menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Dalia

Ga naar meest recente reactie

an

An

waneer kan ik mijn knol dalia het beste in de grondt zetten?

Het is een vrij grote heb ik gekregen van mijn jongste dochter toen zei vorig jaar alles moest leeg halen van haar schooltuintje..

grtjes An
woensdag 14 januari 2009 - 09:16
annis

Annis

Het beste kun je knoldahlia half april planten tegen de tijd dat de nachtvorst helemaal verdwenen is komen de neuzen bovengronds. Maar is er tegen die tijd nog veel sprake van nachtvorst wacht anders nog een aantal weken met het planten.

Annis
woensdag 14 januari 2009 - 10:21
jdcoster

Jdcoster

Ik laat ze vaak al vanaf 1/2 maart binnen voorkiemen in potten gevuld met wat rulle, licht vochtige potgrond. Tegen de tijd dat ik ze buiten uit plant, eind april hebben ze dan al een voorsprong en bloeien eerder.
woensdag 14 januari 2009 - 19:53
bloemenkoningin

Bloemenkoningin

Hallo, als de knol vrij groot is kun je hem ook splitsen. Dan wordt hij dit jaar ook niet zo enorm.

Groetjes Marion
woensdag 14 januari 2009 - 20:55
an

An

Hoi Annis en Jdcoster bedankt voor jullie adviezen zal hem zeker tegen die tijd in de aarde zetten ,want de schooltuinen juf zei tegen de kinderen als jullie hem planten heb je straks nog een leuk moederdag kadootje.
vandaar.

Marion splitsen bedoel je daarmee gewoon door de midden scheuren ?
want ik wou hem namelijk in een grote bak op laten groeien en dit komt mij mooi uit een in de tuin (bak) en een bij de voordeur (bak)

in ieder geval bedankt

grtjs An
donderdag 15 januari 2009 - 10:18
bloemenkoningin

Bloemenkoningin

Hoi An,
Als je hem toch heel groot wil laten moet je hem niet scheuren maar als je hem nu bijvoorbeeld door de midden doet wordt hij nu iets kleiner maar voor het augustus is is de knol weer eens zo groot. Je moet het zelf weten. Als je hem vorig jaar de goede maat vondt kan het zijn dat hij dit jaar dus eens zo groot wordt.

Groetjes Marion
donderdag 15 januari 2009 - 19:23
schuurmans

Schuurmans

mijn dahliaknollen zijn de laatst 5 jaar niet uit de grond geweest. een flink pak blad in de tuin was voldoende om ze vorstvrij te houden. of het dit jaar ook gelukt is moet ik nog afwachten.

grt
henk
donderdag 15 januari 2009 - 21:09
an

An

Hoi Marion hij stond op de schooltuinen bij mijn dochtertje in de volle grondt en ik wil hem in een grote bak doen .
dus ik probeer het gewoon en dan zie ik het jaar daarop wel hoe groot hij dit jaar geworden is .
bedankt voor je advies.

Hoi Henk ik hoop voor je dat je dalia's het gehaald hebben dat hoop ik namelijk met mijn lupine die ben ik vergeten af te dekken. succes.

gr An
donderdag 15 januari 2009 - 21:41
JovanDreumel

JovanDreumel

Met het splitsen van Dahlia knollen moet je er op letten, dat er altijd een stukje van de wortelhals aan de knol blijft zitten, want op de knol zelf zitten geen ogen, die kunnen uitlopen.
vrijdag 16 januari 2009 - 16:27
bloemenkoningin

Bloemenkoningin

Hallo allemaal,

Kun je dahlia's ook goed zaaien? Of zijn ze dan niet zo sterk. En bloeien ze dan hetzelfde jaar? Wie weet het antwoord. Anders bewaar ik ze dit jaar.

Groetjes Marion
vrijdag 16 januari 2009 - 16:32
schuurmans

Schuurmans

Marion,
bijna alles is te zaaien. de veredelaars die nieuwe varieteiten willen kweken van allerlei soorten planten en bloemen, doen niet anders.
het gevaar van zaaien is dikwijls dat je niet dezelfde plant cq bloem terug krijgt als dat je verwacht. dit komt dan door de kruisbestuiving.
dan is het vaak het geval dat het jaaaaren kan duren voor je bloemen krijgt in een zaailing. maar om er leuk mee te experimenteren is niets mis mee.
succes.

grt
henk
vrijdag 16 januari 2009 - 17:04
JovanDreumel

JovanDreumel

Maar er zijn ook dahlia's waar je zaad van kunt kopen en die gaan ook hetzelfde jaar bloeien. Over het algemeen blijven die ook lager.
vrijdag 16 januari 2009 - 17:49
Victor44

Victor44

Wij hebben verleden jaar in maart dahlia's gezaaid,en deze bloeiden voor de overwinterde knollen.Zie foto
Grtjs

[afbeelding verwijderd niet-https][/img]
[afbeelding verwijderd niet-https][/img]
vrijdag 16 januari 2009 - 21:10
bloemenkoningin

Bloemenkoningin

Hallo, oke dan zal ik dit jaar eens is kijken welke ik ga zaaien. Deze zijn mooi met die witte krans in het midden.

Groetjes Marion
vrijdag 16 januari 2009 - 21:13
Rita1960

Rita1960

@ Henk S,

Mochten je dahlia's bevroren zijn na deze vermaledijde vorstperiode geef dan een even een gil.
Ik heb toch nog te veel.

groetjes,

Rita




@monique251: die van jou zijn nog steeds goed opgeborgen!
Mis je trouwens op dit forum.


vrijdag 16 januari 2009 - 21:40
schuurmans

Schuurmans

Victor,
dat wist ik niet dat het zo snel ging, nou zijn dahlia's niet mijn grootste hobby, hoewel ik best kan genieten van de bloemen.

Rita,
dank voor het aanbod, maar als ze bevroren zijn kan ik weer een paar kuipplanten meer kwijt. (als dit mijn vrouw maar niet leest)

grt
henk
vrijdag 16 januari 2009 - 21:56
Rita1960

Rita1960

'k zal ze het niet laten lezen

Rita
vrijdag 16 januari 2009 - 22:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon