menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Geneeskrachtig onkruid....

Ga naar meest recente reactie

Paronoto

Paronoto

[afbeelding verwijderd niet-https]

Hiervan heb ik soms al eens heelder "trossen" in mijn groentetuin..Mijn buurvrouw beweert dat het een geneeskrachtig kruidgewas is...Het heeft kleine (1cm) blauwe bloempjes, het heeft zachte groene blaadjes.Wie kent dat?
dinsdag 31 maart 2009 - 20:26
annis

Annis

Misschien Isotoma fluviatilis of Ereprijs.

Annis
dinsdag 31 maart 2009 - 21:00
Vivigreen

Vivigreen

Zou dit niet hondsdraf kunnen zijn ?

Groeten Vivianne
dinsdag 31 maart 2009 - 21:00
Vivigreen

Vivigreen

na de foto nog eens goed beken te hebben dacht ik nu aan wilde ereprijs
dinsdag 31 maart 2009 - 21:05
Paronoto

Paronoto

Mmm..ik denk geen van beide...ik maak morgen een ander beeld van dichterbij.
Dank voor de reacties.
dinsdag 31 maart 2009 - 21:55
Rita1960

Rita1960

Goedenmorgen Paul,

Ik denk aan de "gladde ereprijs" Veronica Polita Fries of aan de
Grote Ereprijs "Veronica Persica Poiret.

groetjes,

Rita
woensdag 1 april 2009 - 08:22
Ed50

Ed50

Dag Paul,

Zoals Rita al zei gaat het hier inderdaad om de Grote Ereprijs of Veronica persica, een algemeen (on)kruidje van akkers en tuinen. Over zijn geneeskrachtige werking is mij echter niks bekend.

Groetjes,

Eddy
woensdag 1 april 2009 - 19:54
Paronoto

Paronoto

[afbeelding verwijderd niet-https]
Voilà, ik heb een dichtbijfoto genomen...Laat u nog eens horen. Veronica persica....heb ik eens nagekeken in een van boeken en inderdaad er staat er eentje in dat er heel goed op lijkt nl Veronica prostrata of rupestris en de beschrijving klopt wel ±. Van geneeskrachtig is geen sprake. dankuwel voor de reacties....Ons "Veronique" zal content zijn

Dag Rita! Hoe gaat het nog met u, al een poosje geleden dat we ons nog eens "ontmoetten" op het Forum.
woensdag 1 april 2009 - 20:32
Rita1960

Rita1960

Hoi Paul,

t'ja da's idd al een poosje geleden maar zoveel vragen op het gebied van kruiden enz zet ge hier niet neer. Met mij gaat alles goed en ik hoop met u hetzelfde.

Als het niet de grote ereprijs is maar de Veronica prostata L (liggende ereprijs) mag u daar wel zuinig op zijn. deze zijn in Belgie en NL zeer zeldzaam en komen vooral voor in de bergen (tot 1800 meter) en dan op meer stenige gronden.
De Veronica rupestris kan ik niet vinden in mijn naslagwerken.

groetjes,

Rita
woensdag 1 april 2009 - 21:08
Paronoto

Paronoto

De Veronica rupestris kan ik niet vinden in mijn naslagwerken.

Ik kocht ooit, lang geleden, een 620 blz tellend boek "2000 Tuin/Kas en Kamerplanten in kleur" vanRoy Hay en Patrick M.Synge uitgegeven door H.J.W. Brecht Haarlem waarin ik heel wat waardevolle en meestal exacte gegevens vond en nog vind.De helft van het boek word ingenomen door goeie kleurfotos die al eens meer zeggen dan de tekst.

Groetjes, Paul

P.S. ik zal af en toe eens in "uwe rubriek" surfen....
woensdag 1 april 2009 - 22:03
Rita1960

Rita1960

't ja, en één van mijn naslag werken is van Thieme uitgeverij, "de geïllustreerde flora" van Marjorie Blamey en Christopher Grey-Wilson. Ook al een aantal jaartjes oud, geen foto's maar wel goed gelijkende tekeningen op kleur en detail tekeningen.
'k zou zo zeggen er is niet een die het allemaal heeft

leuk dat je eens vaker hier komt "surfen".

Groetjes en een goede avond verder,

Rita

donderdag 2 april 2009 - 22:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon