menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Thalictrum rochebrunianum

Ga naar meest recente reactie

bloemenkoningin

Bloemenkoningin

Hallo,

Ik heb in een tijdschrift de plant Thalictrum rochebrunianum gezien. Dat lijkt me een hele leuke plant voor buiten maar er is op google bijne niks over te vinden.
Heeft iemand deze in de tuin staan?

Groetjes Marion
vrijdag 30 januari 2009 - 13:33
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Het is een van mijn favorieten! De plant heeft een heel luchtige bloeiwijze, een fijne maar toch volle bos met heel kleine lila bloempjes. Het tilt elke border naar een hoger plan als je Thalictrum toevoegt aan de beplanting door het luchtige effect. Het is een doorkijk-plant: je ziet er de planten door die er achter staan waardoor je eens kunt afwijken van de wat starre-van laag-naar-hoog beplanting.
De bladeren van Thalictrum kunnen in de felle zon wel verbranden, een plaatsje in halfschaduw wordt gewaardeerd. Zet er eens een paar bij elkaar. Dan haken ze in elkraa vast en hoef je ze niet te steunen.
Thalictrum delavayi is ook erg mooi maar minder robuust. Juist het robuuste dat samengaat met het verfijnde, maakt deze plant zo bijzonder.
Het lijkt wel of ik reclame maak
vrijdag 30 januari 2009 - 15:03
Detuinenindemen

Detuinenindemen

links op de foto zie je Thalictrum rochebrunianum

Bloemen & Planten

vrijdag 30 januari 2009 - 15:58
bloemenkoningin

Bloemenkoningin

Hallo,

Je lijkt heel lyrisch hierover. Mijn volgende vraag is heb je daar ook zaden van?

Groetjes Marion
vrijdag 30 januari 2009 - 16:22
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Ik ben er zeker enthousiast over! Zaden heb ik er niet van maar de plant is goed aan te komen bij diverse kwekers.
vrijdag 30 januari 2009 - 16:33
schuurmans

Schuurmans

De Thalictrum die ik de tuin heb staan, de tweede naam weet ik niet, komt al jaren trouw terug. het blijft altijd dezelfde plant qua omvang. alleen lijkt het of er elk jaar meer lengte opkomt, om de bloeiwijze goed te zien moet ik er zo ongeveer een hoogwerker bij halen. moet dus wel gesteund worden met lange stokken.

grt
henk
vrijdag 30 januari 2009 - 18:37
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Henk, Dat zou mogelijk Thalictrum Elin kunnen zijn, die wordt heel hoog.
vrijdag 30 januari 2009 - 19:09
Esem

Esem

Ik heb de Elin staan en groeit idd. tamelijk hoog, om en bij de 3 meter.
Ook een paarse kleur maar is ietjes fijner van bloem.

Persoonlijk vind ik alle Thalictrums mooi,ik heb er witte en ook gele soorten staan,
Ik hoop toch dat ze nog terug komen na deze strenge vorst.
ik ben bang dat we vele soorten niet meer zullen terug zien na de 17 tot 20 ° vorst die we hebben gekent deze winter.

Gr Eddy,
zaterdag 31 januari 2009 - 03:11
hanninkj

Hanninkj

De Thalictrum rochebrunianum is een fraaie tuinplant. Hij zaait zich ook redelijk gemakkelijk uit.
Thalictrums zijn fraaie planten en de soorten zijn van 20cm tot minstens 2,5 meter.
Er is zelfs een Thalictrum die heel veel op een clematis lijkt als bloem.
zaterdag 31 januari 2009 - 10:23
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Zoals Eddy al zei, zijn er ook mooie Thalictrums in andere kleuren. Heel mooi is de glaucum flavum, met langdurige bloei.

Bloemen & Planten

zaterdag 31 januari 2009 - 10:44
schuurmans

Schuurmans

Martje,
mooie plant zeg, de pluimen lijken veel op astilbe, tenminste op de foto. leuke plant om een ietwat donker stukje in de tuin op te lichten. maar in jullie tuin is dat niet nodig, die is zo groot, daar gaat de zon bijna niet onder.

grt
henk
zaterdag 31 januari 2009 - 16:45
hildavw

Hildavw

De Elin heb ik bij Eddy gezien en vond hem onmiddellijk interessant.
Vorig jaar tijdens de tuinreis heb ik er eentje kunnen kopen in de Tuinen in Demen, evenals een Thalictrum aquilegifolium (of dergelijke).
Ben benieuwd of ze deze toch wel strenge winter hebben overleefd.

groetjes van Hilda
zaterdag 7 februari 2009 - 17:29
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Hilda, was het niet in 'n Dijk van een tuin, waar je het kocht? Groeten Martje
zaterdag 7 februari 2009 - 19:01
hildavw

Hildavw

Inderdaad Martje, het zal wel in een dijk van een tuin geweest zijn.
Met jouw vorige reactie dacht ik dat het bij jou was, maar als ik er nu verder op nadenk, was het wel degelijk op het ander adres.

bedankt en tot de volgende

Hilda
zondag 8 februari 2009 - 14:26
Jonna

Jonna

Marion,

Momenteel heb ik geen zaden van de Thalictrum rochebrunarium, maar aan het eind van de zomer wel. Als je ze dan nog niet gevonden hebt, kun je me mailen
[email protected]
Momenteel heb ik alleen zaden van de Thalictrum aquilegifolium alba, Thalictrum chelidonii en Thalictrum flavum rose.

Jonna
zaterdag 14 februari 2009 - 11:57
bloemenkoningin

Bloemenkoningin

Hallo Jonna,

Ik heb je een mailtje gestuurd.

Groetjes Marion
zaterdag 14 februari 2009 - 14:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon