009 - 09:52
marre02

Marre02

Ik geef enkel s'avonds water vanaf 20uur, soms veel later nog, wanneer de zon volop schijnt of als het s'morgens is geef ik nooit water.

Maar ik giet wel op die plantjes, ik zal wat meer werk besteden om de plantjes zelf niet mee te begieten, maar ik dacht dat het geen kwaad kon als je s'avonds geeft, alhoewel er al dagen geweest zijn dat de zon op 20 uur toch nog goed scheen. Ik heb nog eens een ronde gedaan in de tuin en soms zie ik nog gele vlekjes, het is niet echt een patroon dat volgt, niet langs de top van het blad, of via de nerven maar gewoon willekeurig, op een ander groepje planten van een andere soort lijken de blaadjes nog ok, maar ze beginnen droog aan te voelen en sommigen krullen wat op.

De grond is ook nog bekalkt geweest, zou het mangaangebrek kunnen zijn?
Of kan dit ook van overbemesting zijn?

Hier zijn nog wat foto's die scherper zijn:


[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 23 mei 2009 - 10:23
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Nu ik de nieuwe foto's zie, lijkt het niet op verbrand blad.

http://74.125.77.132/search?q=cache:ZrowrllDFgYJ:www.aqualogic.nl/site/view.php%3Fp%3D74+chlorose&cd=2&hl=nl&ct=clnk&gl=nl

Deze link leidt naar een beschrijving van verschillende vormen van chlorose ofwel gebreksverschijnselen.
zaterdag 23 mei 2009 - 14:34
marre02

Marre02

Detuinenindemen,

wat denk jij dat het zou kunnen zijn?

Groetjes
zaterdag 23 mei 2009 - 16:06
rit_

Rit_

Als je zelf eens observeert of de vergeling(chlorose) voorkomt op overwegend de nieuwe bladen(jonge bladen) of op de oude bladen heb je nog de volgende mogelijk heden:

Op de foto blijken de chlorose vlekken voor te komen on de nieuwe bladen

Op Nieuwe bladen(niet mobiele elementen):
Ijzer- gebrek(als je je grond bekalkt hebt of je pH hoger is dan 6-6,5)
Boor(onwaarschijnlijk als de planten genoeg water krijgen)
Zwavel-gebrek

Op oude bladen(mobiele elementen):
Stifstof- gebrek
Magnesium-gebrek (groene nerven op oud blad, bladmoes geel)
Zink-gebrek(

Gebrekken die het zeker niet zijn:
Fosfor
Koper
Kalium
Calcium

Als je dus onlangs hebt bekalkt is de kans groot dat je een Ijzertekort hebt, de ph verlagen met wat turf kan een oplossing zijn dan, de zure regenen zal U wel helpen voor de volgende jaren

Als je niet onlangs bekalkt hebt en je grond geen hoge pH heeft dan zijn er nog enkele mogelijkheden over...

Hopelijk heeft dit al enkele twijfels uit de weg geruimd.
zaterdag 23 mei 2009 - 23:18
marre02

Marre02

Merci ritchiano,

Dit is al veel info, maar een magnesiumtekort en een mangaantekort trekken goed op elkaar, ik vind niet echt duidelijke info waar het verschil zit, bij mangaantekort zou het eerst beginnen op de jonge/nieuwe bladen.

Zou het dat kunnen zijn?

De grond is bekalkt geweest en dat is nog niet zoalng geleden, niet langer dan een maand.

Een kennis zegt dat het Tabaks Mozaiek Virus zou kunnen zijn.

Het opmerkelijke is dat ik lelies heb, en die hebben er geen last van, alsook rechtstreeks gezaaid goed in de aarde komt (voorlopig) mooi uit. Het lijkt precies alleen op die plantjes te komen die van mijn vader komen en die dus geplant zijn met koemest en kali. Misschien is dit nuttige informatie.

En volgens mijn nonkel zou het dan aan overbemesting liggen omdat die plantjes gewoon de aarde inmoeten zegt hij en geen mest nodig hebben bij het inplanten.

Maar ik weet het totaal niet,

Hopelijk komt dit in orde,
Als iemand ook iets zou kunnen zeggen wat het niet is kom ik ook al een stapje verder (zoals ritchiano deed).

Groetjes
zaterdag 23 mei 2009 - 23:57
Mrgrazz

Mrgrazz

Denk dat je het tabaksmozaïk virus wel kan uitsluiten, als je eens wat googled zal je zien dat er andere verkleuring zijn van het blad. Bij een tekort aan sporenelementen is heel moeilijk te zeggen wel element nu juist tekort is. Ik vermoed dat het eerder een Mg tekort is, maar het is en blijft giswerk.
zondag 24 mei 2009 - 16:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon