menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Waar fuchsiastekken in zetten

Ga naar meest recente reactie

CindyV

CindyV

Mijn buurman heeft een soort brede proefbuisjes om stekken op water in te zetten maar in de winkel vind ik het nergens.
Hoe lossen jullie dat op ?
Meestal neem ik een gewoon waterglas maar als de stekken klein zijn en weinig blaadjes hebben blijft dat moeilijk over de rand van he glas hangen.
Alvast bedankt om te antwoorden.
dinsdag 24 maart 2009 - 20:24
danny2

Danny2

Neem een glas, plaats er een huishoudfolie over ,maak er kleine gaatjes in en steek je stekjes erdoor, tot net in het water.

groetjes danny
dinsdag 24 maart 2009 - 20:36
CindyV

CindyV

Gaan die stekjes dan niet stuk of gekraakt worden als ze in aarde wil oppotten?
dinsdag 24 maart 2009 - 21:06
danny2

Danny2

Hallo Cindy,

je mag de worteltjes maar 2à3mm lang laten worden, anders krijg je waterwortels en deze sterven toch terug af in de aarde. Je kan je stekjes dus makkelijk ongeschonden eruit halen en oppotten.

groetjes danny
dinsdag 24 maart 2009 - 21:28
CindyV

CindyV

Inderdaad zo had ik het nog niet bekeken. Ik wist niet dat waterwortels afsterven in de grond. Bedankt voor de tip.
dinsdag 24 maart 2009 - 21:42
danny2

Danny2

Hoi Cindy,
zelf stek ik al 30jaar niks meer op water , alles rechtstreeks in de stekbak of in potjes met plastickap erover.

groetjes danny
dinsdag 24 maart 2009 - 21:49
danny2

Danny2

Zelf gebruik ik cocopeat, vezels van de cocosnoot, maar je kan ook gewone zaai en stekgrond gebruiken. Seramis heb ik nooit gebruikt en twijfel ook of dit wel vochtig genoeg blijft voor de gewone stekken.

groetjes danny
woensdag 25 maart 2009 - 05:27
CindyV

CindyV

Hoe ziet zo een pot met plastiek kapje eruit? En is gewone stekgrond genoeg voor fushsia of toch beter stekpoeder?
woensdag 25 maart 2009 - 10:16
danny2

Danny2

Gebruik enkel stekpoeder voor planten met holle stengel ,zoals Erytrina, bij fuchsia is dat zeker niet nodig. Je kan gewoon een bloempotje nemen, steekt een 5tal stekjes tegen de kant van je potje en doet er een plastiekje over. Je kaan een drie stokjes in je potje steken en daar de plastiek over zodat deze de stekjes niet raakt. Ofwel een stuk van een plastiek fles omgekeerd over je potje. Dit is om het uitdrogen te beletten. Plaats je stekjes ergens waar de zon er niet opschijnt maar het toch licht is en dit bij een temp van meer dan 20°, je stekjes zullen over drie weekjes beworteld zijn.

groetjes danny
woensdag 25 maart 2009 - 19:24
CindyV

CindyV

Bedankt voor de duidelijk uitleg. De volgende keer probeer ik het zeker op die manier.
woensdag 25 maart 2009 - 20:42
fastmario

Fastmario

hallo dany
waar is dat te koop die cocopeat?
woensdag 25 maart 2009 - 20:54
danny2

Danny2

De echte cocspeat is alleen in groothandel bij potgrondmakers te koop. Tegenwoordig vind je in bijna alle tuincentra cocospotgrond, dit is cocopeat verrijkt met meststoffen. Deze is ook goed bruikbaar doch geeft iets meer uitval in je stekken door verbranding, is ook veel losser dan de zaai en stekgrond.

groetjes danny
woensdag 25 maart 2009 - 21:43
fastmario

Fastmario

word er nog iets anders gebruikt om de grond luchtiger te maken?
woensdag 25 maart 2009 - 21:46
danny2

Danny2

Dat kan door toevoeging van rijnzand of ook perliet.

groetjes danny
donderdag 26 maart 2009 - 05:24
buksbunnie

Buksbunnie

Hallo Cindy,

Wat ik tegenwoordig veel doe is stekken in blokjes steekschuim, wat gebruikt word bij het bloemschikken.
ik maak dobbelsteentjes van ongeveer 4 bij 4 cm.
die zet ik met drie tegelijk op een schoteltje
dan zet ik er leeg doorzichtig bakje op kop boven op .
een bakje waar rouwkost in heeft gezeten.
zaterdag 28 maart 2009 - 20:18
Rita1960

Rita1960

Hoi Buksbunnie,

je maakt me heel erg nieuwsgierig, stek jij je fuchsia's in de oase?
gewoon vol laten zuigen met water, gat er in en dan de stekjes erin? Hoe doe je het dan als er -water-wortels gevormd zijn, breek je de oase los en pot je de stekken dan op? of laat je de oase mee verdwijnen in de pot aarde.

ben heel benieuwd naar je antwoord.

groetjes,

Rita
maandag 30 maart 2009 - 19:41
buksbunnie

Buksbunnie

Hallo Rita

inderdaad ik laat de blokjes gewoon zitten, die gaan gewoon mee in de potgrond,
zo hebben ze ook geen groeiblokkade.

het gaat mij goed af.
gewoon een keer proberen.

groetjes Jan
maandag 30 maart 2009 - 21:47
CindyV

CindyV

Ik dacht al dat ik het niet goed begrepen had of zo.
Maar breken die stengels dan niet als je ze in oase steekt en wanneer zet je ze dan in de potgrond? En waar groeien die wortels dan naartoe in de oase?
maandag 30 maart 2009 - 22:34
buksbunnie

Buksbunnie

Hallo Rita,

de stekjes steek ik eerst voor met een dun stokje, maar zeker niet dikker dan de stekjes, ze moeten er toch stevig in staan.

de worteltjes groeien gewoon naar buiten , en dan gaan ze de potten in.

sucses Jan
dinsdag 31 maart 2009 - 20:57
christiane46

Christiane46

ik heb heel de winter tot nu toe de stekjes in water gezet,zijn die dan verloren met hun water wortels of kan ik ze nog redden?
zaterdag 15 januari 2022 - 11:17
Roeli

Roeli

Gewoon poten hoor. Dat met die waterwortels valt best mee. Ik vergeet ze weleens en dan zit er al een hele bos wortels aan, Die pulk ik dan niet uit elkaar maar zet de hele blubs samen in de pot met aarde. Gaar bijna altijd goed.
zaterdag 15 januari 2022 - 21:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon