menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kas

Ga naar meest recente reactie

gerda75

Gerda75

Gisteren is in mijn tuin een kas(je) geplaatst en ik ben er dolgelukkig mee. Nou wil ik er natuurlijk optimaal gebruik van gaan maken dus ik zoek naarstig naar veel informatie.
Kennen jullie misschien boeken/ tijdschriften/internetsites die veel informatie bieden over het gebruik van een kas?

alvast bedankt, Gerda
dinsdag 17 maart 2009 - 20:33
lisa

Lisa

Hallo Gerda, wat voor info zoekt uw??

Lieve groeten
lisa
woensdag 18 maart 2009 - 06:14
gerda75

Gerda75

Parodias,

Dat zou mooi zijn, eerst een kas kopen en daarna bedenken.

Nee hoor, ik wil al jaren een kas voor de (toch wel grote hoeveelheid) eenjarigen, die ik zaai en jaarlijks in mijn tuin plant.
En daarnaast kan ik nu de bloembollen voortrekken en ik heb ook al een paar tomaten en paprika's gezaaid. Dus ik weet wel wat ik wil.

Maar ik zou graag willen weten wat er allemaal meer kan en hoe. Van tuinen zijn er soorten "kalenders", die per maand aangeven wat je kunt doen in de tuin. Zo'n maandkalender van het gebruik van een kas ken ik niet. Misschien bestaat die ook niet?
En wellicht zie ik in informatie over kweken in een kas wel dingen staan, waar ik niet aan denk en gewoon eens wil uitproberen.
woensdag 18 maart 2009 - 17:48
lisa

Lisa

Gerda, kweken in de kas heeft vele voordeelen ,afgezien van bloemetjes kun je groente in de kas houden als je wilt kun je het hele jaar jou kas volop gebruiken ,het is maar wat je zelfs wilt ,trouwens ook heel goed om exoten te kweken,met een kas ben je niet gebonden,het enige wat nodig is is water en verwarming ,,hoef niet perse ,ik heb het wel aangelegt en zo ben vrij in mijn doen ..
lieve groeten
lisa
woensdag 18 maart 2009 - 18:27
CindyV

CindyV

Hallo Gerda,

Ik heb ook pas een serre en al een aantal groenten gezaaid en ook eenjarigen. Mijn ervaring is, ga eens op bezoek bij iemand die al jaren een serre heeft. Die vertelt meer dan in een boek staat.
Boeken voor serrebeginners of zoiets is er niet, denk ik. Ik heb van mijn ouders en al jaren serre-eigenaars een zeer oud boek gekregen met inderdaad nog een jaarkalender voor de serre.
De gegevens van het boek zijn; titel: het seizoenen-tuinboek van uitgeverij Standaard in Antwerpen, ISBN 9002 126166 en in Nederland is het uitgegeven door Helmond bv in Helmond en ISBN 90 251 6204 X Let ophet boek is uitgegeven in 1973. Als je mij een berichtje stuurt met een mailadres en kan ik wat samenvatten wat er staat.
donderdag 19 maart 2009 - 21:40
gerda75

Gerda75

Bedankt voor jullie antwoorden en adviezen.

Cindy, inmiddels heb ik een boek gevonden: Praktisch handboek voor serre en plantenkas, van Jorn Pinske. En ook de Welkoop (Boerenbond) heeft een folder met een maandkalender voor een kas. Ik zoek nog verder en ik mail je want ik ben wel geinteresseerd wat er in jouw boek staat. Ik heb gegoogeld op het ISBN maar niets gevonden.
Het is bij mij nog experimenteren, vooral met de temperatuur. Sommige eenjarigen kiemen niet goed bij te hoge temperaturen en de afgelopen dagen is de temperatuur in de kas wel tot 26 graden opgelopen, terwijl het 's nachts erg fris is. Ik heb een elektrisch kacheltje, dat de kas vorstvrij houdt, maar de temperatuurverschillen zijn toch wel erg groot tussen dag en nacht. Bij het in huis zaaien heb je daar niet zoveel last van.
zaterdag 21 maart 2009 - 19:29
buksbunnie

Buksbunnie

wat ook de temperatuur een beetje kan (remmen) is het glas wit maken met
"temperzon" ik weet alleen niet waar je dit kunt kopen.
ook kun je een automatisch uitzetraam nemen, ik neem aan dat er in het dak een uitzetraam zit .
deze gaat dan automatisch open.
ook schaduwdoek kun je gebruiken. ikzelf gebruik schaduwlatten, deze kan ik bij donker weer weer oprollen.
er zijn dus legio manieren.
sucses .

groeten Jan
zaterdag 21 maart 2009 - 21:12
gerda75

Gerda75

Jan,

Ik heb er zo'n automatische raamopener in. Maar die is nog niet open gegaan, is volgens mij pas op een temperatuur van 27 graden afgesteld. En ik ben inderdaad van plan om me te gaan verdiepen in schaduw.
Wat zijn die schaduwlatten, die je gebruikt, en waar zijn die te krijgen?
zaterdag 21 maart 2009 - 21:44
CindyV

CindyV

Gerda75,

Als het temperatuur hoog oploopt kan je ook de deur laten openstaan. Om nu al te kalken is veel te vroeg en je hebt dan ook minder lichtinval. Schaduwlatten -nooit van gehoord- kan ook een oplossing zijn of schaduwdoeken, overal verkrijgbaar en niet duur. 27 graden is wel veel om alles nog gesloten te houden.
Schimmels houden van hoge temperatuur en veel vochtigheid. Als s' morgens de zon schijnt, wordt het al snel veel te warm en als het raam niet openstaat is het door de opwarmende serre veeel te vochtig. Ik zou het auto. raam veel rapper laten opengaan dus. Ik heb ook een auto. raamopener; Heb jij dan ook een kas van ACD?

Ik zal vandaag ook het mailtje sturen, kijk maar in je postbak.

Mijn pentunia's staan niet in de serre maar in een onverwarmde kamer omdat de temperatuur in de serre te hoog is. Volgend jaar zaai ik enkel warmteminnende eenjarigen. Dat is een stuk praktisch en gaat veel sneller.
dinsdag 24 maart 2009 - 10:24
buksbunnie

Buksbunnie

Die schaduwlatten, heb ik van een oude sloopkas, van mijn werk.
waar ze te koop zijn weet ik niet, maar het zijn dus dunne latten die door middel van een ketting aan elkaar zitten
je moet het vergelijken met een strandmatje, alleen het is iets groter en laat meer licht door.
op bijgaande foto sta ik achter de kas waar de matten op liggen.
groetjes Jan[url=http://img300.imageshack.us/my.php?image=img0944i.jpg][afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 24 maart 2009 - 20:34
gerda75

Gerda75

Bedankt voor jullie antwoorden.
Die latten ziet er mooi uit, Jan. Maar ik zie dat je ze er gemakkelijk op- en af kunt halen. Ik heb een kas(je) laten maken (recycling) en die heeft een nokhoogte van 2.35 m. Ik ga dus maar iets verzinnen wat ik gemakkelijk (zonder op een trap te hoeven klimmen steeds) op en neer kan laten, soort "rolgordijn" of zo van vitrage, dat ik met een touw kan laten zakken.
dinsdag 24 maart 2009 - 21:58
buksbunnie

Buksbunnie

Dat werkt ook prima
sucses verder

groeten Jan
dinsdag 24 maart 2009 - 22:21
gerda75

Gerda75

Prachtige Agapanthus trouwens, Jan
Ik heb er ook drie en ze beginnen al weer uit te lopen!
dinsdag 24 maart 2009 - 22:36
buksbunnie

Buksbunnie

op dit moment staat er in de kas een in bloei
dinsdag 24 maart 2009 - 22:51
CindyV

CindyV

Gerda, ik heb schaduwdoek bij mijn serre als toebehoren gekocht. Nylon draad wordt aan de zijwanden vastgemaakt en daarover schuift mijn schaduwdoek.
Zelf is het nog niet aan mijn serre gevestigd maar op de volgende link heb je al een idee hoe het eruit ziet. Deze versie is nogal prijzig nl 463 euro voor 3 op 3.7m
http://www.acd-serres.be/details.asp?language=nl&productID=41242
woensdag 25 maart 2009 - 10:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon