menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Herkent iemand die opgerolde blaadjes van mijn rozen

Ga naar meest recente reactie

Lysianthus

Lysianthus

Hallo forumleden,

Vanmorgen zag ik verschillende blaadjes met dit raar verschijnsel, gaat er bij iemand een lichtje branden? is ht schadelijk en moet ik er iets aaan doen?
Alvast bedankt
Fijn lang weekend voor iedereen
Groetjes
Lysianthus


[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 30 april 2009 - 23:06
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Rozenbladkruller. Ik haal de aangetaste blaadjes weg en meestal verdwijnt het dan wel. groeten Martje
donderdag 30 april 2009 - 23:08
philippe1970

Philippe1970

het zou kunnen dat het van de rozenbladwesp is . lhttp://www.gardensafari.net/dutch/picpages/arge_pagana.htmees hierover meer op deze site !

mvg
donderdag 30 april 2009 - 23:15
Detuinenindemen

Detuinenindemen

De rozenbladwesp zorgt voor gaatjes in het blad en is verder niet schadelijk.
donderdag 30 april 2009 - 23:17
Schunsland

Schunsland

Dit is idd van de Rozenbladroller/wesp.

Ca. half mei zie je soms in een keer dat er bladeren zijn die zich volledig oprollen. De veroorzaker van dit verschijnsel is de rozenbladwesp. Deze legt haar eitjes in het blad en het opgerolde blad biedt deze kraamkamer bescherming. Later vreten de uitgekomen rupsen het blad op.

Handmatig verwijden is vaak voldoende.
Ik heb er hier dit jaar ook veel last van.

vrijdag 1 mei 2009 - 07:01
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Het vrouwtje heeft in het achterlijf een zaagje waarmee ze kleine gaatjes zaagt in het blad en daar eitjes in deponeert. Het blad rolt zich op daarna. Meestal is dat tussen maart en juni.
vrijdag 1 mei 2009 - 08:40
lentemode

Lentemode

Hier ook !
vrijdag 1 mei 2009 - 09:49
Lysianthus

Lysianthus

Hartelijk dank voor jullie reacties..............die maken mij een stuk zekerder want als beginnend tuinier op een klein lapje rond, panikeer je soms waar het niet nodig is.
Groetjes en een fijn weekend.
Lysianthus
vrijdag 1 mei 2009 - 10:19
Schunsland

Schunsland

Hi,hi, net mijn dochter dus, die ook beginnend is op een klein lapje grond...en gisteravond ook al belde en mailde over die opgerolde blaadjes....
vrijdag 1 mei 2009 - 13:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon