menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Plantafstand van eenjarigen

Ga naar meest recente reactie

gerda75

Gerda75

Ieder jaar heb ik weer moeite om de plantafstand buiten van zelf gezaaide eenjarigen goed te bepalen. Soms staat het op de zakjes zaad of ik zoek het op op internet. Dat volg ik dan keurig op, maar vaak kom ik tot de ontdekking dat sommige planten te ver van elkaar afstaan. Dat oogt niet zo mooi.
Nu heb ik ze dichter bij elkaar gezet in de hoop dat het een mooi "geheel" wordt.
Kennen jullie dit probleem ook? Of doe ik iets anders verkeerd?
Ik schrijf nu maar jaarlijks n.a.v mijn ervaringen op hoe bij de mij bekende eenjarigen ik zelf de plantafstand wil. Maar als ik nieuwe soorten heb blijft het een gok.
donderdag 14 mei 2009 - 19:00
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Ja dat is ook lastig. Op een zakje zaad staat algemene informatie en in jouw tuin kan het net even iets anders zijn. Het is handig dat je het noteert en op den duur bouw je daar een stuk ervaring mee op. Bij nieuwe soorten wordt het dan ook makkelijker om in te schatten wat de afstand moet zijn. Ik maak zelf ook foto's van 'fouten'. Dan zie je na een seizoen wat je anders wilt.
donderdag 14 mei 2009 - 19:06
rialle

Rialle

Ja Gerda, dat heb ik nou ook. En hetzelfde met de hoogtes van de planten. Dan groeit er ineens iets veel hoger dan ik had ingeschat, en ziet het er minder mooi uit dan ik gedacht had. Maar ik denk ook dat dat een kwestie van leren is en ervaring opdoen. Je moet maar denken we zijn geen professionals, en de mooiste tuinen zijn ook niet op een jaar gemaakt. Daar doen ze ook jaaaaaren over.

Ik vind het ontzettend leuk om dat allemaal te leren, alleen mijn brein kan al die informatie niet verwerken, dus val ik altijd weer terug op mijn handgeschreven schriftjes met informatie dat vind ik toch het handigste! Ouderwets hè!?

Groetjes RIalle
donderdag 14 mei 2009 - 19:28
gerda75

Gerda75

Wat een geruststelling om te horen, dat ik niet de enige ben
En ja, we leren ieder jaar weer iets bij, en ik schrijf ook veel op, en maak regelmatig foto's, zodat ik het jaar erop weer weet wat ik toch weer anders moet doen.

Ergens zou het wel leuk zijn, als er een website bestond met eenjarigen: combinaties en plantafstanden enzo..

Ik heb net een border gevuld van 1 bij 4 meter met allemaal eenjarigen in blauw en wit. Daar maak je je dan een voorstelling van qua hoogte en totaal beeld. En dan is het maar afwachten of het zo mooi wordt als je het je voorstelt.

Waar blijft trouwens die regen???? Het is veeeeel te droog hier.
donderdag 14 mei 2009 - 23:13
annis

Annis

Met de hoogtes van planten is het toch altijd moeilijk. Bij de een wordt de plant 0.30m en bij de ander 0.80m. Vaak heeft het ook te maken met de grond(zandgrond, kleigrond, vruchtbare, arme, vochtige of droge)) en de hoeveelheid zon die een plant krijgt. De hoogtes en evt. breedtes die op het zaaizakje of label van de plant staan zijn meestal de meest gunsige conditie's voor de plant.
Het beste kun je kijken welke planten het beste voor bij jouw in de tuin en op welke plaats ze moeten staan. Dan heb je ook het meeste plezier van je planten als ze het goed doen.

@nnis
woensdag 20 mei 2009 - 19:56
gerda75

Gerda75

Bedankt voor jullie antwoorden en adviezen.
Ik blijf heel benieuwd hoe zo'n volledig eenjarigenborder zich ontwikkelt. Zal morgen eens een foto maken van de border en wederom als die zich volledig ontwikkeld heeft.
donderdag 21 mei 2009 - 23:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon