menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Trachycarpus fortunei gevolgen van de strenge winter

Ga naar meest recente reactie

janvdb

Janvdb

Ik heb in mijn tuin een Tachycarpus fortunei in een pot staan.
Door de strenge winter, zijn de blaaderen volledig bruin geworden, naar mijn mening dus dood.
Weet iemand, of het nog de moeite loont deze te verplanten en extra aandacht te geven in de hoop dat hij er nog terug doorkomt, of is het een verloren zaak?

Ik hoor het graag.
MVG,
Jan.
zondag 1 maart 2009 - 20:10
tuinplantonline

Tuinplantonline

sorry jan maar ik denk dat dat vergeefse moeite is. Van uit gaande van de afgelopen 12 jaar was dit een strenge winter maar eigenlijk was dit een normale winter voor hier. er zijn de afgelopen jaren veel planten hier verkocht die niet tegen dat dit soort winter kunnen en dat allemaal onder het mom van ze zijn winterhard.
maar mijn vraag is dan wat is winterhard?????

groetjes tuinplantonline
zondag 1 maart 2009 - 21:25
Ferdinand

Ferdinand

Bij ons hier gelijkaardige verschijnselen. Volgens kenners kan de Trachycarpus fortunei tot -15°. Dat hebben wij deze winter hier bij ons niet gehad. Ik zou ze nog niet naar de compost hoop doen. Hoop doet leven.
Fernand
zondag 1 maart 2009 - 21:30
tuinplantonline

Tuinplantonline

-15 kunnen ze misschien wel hebben maar dat voor korte tijd op een droge standplaats dat is in onze lage lande vaak een probleem. in de landen waar ze vandaan komen hebbben ze een andere bodem, een bodem met veel steen die goed vocht door laat.

groetjes tuinplantonline
zondag 1 maart 2009 - 21:34
leeuwtje

Leeuwtje

Hoe ziet de speer van de palm eruit en zit hij nog goed vast. Trachys moet je niet zomaar wegdoen. Ze zijn heel sterk en kunnen zo een nieuwe bladerkrans vormen.
zondag 1 maart 2009 - 22:38
janvdb

Janvdb

Wat is de speer?

MVG,
maandag 2 maart 2009 - 09:41
Ferdinand

Ferdinand

De speer is het centrum van de plant waaruit de nieuwgroei komt.
Fernand
maandag 2 maart 2009 - 09:55
greener

Greener

Inderdaad en als die speer dus echt nog vast in het hart van de plant zit zou ik hem zeer zeker nog niet weg doen.
Trachy's zijn aardig sterk maar wat veel mensen vergeten is dat ze met gemak min 18 graden aankunnen MITS ze droog staan.
Min 18 graden in de nattigheid gaan ze dus zelden redden.
Succes!

Sebas
woensdag 4 maart 2009 - 12:45
koenh

Koenh

De mijne staat thuis buiten, ietwat beschermd langs de garage, maar verder heb ik er niets speciaals voor gedaan, en ik zie geen enkele schade. 't is nochtans een jonge plant, maar staat op een droge plek.
woensdag 4 maart 2009 - 12:58
Eniavaswen

Eniavaswen

Ik heb een paar bruine bladeren aan mijn trachy, maar ik denk ook wel dat je best nog wat wacht tot alles terug goed begint te bloeien. Ik denk dat je dan pas gaat zien wat de vorst wel heeft overleefd en wat niet.
donderdag 5 maart 2009 - 09:46
speedybowke

Speedybowke

Heb hier ook 4 Trachy's in de tuin, ik heb enkel een kokosmat rond de stam gedaan...
De twee kleintjes zijn donkerbruin geworden, de twee andere zullen het misschien wel hebben overleefd , hoop ik

Greetz Sofie
zondag 8 maart 2009 - 19:21
marta

Marta

Ook eens een gevoelige palm buiten laten vervriezen vroeger. De stam rotte uiteindelijk zelfs helemaal weg. De pot waar ie in stond enkele maanden uit het oog verloren, toen ik zag dat er nieuw groen uitkwam, heb i.p.v. 1 stam, er 3.....niet weggooien dus, effe afwachten.
woensdag 18 maart 2009 - 11:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon