menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lunaria of Judaspenning ziek

Ga naar meest recente reactie

Lysianthus

Lysianthus

Hallo forumleden,

Herkent iemand dit raar verschijnsel? ik zie géén beestjes.
2x klikken voor vergroting van de afbeelding.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Alvast bedankt voor uw reactie
Groetjes
Lysianthus
maandag 20 april 2009 - 14:23
annis

Annis

Lysianthus is het witte op de bladeren wasachtig? Het kan toch iets van een of andere luizen soort zijn.

groetjes Annis
maandag 20 april 2009 - 15:57
Lysianthus

Lysianthus

Annis,

Het ziet er eerder uit als kalkvlekjes maar het zal wel geen kalk zijn
misschien in een later stadium gaat het naar wasachtig.
Groetjes
Lysianthus
maandag 20 april 2009 - 16:25
jdcoster

Jdcoster

Bij mij zijn er ieder jaar ook wel eens één of meerdere planten aangetast maar het gaat niet over naar de andere planten.
Volgens mij is het een soort schimmel zoals je er steevast ook op stokrozen krijgt.
Het remt de groei en uiteindelijk sterft de plant. Ik trek de aangetaste planten uit en vernietig ze.
dinsdag 21 april 2009 - 23:49
Lysianthus

Lysianthus

Oei Joël, ik heb gisteren al de aangetaste bladeren verwijderd en er éénmalig en afzonderlijk ( hij staat in pot ) op gespoten voor alle zekerheid, want ik vond het niet terug en hier had ik geen voldoende uitsluiting.
Hopelijk kan ik nog zaadjes vangen want het is een éénjarige zeker?
Ik wou hem graag om te bloemschikken omdat de zaden zo prachtig zijn.
Bedankt voor je reactie en veel succes dit jaar met de opendeurdagen.
Hartelijke groetjes
Lysianthus
woensdag 22 april 2009 - 10:01
Rita1960

Rita1960

Lysianthus,

welke kleur heb je hiervan? 'k heb ze hier in de kleur roze/paars. kan dus staks wel voor je de zaden opbergen. Ik laat ze hier altijd staan juist om de mooie zaadvorming.
'k weet niet of jonge planten het vervoer via tante pos overleven anders wil ik je wel een paar kleine planten toezenden.
'tis wel een 2 jarige hoor.
Hoor/lees wel van je.

groetjes,

Rita
woensdag 22 april 2009 - 19:33
Lysianthus

Lysianthus

Hey Rita,
Ik heb ze in de kleur paars, 'k heb ze juist gekregen van iemand, we hadden de besmetting wel gezien, maar ik dacht............... ik issoleer ze en behandel ze eerst en dan heb ik toch de zaden eventueel.
Dus voor alle zekerheid zijn jouw zaden van harte welkom, plantjes is niet nodig, naar het schijnt zaait het zich gemakkeliijk uit, dus zal het wel lukken. Heb jij ervaring met het zaaien van Lunaria?
Ik ga je nog eens uitvoerig vragn op de topic van de Helleborussen wanneer ik zaadjes voor jou kan afnemen want de zaaddozen beginnen te zwellen.
Ja, sorry..........'k had het nochthans gelezen, goed dat je het nog eens herhaalt dat het een tweejarige is....
Lieve groetjes
Lysianthus
ps : ik stuur je een pbtje met mijn adres

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 22 april 2009 - 20:20
Rita1960

Rita1960

Hoi Lysianthus,

Bij mij zaaien ze zich vanzelf uit ik doe er niets aan dus komen ze op waar ze maar willen. Als ik ze niet op een bepaalde plaats wil hebben trek ik ze er gewoon uit.
De kleur van de plant op je foto is dezelfde kleur die ik heb. als ik er om denk zal ik ook dit jaar eens de zaden van de witte verzamelen.. staan hier vlakbij in een sloot.

groetjes,

Rita
donderdag 23 april 2009 - 19:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon