menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klimmers in bloembak

Ga naar meest recente reactie

slug

Slug

Hallo,

mijn koertje is een ware uitdaging. Het grootste deel heeft geen rechtstreeks zonlicht. Het is er wel warm en licht.
Momenteel is mijn volgende project om onze noordmuur van 5 meter hoogte die volledig heel de dag in de schaduw ligt te laten begroeien met klimplanten.

Ik heb mijn een klimhortensia, een klimroos (alberic barbier) en een trompetklimmer (campsis Madame Galan) aangeschaft. Deze moeten dan ook nog eens in een bloembak terecht komen (dus nog een extra moeilijkheid).
Weet iemand met welke grootte van bak je de klimmers toch tot enkele meters kan laten groeien?

Hoe groter hoe beter natuurlijk, maar ik zou graag ook nog zelf op mijn koertje kunnen zitten

Heeft de klimrozelaar meer aarde nodig dan de klimhortensia en campsis? enz....

maandag 27 april 2009 - 16:52
miriam

Miriam

is er geen mogelijkheid om een paar tegels uit te doen?

Ik zie ook dat je twee klimplanten gekozen hebt die tijd vragen.
de campsis heb ik ook net aan de voorgevel gezet ,tegeltje uit ,potgrond met extra meststoffen .

de klimhortentia is ook een trage klimmer ,ik had hem vorig jaar gekocht hier.

Voor snel resultaat zou ik er nog een clematis bijnemen.

ik zit hier zelf ook maar met een klein tuinterras .
maar ook daarvan kun je iets mooi maken.

(der staan enkele foto's van mij bij de foto's van tuin en tuinplanten)
maandag 27 april 2009 - 18:50
Matabish

Matabish

Je kan misschien éénjarige klimplanten gebruiken.
Die hebben veel minder nodig en je kunt elk jaar wat anders proberen qua bloem en qua kleur.

Groetjes,
Matabish.
maandag 27 april 2009 - 21:28
miriam

Miriam

of beide he ,kwestie van de traag groeiers den tijd te geven en toch steeds kleur te hebben.
maandag 27 april 2009 - 21:42
slug

Slug

Maar wat met de combinatie van de twee beperkingen: volledig in de schaduw EN in bloembakken? Hoe groot wordt de wortelkluit van deze planten?

Trouwens, vorig jaar een zeer mooie suzanne-met-de-mooie-ogen gehad, klom zeer snel en veel bloemen - dus dat ga ik zeker dit jaar terug proberen. Nog even wachten, geloof ik, en ze zijn weer te verkrijgen....
maandag 27 april 2009 - 22:02
miriam

Miriam

hoe groot dat vindt ik moeilijk om te zeggen.
bij ons moeder staat er een passieflora in een kleine ronde bloempot.

Maar ik denk dat het niet zozeer om de wortelkluit gaat maar wel om uitdroging te vermijden.

Ikzelf ben overgestapt naar rechthoekige diepe bakken.en ik heb extra bemesting gegeven.
(niet voor mijn klimmers wel voor andere vaste planten)

ik heb hier een prachtige clematis montane staan in de schaduw ,ook een klimhortentia (ben ik minder tevreden over)en dit jaar ook een klimroos (nieuw dus dat is afwachten)


hier zie je ,dat het hier ook klein is ,de montana in gedeeltelijke schaduw,over 15 m lengte ,3de seizoen .
[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 27 april 2009 - 23:27
miriam

Miriam

de muur in de zon staat hier al open ,maar de plant zelf staat in de schaduw.en die bloemen volgen deze week nog.
[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 27 april 2009 - 23:31
Matabish

Matabish

Jawatte Miriam, dat is een ongelooflijk mooie 'Montana'!! Proficiat daarvoor!!
maandag 27 april 2009 - 23:38
slug

Slug

Als ik dat zo zie --- en dat-ie vanuit de schaduw groeit, dan is er hoop!

Misschien schaf ik er me zelf ook wel eentje aan...
Ken je nog soorten van de clematis die het in volle schaduw goed zouden kunnen doen?
dinsdag 28 april 2009 - 00:44
miriam

Miriam

dank u matabisch

slug ik heb hier ook nog een witte montana staan
en hier op het forum zag ik ook een donker roze soort.

De montana's zijn gekend van hun kleindere bloemen maar een goede klimmer

Op de foto's zie je ook dat ik nog twee clematissen heb ,grootbloemige dan maar die staan al in het meer zonniger gedeelte.
die zijn ook later ,
Maar kan je jammer genoeg niet zeggen of zij het ook in volle schaduw zouden doen.

Omdat het hier ook zo klein is ,is het ook mijn bedoeling van in de hoogte te werken.

4 jaar geleden had ik hier niks van bloemen maar enkel een kiezelboord.
(had gezworen dat ik nooit nog een tuin zou hebben maarja

)
tegels die der uit gehaald werden

dus slug maakt er iets mooi van (en zet hier dan ook eens een fotoke)
dinsdag 28 april 2009 - 01:07
Kent

Kent

Miriam , die clematis ziet er gewoon prachtig uit

Slug : succes met je tuintje
donderdag 30 april 2009 - 22:49
miriam

Miriam

dank je kent

slug,hoe is het daar?
donderdag 30 april 2009 - 22:53
slug

Slug

De klimhortensia en de campsis heb ik de grootste bloembak samengezet. De klimroos in de kleinere bak. Voor het overige heb ik mijn vaste planten van vorig jaar een intensieve poetsbeurt gegeven... ik kan het niet laten en graaf dan heel de bloembak om op zoek naar larven. En met sukses! Mijn plantjes kunnen alle hulp gebruiken, denk ik dan...

Sinds vorig jaar had ik al een Hortensia Annabel, in dezelfde grote bak met wilde wingerd (wil nog steeds niet groeien) en vuurdoorn.
Een lage lange bak met mahonia aquifolium, eikenbladhortensia en ligularia dentata.
Een lage lange bak met probeersels van wederik, puntwederik en lupine (deze laatste is hopeloos in de schaduw) en astilbe (2 van de 4 soorten zijn overgebleven).
Een pot met een olijfboom (krijgt nieuwe blaadjes).
Een acer japonicum, die prachtig gebloemd heeft en nu dubbel zo veel groene blaadjes heeft als vorig jaar (staat 1 uur per dag in de zon, het enig plekje waar de zon komt)
Een bak met een klimroos (2 bloemknopjes staan klaar) en lonicera henryi.

Zijn overleden: een bak met verschillende soorten lavendel (stond naast de acer, maar blijkbaar niet genoeg zon), een rododendron overgeërfd van de vorige eigenaars (het verversen van de aarde en inkorten wortels was hem niet goed bevallen)

Als alles wat geordend is, zal ik eens een foto posten.

Over slugs gesproken... daarnet met de zaklamp nog eens de ronde gedaan en toch al enkele behoorlijk vette slakken gevonden. Manuele verwijdering geeft de grootste voldoening!
vrijdag 1 mei 2009 - 00:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon