menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Amaryllis

Ga naar meest recente reactie

AslanDes

AslanDes

Hallo allemaal,

Ik heb voor het eerst een Amaryllis gekocht. Een lichtroze. Nu is hij aan het bloeien en geeft 6 bloemen. Is dat veel? Of is 6 bloemen aan 1 steel normaal?? Ik kan het nergens vinden.....

Alvast bedankt

Yvette
dinsdag 23 december 2008 - 18:20
Rita1960

Rita1960

Hoi Yvette,

Met 6 bloemen aan 1 steel heb je een hele goede amaryllis! Zes bloemen is erg veel aan 1 steel, wij komen niet verder dan 5 bloemen Gefeliciteerd! Nu nog afwachten op er een 2e bloemstengel inzit.

[afbeelding verwijderd niet-https]

groetjes,

Rita
dinsdag 23 december 2008 - 18:39
AslanDes

AslanDes

Hai Rita,

Goh...wat leuk! Enne.......de tweede bloemsteel staat op het punt om open te gaan Zal morgen een foto maken van m'n trots.

Yvette
dinsdag 23 december 2008 - 20:07
Esem

Esem

Vier bloemen aan één stengel is normaal ,als er al iets normaal kan genoemd worden in de natuur.
Misschien even een tip mee geven.
Als de bloem volledig is verwelkt knip je de bloemknop eruit,de rest laat je gewoon verdrogen tot je de verdroogde bladeren zo kan verwijderen.
Zet de plant/bol fris weg tot deze weer nieuwe groei aanmaakt.
Miet volledig laten uitdrogen.
Zet dan de plant terug warmen en geef terug meststoffen

woensdag 24 december 2008 - 18:40
schuurmans

Schuurmans

Yvette,
bijna iedereen noemt deze plant Amaryllis. Maar officieel heet deze bloem Hippeastrum. Het verschil is, de Amaryllis krijgt 6 tot 12 bloemen op een massieve stengel en de Hippeastrum krijgt 3 tot max. 6 bloemen op een holle stengel.
maar niettemin het blijft een prachtig schouwspel en 2x daags draaien anders valt hij om.

grt
henk
woensdag 24 december 2008 - 22:17
Rita1960

Rita1960

Hoi Henk,

Kun je het verschil van de beide soorten aan de bol zien? Of moet je afgaan op een ander kenmerk?

Groetjes,

Rita
vrijdag 26 december 2008 - 16:54
linkin711

Linkin711

ik HAD ook zo eentje. hij heeft het 2 weken gedaan en dan was hij er niet meer. het is al mijn vierde,ik vraag me af wat ik verkeerd doe ....

groetjes
jens
vrijdag 26 december 2008 - 19:46
Rita1960

Rita1960

Hoi Jens,
te veel water gegeven??
Ze zijn maar een 1/2 borrelglaasje water nodig per week in de aanloop.
Die van mij krijgt op dit moment nu zij de 2e bloemstengel heeft 2 x per week een 1/2 borrelglaasje water.
Zo stond het tenminste in de gebruiksaanwijzing.

groetjes,

Rita

PS: dit is de 1e Hypea... die wij hebben. Mijn man had haar meegenomen
voor mij
vrijdag 26 december 2008 - 20:08
linkin711

Linkin711

OEI....

ik gaf ze altijd de restjes als ik gedaan had met gieten, dusja dat is wel iets meer...
die van mij had nooit gebloeid...


groetjes

jens
vrijdag 26 december 2008 - 20:49
matteke

Matteke

Ik heb zo'n Amaryllis al enkele jaren. Altijd met van 4 tot 6 bloemen.
vrijdag 26 december 2008 - 21:41
schuurmans

Schuurmans

De echte Amaryllis (die met massieve stengel dus) is een zomerbloeier. De Hippeastrum bloeit van oktober tot maart en allebei kunnen ze niet tegen temp. beneden het vriespunt.

grt
henk
zaterdag 27 december 2008 - 17:16
charelke

Charelke

Dan heb ik destijds een drietal bollen Hippeastrum gekocht-besteld bij Bakker als kerstamaryllis die nu volop in de bloem staan ik heb ze al enkele jaren en telkens bloeien ze rond de kerst en in de late lente nogeens.Ik heb er al veel zijknollen van door gehouden die nu ook al aan het bloemen zijn,ik heb nu een volle vensterraam met bloeiende bloemen echt mooi en met vier bloemen in plus komt er nog ene achterna die ook telkens vier bloemen krijgt,dus ik heb dan Hippeastrums staan met holle stengel....Bakker zijn kerstammaryllys.
bedankt heer Schuurmans voor je uiteenzetting
groetjes
Charelke uit Ham
dinsdag 6 januari 2009 - 21:44
kwanja

Kwanja

Had 12 bollen in potgrond beschut geplaatst, maar geen enkele heeft de vrieskou overleefd. Spijtig.
dinsdag 20 januari 2009 - 14:47
schuurmans

Schuurmans

Kwanja,
was er niemand in je buurt die je had kunnen vertellen dat deze bollen niet tegen temperaturen kunnen onder 0ºC ?. erg jammer, wel een leer voor een volgend keer. laat je goed voorlichten over zulke zaken.

grt
henk
dinsdag 20 januari 2009 - 16:28
prediker

Prediker

Mijn bollen ,had ik 2 jaar geleden bij een tuincentrum gekocht
ze waren afgeprijst ,ik had er aardig wat .
die heb ik gewoon in de pot overwintert in de kas ,die vorst vrij wordt gehouden
Ik plante ze in een grote ronde bak en geweldig zo ze bloeiden zomers in juni
Er waren toevallig wat geluksklaverbolletjes in de grond terecht gekomen en dat was toch een leuk gezicht ,

Bloemen & Planten

zaterdag 24 januari 2009 - 22:36
kwanja

Kwanja

Mijn bloembollen stonden binnen, in een geïsoleerde kamer met ramen dubbel glas, zonder verwarming, wel drie buitenmuren. Had niet verwacht dat het daar zou vriezen. Ook de bladeren van bananenplant zien zwart.
zondag 25 januari 2009 - 11:24
schuurmans

Schuurmans

Prediker,
zullen we de mooie bloei van jou Hippeastrums maar toedienen aan de geluksklavertjes?. lijkt me heel apart midden in zomer.

grt
henk
zondag 25 januari 2009 - 17:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon