menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

4 stekken op water van Brugmansia

Ga naar meest recente reactie

gridje999

Gridje999

Hallo iedereen 'k ben er ook nog eens terug, eindelijk die lange winter voorbij


Deze week, heb ik 5 stekken op water gezet, (in een PET fles waarin melk gezeten heeft). Heb me laten wijsmaken dat dit kan helpen. Als ik mij goed herinner van vorig jaar moet ik nu wachten totdat er scheutjes onderaan uitkomen en dan planten in ? (stekgrond of direct potgrond ?). Deze middag had ik het met mijn vriend erover dat hij voor mij een aantal metserskuipen moet gaan kopen, alsook stekgrond en potgrond.
Hij had het voorstel om de kuipen te vullen met 1/3de rijnzand en 2/3de met potgrond. Rijnzand zou volgens hem het water meer vasthouden. Iemand een idee of dit een goed gedacht is van hem?

Alvast bedankt voor enige reactie,

Ingrid
zondag 1 maart 2009 - 13:05
danny2

Danny2

Ingrid,
van zodra je stekken onderaan kleine worteltjes begint te vormen(2à3mm lang) kan je ze best overplanten in potgrond, laat je de wortels langer worden dan gaan deze achteraf in je potgrond rotten en nieuwe wortels aanmaken , hetgeen je groei enkele weken vertraagd. Wat je in je kuipen doet is voor brugmansia niet het belangrijkste als er maar redelijk organische mest in zit en waterdoorlatend, dus je mengsel is wel ok, al vekies ik 1:3 compost en 1/3 potgrond.

groetjes danny
zondag 1 maart 2009 - 19:10
gridje999

Gridje999

Danny,

Bedankt voor het antwoordje, ma ik ontbreek 1/3de bij uw mengeling, of mag ik begrijpen dat dit die rijnzand mag zijn?

grtjes
ingrid
maandag 2 maart 2009 - 13:11
danny2

Danny2

Ja, dat mag rijnzand zijn.

groetjes danny
maandag 2 maart 2009 - 18:34
gridje999

Gridje999

Hallo,

En mengelen we dit dan best, of in laagjes? En indien in laagjes wat dan vanonder, en wat van boven?

thanks
dinsdag 3 maart 2009 - 09:49
danny2

Danny2

Mengen anders zouden de wortels alleen in de compost en potgrond zitten, de zand doe je erbij om een luchtige doorlatende grond te hebben zodat het overtollige water goed doorloopt en er toch voldoende vocht in de grond blijft voor je planten. Je moet dit natuurlijk niet exact afmeten.

groetjes danny
dinsdag 3 maart 2009 - 16:33
gridje999

Gridje999

Oké thanks, dat gaan we dan proberen,

groetjes
ingrid
woensdag 4 maart 2009 - 09:54
Esem

Esem

Ik wil hier toch nog wat aan toevoegen.

je kan de stekken van de datura of brugmansia ook direct stekken in het medium zelf, zodat je ze later niet nog eens moet overplanten.

Enkele jaren terug had ik ook stekken gemaakt van deze plant,maar dan rechtstreeks in zaai en stekgrond en alle stekken waren op enkele weken geworteld.

Het scherpzaad of rijnzand genoemd ,zal zeker geen water wasthouden maar de afvoer van overtollig water beter laten afvloeien zodat er minder vlug rottingsverschijnselen zulle optreden.

Ik zou ook kiezen voor een mengeling van 1/3 scherp zand en 2/3 potgrond of zaai en stekgrond, dat wat je bij de hand hebt.

Jonge plantjes hebben de eerste levenmaanden echt geen voeding nodig,deze zorgen er alleen maar voor dat de kans bestaat dat de jonge worteltjes gaan of kunnen verbranden.

gr Eddy,
woensdag 4 maart 2009 - 11:53
gridje999

Gridje999


Hallo Eddy,

Bedankt voor de bijkomende tip. Dat van die voeding zou zeker en vast mijn volgende topic geworden zijn. Ik kreeg vorig jaar hierover al heel uitgebreide uitleg van Fastmario, maar over de voeding bij jonge worteltjes hadden we het nog niet gehad. En ja alsook met het water stel ik mij de vraag of die dagelijks ook zoveel water nodig hebben?


Grtjes,
ingrid
woensdag 4 maart 2009 - 12:02
Esem

Esem

Een brugmansia is een plant die veel water nodig heeft.
Nu deze tijd van het jaar mag je zeker niet gaan overdrijven met water geven,zeker niet bij de jonge plantjes.
Wacht daarmee tot de plant flink begint te groeien en dat de temperatuur gaat stijgen.
Het is nog te koud en er zou rotting kunnen gaat optreden.
Gewoon vochtig houden is nu voldoende.

Gr Eddy,
woensdag 4 maart 2009 - 12:09
gridje999

Gridje999

Alvast bedankt,

ingrid
woensdag 4 maart 2009 - 12:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon