menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lelies

Ga naar meest recente reactie

tiste

Tekst aangepast

Tiste

zaterdag 17 juni 2006 - 17:40
Tomateboer

Tomateboer

Hemerocalis of de Lilium soorten?
Meestal zijn het de leliehaantjes.
Wat je er kan aan doen van bestrijding weet ik niet ,
als ik er zie dan doe ik ze dood.
grt
zaterdag 17 juni 2006 - 17:53
louise

Louise

Hallo

Vorig jaar is dit onderwerp ook op het forum geweest. Ik zet gewoonlijk een bakje water in de buurt en zet de leliehaantjes daarin: ze verdrinken. Geen insecticide.
zaterdag 17 juni 2006 - 19:26
Liselore

Liselore

Hallo,
Het vretende leliehaantje moet je heel omzichtig vangen. Als je de plant doet bewegen, dan laat het zich onmiddellijk vallen en vind je het maar moeilijk terug. Het best hou je je hand eronder als je er eentje ziet zittenen tik hem dan van het blad af. Dan gewoon vertrappen (korte pijn zou ik zeggen). De vorige weken keek ik altijd de lelies eens na , telkens als ik passeerde, om de leliehaantjes op te zoeken en te verwijderen. Ook de vette grijszwarte larven moet je eraf vegen (vies goedje). Nu de bloemen al hoog boven de plant gaan uitsteken, doe ik zoveel moeite niet meer.
Liselore
zaterdag 17 juni 2006 - 20:32
Nigella

Nigella

Ze zitten ook op de Frittilaria's
Liselore, jij bent toch diegene die op vorig forum met de kindjes opde foto stond he
zaterdag 17 juni 2006 - 21:17
Esem

Esem

er zit maar een ding op ,en dat is de leliehaantjes vegvangen met de hand.
Esem,
zaterdag 17 juni 2006 - 23:43
Tomateboer

Tomateboer

ja en zoals eerder gezegd laten ze zich vallen en maken een ritselend geluid
grt
zaterdag 17 juni 2006 - 23:50
Liselore

Liselore

Ja Nigella, mijn vorige avatar was ik met de 3 dochters (nu 7-13-16). Mijn nieuwe heeft betrekking op mijn meest relaxerende hobby, viool spelen (eenmaal per week in een kamerorkest), en natuurlijk ook het tuinieren, ook ontspannend maar soms maak ik me wat teveel dik in het niet aflatende onkruid, de spinnewebben die momenteel als 1 net over heel de tuin hangen (nooit gezien zo veel!), de blauwe grassen die na 5 jaar op niks meer trekken. Gelukkig staat mijn pot Agapanthus die vorig jaar (toen gekregen) niet wou bloeien, momenteel volop in knop, dus mijn voormiddag was weer goed gemaakt. De 3 dochters zijn bij momenten ook ontspannend, maar af en toe verwacht je er toch wat (te) veel van, en dan heb je al eens spijt van de investering.
Groetjes,Liselore
zondag 18 juni 2006 - 16:55
nientje

Nientje

ik ben al enkele jaren na elkaar op haantjesjacht en ik moet zeggen dat ze waarschijnlijk dit jaar verdwenen zijn, ik probeer ze te vangen in een doosje en dan op de grond en de voet er op de enigste manier en waarschijnlijk heb ik ze vorig jaar allemaal gehad!!!!
nientje
zondag 18 juni 2006 - 19:12
Nigella

Tekst aangepast

Nigella

Hoi Liselore
amaai zeg viool spelen, dat is heel knap
Blij voor jou dat de agapanthus nu zal bloeien, elka dag water geven en 1 x / week bemesten is de boodschap om volgend jaar bloei te hebben
In de vroeegstbloeiende en fijnbladige en lage Snowdrop staan hier 14 botten, de andere soorten zijn geleidelijkaan botten aan het vertonen. Maar in deze ( nogal veel) die ik zelf opgekweekt heb uit zaad zitten ook al botten, dat beloofd. Nu nog de verassing welke soorten het zijn.
zondag 18 juni 2006 - 22:50
Laura

Laura

Ik heb ook veel last van leliehaantjes in de tuin. Ik plet ze altijd tussen 2 stenen , wel zielig maar een kaalgevreten lelie vind ik ook zielig.
Ik heb wel eens gelezen dat het helpt om een geranium ( pelargonium ) naast de lelies te zetten .

Laura
donderdag 22 juni 2006 - 14:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon