menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pioenroos

Ga naar meest recente reactie

thoed

Thoed

hallo
weet ook iemand waarom de ene roos wel bloeid en de andere niet
ze staan bijelkaar en de zelde grond

theo
maandag 11 mei 2009 - 22:41
floragek

Floragek

Hallo theo.

Mogelijk dat de ene pioenroos wel op de goede diepte staat doch dat de andere tediep is geplant. Er mag niet meer dan 5 cm. grond over de wortelkroon komen.
Te diep geplante pioenen bloeien helemaal niet.

Groet
Henk
maandag 11 mei 2009 - 22:49
thoed

Thoed

hallo henk
bedankt
zal naar kijken en ze wat hoge zetten misschien bloeit hij dan volgend jaar

theo
maandag 11 mei 2009 - 22:55
gerda75

Gerda75

Ik heb ook pioenrozen, die niet bloeien. Ze zullen waarschijnlijk ook te diep staan.
Maar ik heb altijd begrepen, dat je pieoenrozen niet mag verplaatsen, omdat ze dan helemaal niet meer bloeien.
maar kan dat dus wel? En welke tijd is dan het beste om ze te verplaatsen of hoger te zetten?

Gerda
maandag 11 mei 2009 - 23:15
floragek

Floragek

Hallo Gerda,

Het verplaatsen mag alleen maar in augustus. Ze moeten in de volle zon staan en ze kunnen niet tegen kalk

Groet Henk
maandag 11 mei 2009 - 23:20
Lysianthus

Lysianthus

Hallo Theo,

Omdat ik ook met het zelfde probleem zit, ben ik eens goed gaan opzoeken wat mijn Pioen nu juist nodig heeft en ik heb dit gevonden.

Pioenen zijn prachtige vaste planten om in de tuin te hebben. Zij vragen wel om zorgvuldige behandeling. Vóór het planten (najaar) kunt u de pioen het beste eerst een poosje in een bak met water leggen. Zij vraagt om een zonnige plek en heeft een hekel aan natte voeten en te zure grond (de ideale pH-waarde is 6 of 7). U kunt eventueel een beetje kalk toevoegen.
Alleen als de grond zuurder is dan pH 6 of 4, kalk bijboegen.

http://www.dewilde.nl/?Verzorging-pioenrozen_id=135&paginaid=119

Een maaltje kalk
Om het de pioen naar de zin te maken, is een zonnige plek nodig en voedselrijke grond, liefst kleigrond. Met arme grond neemt de plant ook wel genoegen, maar dan moet een fors plantgat worden maakt dat wordt gevuld met klei en goed verteerde stalmest. De ervaring heeft geleerd dat de pioen wat extra kalk zeer op prijs stelt. Er wordt vaak beweerd dat de pioen in het voorjaar en na de bloei moet worden bemest, maar dat is beslist niet nodig. Om de paar jaar wat gedroogde koeienmest en kalk rondom de plant uitstrooien, is meer dan voldoende. Zwaarder bemesten heeft alleen zin als de plant wordt gebruikt voor de snijbloemencultuur.
Korte bloei
De beste (ver)planttijd is oktober en november nadat de pioen het oude blad kwijt is. Maar exemplaren die in potten worden aangeboden, kunnen het hele jaar worden geplant als het niet vriest of tropisch warm is. Als de pioen het eerste jaar meteen bloemen geeft, dan is dat mooi meegenomen. Meestal duurt het wel een jaar of twee voor de plant bloeit. Blijft de bloei dan nog uit dan kunt u de plant beter in het najaar opgraven en een nieuwe plek geven waar hij zich beter thuis voelt. De bloeitijd van de pioen vangt, afhankelijk van het weer, begin mei aan met de boerenpioen Paeonia officinalis en eindigt begin juli met de diverse planten van de Chinese pioen Paeonia (Lactiflora-hybride). Hoewel de pioen spectaculaire bloemen geeft, is de bloeitijd redelijk kort: afhankelijk van de temperatuur zo’n 2 à 3 weken. Daarna fungeert het decoratieve frisgroene blad én de fraaie zaaddozen, als een rustige buffer in de border.
Niet te diep planten
Een pioen diep planten geeft een slechte of helemaal geen bloei. De neuzen van de wortelstokken mogen slechts met 5 tot 7 cm grond worden bedekt..


dinsdag 12 mei 2009 - 08:57
annis

Annis

Vorig jaar heeft een van mijn pioenen ook niet gebloeit. Nu zitten er weer een aantal knoppen in. Vaak gebeurt het dat met schoffelen of harken je de grond bij de pioen weer ophoogt en dit niet in de gaten hebt. Meestal controleer ik even of er niet teveel grond bij ligt.

@nnis
dinsdag 12 mei 2009 - 13:19
corrielat

Corrielat

Die van mij bloeien volop.

hebben nog nooit kalk gekregen,

woensdag 13 mei 2009 - 21:52
floragek

Floragek

Beste Corrielat,

Mijn ervaring en de internetsites die ik heb gevonden over dit topic leert me dat de grond neutraal moet zijn.
Als dat het geval is moet men nooit met kalk gaan strooien.

Groet

Henk
woensdag 13 mei 2009 - 22:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon