menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aronskelk-vraagje

Ga naar meest recente reactie

Larreke

Larreke

Hallokes,

Een vraagje...
Overal zie ik zo mooi de beginnende blaadjes van de aronskelk in de tuin staan. Bij mij zijn ze echter nog maar heel miniem en sommigen komen zelf NIET uit...
((

Ik heb er nu eens eentje uitgegraven die blijkbaar niet van plan is te groeien en ik ontdekte dat de bollen heel zacht en precies aant rotten waren. Hoe kan dat???

Ik heb maar precies hetzelfde gedaan dan mijn oma. Deze aronskelken hebben echt vaste bolletjes en vrij hard en stevig. (Heb zo eens even gegraven ernaast en gevoeld hoe deze planten aanvoelden...)
In de winter heb ik ze tegen vorst beschermd met blaadjes...

Wat doe ik toch verkeerd??? Ik wil écht wel weer graag bloeiende aronskelken binnenkort!!!
woensdag 29 april 2009 - 16:11
aroider

Aroider

larreke,
arumachtigen willen wel eens rotten als ze te vochtig staan dus een goede drainage is een vereiste.
messchien bevat uw oma's meer zand of draineerd hij in ieder geval beter.
groeten aroider.
woensdag 29 april 2009 - 16:52
lowitje

Lowitje

Hi Larrreke ,

Die van mij beginnen nu ook nog maar blad te krijgen ,vorig jaar bloemden ze al deze tijd , maar ja nu hebben we wel een extreem koude en lange winter gehad hé . U zegt dat er rotte tussen zitten , dan zou ik diegene die nog goed zijn toch vlug een warmere - zonnigere plaats geven met wat turf in het plantgat , dat kan zeker geen kwaad .

succes
gtjs , lowitje


woensdag 29 april 2009 - 18:07
Polplastron

Polplastron

Aan de ene kant van mijn tuin zijn ze allemaal kapotgevroren en verrot. Aan de andere kant, tegen een zuidermuur, heb ik nu al mooie blaadjes.

Je mag niet vergeten dat Zantedeschia aethiopica (Ik vermoed dat je die hebt, want er zijn veel verschillende soorten aronskelken) eigenlijk uit Zuid-Afrika komt, waar het zelfs 's winters een graad of 10 blijft. Eigenlijk kunnen ze niet zo goed tegen vorst. De mijne staan al jaren in de tuin zonder enige bescherming, maar dit jaar was het blijkbaar toch erg moeilijk voor ze!

Niet wanhopen dus: red wat er te redden valt. Het zijn erg taaie planten die snel groeien en dus snel te vermeerderen zijn. Binnen de korstste keren zul je dus terug van je aronskelken kunnen genieten!

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 30 april 2009 - 14:07
lowitje

Lowitje

het zijn toch wel mooie bloemen hé ! de naam van de mijne weet ik niet , ik heb ze al +- 30 jaar uit de tuin van mijn grootmoeder. Ik denk dat de soorten die nu te koop zijn niet meer zo'n sterke planten zijn als die van vroeger .

grtjs , lowitje
donderdag 30 april 2009 - 14:26
Polplastron

Polplastron

Lijken ze op die op mijn foto (Ze zijn wat onscherp, sorry daarvoor) dan is het Zantedeschia aethiopica (Foutievelijk ook wel calla's genoemd). Die van mij heb ik ook al zo'n 20 jaar! Andere aronskelken zijn meestal meer bij verzamelaars te vinden. Gezien deze via delen vermeerderd worden, zijn ze eigenlijk nog altijd identiek hetzelfde als de planten van zo veel jaren terug.

De gekleurde aronskelken die je als bol koopt in tuincentra zijn overigens helemaal niet winterhard! Ik denk dat het daar eigenlijk om een heel andere soort gaat.
donderdag 30 april 2009 - 15:05
lowitje

Lowitje

nee nee , het zijn geen calla's die van mij . ik heb nog de echte oude aronskelken
donderdag 30 april 2009 - 15:13
Polplastron

Polplastron

Kan je daar eens (in de loop van het jaar) foto's van posten?

Bedoel je misschien Arum italicum? (Google maar eens even).
donderdag 30 april 2009 - 15:23
lowitje

Lowitje

Hi , Polplastron

Ja dat zal ik doen , als ze binnenkort in boem staan zal ik er een foto van sturen . Nu ben ik even gaan kijken via google: de tuinkamer , en perkgroen.nl . - ik moest niet lang zoeken de ZANTEDESCHIA AETHIOPICA " CROWBOROUGH " dat is hem , volgens de foto's en de standplaats en ze bloemen heel de zomer en vragen een vochtige grond . Ik wist de naam niet, maar nu ben ik zeker dat zijn degene die ik heb staan.

gtjs, lowitje
donderdag 30 april 2009 - 15:57
Polplastron

Polplastron

Volgens de boeken moet Zantedeschia inderdaad vochtig staan. In Zuid-Afrika zag ik ze vooral op vochtige plaatsen staan en zelfs in moerassige grond. Het gekke is dat ze daar in de winter bloeien en ik vermoed dan ook dat ze in de zomer een soort rustperiode doormaken. Bij ons draaien ze zonder veel problemen de seizoenen om. (Als het hier zomer is, is het ginder winter dus de bloeitijd blijft wel hetzelfde)

Wat die vochtige grond betreft heb ik toch mijn bedenkingen. Aanvankelijk had ik deze prachtige planten aan de rand van mijn vijver staan. Daar kreeg ik met twee problemen te kampen: 1) de bloei viel tegen, 2) in de winter bevroren deze planten tot in de wortels en stierven ze af.

Mijn eerste reactie was het jaar daarop de planten voor de winter naar de bodem van de vijver te laten zakken. Dat lukte heel goed, maar nog steeds viel de bloei tegen.

Toen ik toevallig eens wat plantjes vanuit de vijver in de border gooide, bleken die plantjes het veel beter te doen dan degene in de vijver.

Mijn resultaat is dan ook het beste op DROGE grond en liefst in volle zon (in tegenstelling tot wat inderdaad de boeken en plantenetiketten zeggen). In de winter is dat echt belangrijk omdat anders de wortels wegrotten. Mijn aronskelken zijn nog steeds afstammelingen (lees scheuten) van mijn eerste die ik 20 jaar geleden in de tuin van mijn moeder plantte. Ze bloeien ieder jaar uitbundig.
donderdag 30 april 2009 - 19:38
lowitje

Lowitje

Wel ja dat is zo , ze vragen een vochtige grond , maar jij zet ze IN het water , allee jom het zijn geen waterplanten hé ! wij hebben een vochtige tuin ( ik moet erop letten welke planten ik koop ) en dat gaat zeeeeeer goed . Mijn aronskelk staat wel op een zonnige plaats en na een zachte winter(zoals vorig jaar ) had ik al bloem eind april tot een stuk in september ! Nu beginnen de bladeren nog maar te komen, ze zijn later omdat we een lange koude winter hebben gehad MAAR ZE ZIJN ER WEER !
Een paar jaar geleden had ik er eind van de zomer een stuk afgedaan en in een grote bloempot gezet , die heeft binnenshuis heel de winter verder gebloemd ! zeer mooi eigenlijk mooier dan buiten . In het voorjaar terug buiten gezet maar dan is deze wel in rust gegaan , dus dat doe ik niet meer omdat ze teveel plaats in beslag nemen en de zomer die daarop volgt geen bloemen .
Ik heb de mijne ook al +- 30 jaar en al vele stukken van uitgedeeld in de loop van de jaren .

grtjs , lowitje
donderdag 30 april 2009 - 21:21
Polplastron

Polplastron

In de botanische tuin van Kaapstad "Kirstenbosch" staan de Zantedeschias ook met hun voeten in het water hoor!
donderdag 30 april 2009 - 21:51
lowitje

Lowitje

jaja maar het klimaat en de soort speelt ook een rol hoor .

je moet niet verder gaan dan hier in belgie , kijk bv. naar de aardbeien streek en de witloof streek enz. . . wij kunnen dat ook winnen maar niet zoals daar . en dat is met bloemen en planten net hetzelfde .

zoals ik al zei , ik heb een natte tuin maar mijn waterlelies moet ik er toch niet planten hoor , die blijven in de vijver en de aronskelk in de tuin .
Nu zul je misschien lachen hé , maar dat is eigenlijk wat u met uw aronskelk gedaan hebt , omdat ze van vochtige grond houden zet je ze maar in de vijver .

donderdag 30 april 2009 - 22:15
Polplastron

Polplastron

Waar ik over spreek is zo'n 15 tot 20 jaar geleden. Toen werden die aronskelken echt nog als moerasplanten verkocht!

Nu staan ze in ieder geval in kurkdroge zandgrond en doen het perfect! Straf hé! Ik denk dat ze denken dat de zomer hier hun droge seizoen is (en ja, de winter in Z-Afrika is eerder droog!) vandaar dat ze het zo goed doen! Je moet ze maar eens in een droger stuk van je tuin proberen! Je gaat me nog gelijk geven!
donderdag 30 april 2009 - 22:20
Larreke

Larreke

Och, ik dacht ook altijd dat ze goed vochtig moesten staan... en niet in de felle zon...
OEPS

Tja hier staan ze dus s morgens in de ochtendzon en vanaf dan in de schaduw van de bomen, gefilterd zonlicht dus. Nu ga ik er eens eentje in pot proberen op het terras en de zon te zetten...

Maar t is waar, ik moet natuurlijk ook geduld hebben, ze gaan natuurlijk nog niet overal in bloei staan, maar enkelen komen dus gewoon nog niet uit en zijn potrot...!!! Ze staan op deze plaats vanaf 2 jaar geleden, toen en vorig jaar deden ze het prima!!! Ze waren zelfs erg gegroeid tenopzicht van het groeiseizoen ervoor, dus zou de standplaats toch geen probleem moeten zijn anders waren ze vorig jaar toch al naar de hemel verhuist hé...

Maar ik heb idd ook de indruk dat de aronskelken van vroeger beter zijn. Heb in één zelfde perk 3 oude aronskelken (was 1 grote en heb ik in delen gescheurd) en 4 nieuw van 2 jaar geleden. 2 van de 4 nieuwe zijn dood, de 3 oude stukken doen het nog veel beter!!!

Laten we hopen dat t toch nog goed komt.
vrijdag 1 mei 2009 - 10:36
lowitje

Lowitje

Jaja Larreke , de oude soort kan tegen een stootje , t'zijn sterke planten , maar al die nieuwe soorten . . . mizerie.

Ik denk dat te dikwijls naar een andere plaats verhuizen geen optie is want hij moet zich telkens terug aanpassen en goed bewortelen, daartegen is de bloem periode voorbij ( en dan denk je : hij doet het hier niet ) Zoek een goed plaatsje en laat hem daar met rust , hij zal je zeker belonen .

grts lowitje
vrijdag 1 mei 2009 - 10:56
Larreke

Larreke

Ik ga ze dan toch nog maar even in het perk geven... We zullen dan zien wet ervan komt! Laten we het beste hopen...!!!

Ik ga wel een exemplaar die in pot staat op een zonnigere plaats zetten, wie weet...

Mercikes!
vrijdag 1 mei 2009 - 11:04
lowitje

Lowitje

Dat komt wel goed als je ze de tijd geeft ! En in een grote bloempot doen ze het uitstekend , wel zorgen dat hij voldoende water krijgt . Dan word het een juweel , echt waar !

succes , lowitje
vrijdag 1 mei 2009 - 11:11
lowitje

Lowitje

Hallo,

Ik probeer hier een foto bij mijn avantar te zetten maar dat lukt me niet , hoe doen jullie dat ?


grtjs , lowitje
vrijdag 1 mei 2009 - 13:44
Larreke

Larreke

Dag Lowitje

t Is al zo lang geleden dat ik dat nog gedaan heb... Kan t niet met zekerheid zeggen. Maar ik dacht dat ik indertijd de foto opgehaald heb via een internetpagina: Photobucket of zoiets...
vrijdag 1 mei 2009 - 16:24
lowitje

Lowitje

HI , Larreke

Ik ging naar "mijn profiel " daar kun je de avantar aanpassen , ik kon wel een foto kiezen maar hij komt er niet op , enkel een vraagteken . en daarom dacht ik het hier eens te vragen hoe het moet .

toch bedankt , lowitje
vrijdag 1 mei 2009 - 17:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon