menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Inrichting koertje

Ga naar meest recente reactie

Felicia

Tekst aangepast

Felicia

Ongeveer een jaartje geleden hebben men vriend en ik een gezellig rijtjeshuis gekocht in het Gentse dat we volop aan het verbouwen zijn. Wat een werk Het feit dat ik nogal graag werk onder het motto "in mijn gedachten had het huis al honderd keer afgeweest, in realiteit gaat het echter wat trager, maar laten we toch nog maar eens op de zaken vooruit lopen..." doet er geen goed aan

Ons keuken en badkamer staan er zelfs nog niet, maar nu beginnen de tuinkriebels toch al naar boven te komen

We hebben dus een smalle koer. Om een ruw beeld te schetsen: We kijken uit op onze amper 2m brede koer via het schuifraam van de eetkamer. De koer eindigt wel in een punt. Aan de linkerkant is de koer 5.5m diep en aan de rechterkant 4.5m. De linkerkant is de gemeenschappelijke muur met onze sympathieke buurvrouw en aan de rechterkant bevind zich de keuken met een breed raam (2m toch wel en zo'n 1.20 hoog als ik me goed herinner) en dan op het einde een berging (in het verlengde van de keuken dus).

Voorlopig staat er nog een berging en toilet (lekker modieus inderdaad ) op onze koer en is het overdekt met lekker mossige golfplaten. Dit moet dus allemaal weg... jepjep!

Ik had tot nu toe al zo'n paar ideetjes voor de koer. Heeft er bv. al eens iemand die tuinposters gezien? Wel zoiets zou ik hangen op de lange muur waar je op uit kijkt vanuit de keuken. Geen idee, mss een boslandschap of zoiets, om toch de indruk te wekken dat het groter is (illusie ten top in onze mini-woning ) met daaronder een muurtje van zo'n meter hoog in oude baksteen (dus alsof je over een muurtje stiekem het bos in kijkt --> jeugdsentiment, zucht ). Dan aan die schuine wand waar je recht opuit kijkt vanuit de eetkamer zou ik eventueel een hele grote spiegel hangen (kwestie van het zonlicht dat over ons dak heenschijnt toch een beetje te reflecteren).

Tot zover echter de ideeën. Ik zit muurvast Misschien kan iemand me hier verder helpen? Er zijn natuurlijk wel wat vereisten:
- er moet plaats zijn op het koertje om gezellig te kunnen tafelen (natuurlijk geen familiefeesten he, dat is onrealistisch )
- het moet er toch wel wat groen uitzien en ruimer lijken dan het is
- ik wil er zo weinig mogelijk onderhoud aan hebben, ik heb zo al werk genoeg met mezelf
- als er ooit kindjes bijkomen moet het ook wel wat kindvriendelijk zijn
- je moet er toch wel wat beweegruimte op hebben (dus niet: er staat een tafel op en nu staat het vol )

Voor de rest zijn creatieve oplossingen altijd welkom. In het genre van: "nu is het er, en nu niet meer" --> systeem van inklaptafels aan de muur of zoiets

Ik hoop zo hard op goede ideetjes van jullie!!!! Ben nieuw hier op het forum dus stel me niet teleur

Daaag!
maandag 1 december 2008 - 05:48
minouke

Tekst aangepast

Minouke

maandag 1 december 2008 - 08:58
minouke

Tekst aangepast

Minouke

k zou al geen gazonnetje houden maar klinkers of mooi fijn grind en het bij 1 soort houden.
Spiegel plaatsen alsof een padje doorloopt, maar wel zodanig dat je jezelf er niet inziet, een beetje schuin plaatsen.
Ook wateroppervlakte werkt als een spiegel, zoals je al aangaf dit weerspiegelt de lucht.
Een donkere achterkant geeft diepte en een lichte breder.

Ook een pergola van de ene kant naar de andere kant met klimplanten verbreedt.
Ronde vormen (cirkels) vergroot.
Gebruikt veel klimplanten, als je nog een schutting moet zetten, gebruikt dan horizontale planken.

Blauw achteraan lijkt verder te staan (planten of voorwerpen)


Ik ben 2jr geleden deze tuin gaan bezoeken, Gewoon Prachtig !!! een lange heel smalle tuin maar 1 van de mooiste.
Je moet eens een dagje uit plannen en de Bevelandse tuinen gaan bezoeken, echt een aanrader.
zie dan naar 'Stadstuin' foto 2 voor de pergola's


De lange tuin was doorbroken met 3 pergola's maar telkens verschoven van mekaar (zigzag) zodat je het einde van de tuin niet zag. En zo ook breder leek.

Bevelandse tuinen http://clubnet.zeelandnet.nl/btuinen/start05.htm
maandag 1 december 2008 - 09:02
annis

Annis

Dit jaar in juni ook de Bevelandse tuinen bezocht maar niet de kleine tuin wel vier andere tuinen. Zijn prachtige tuinen daar. Kijk eens op de site van de tuinen van Appeltern misschien dat daar nog wat ideetjes opstaan.
http://www.appeltern.nl/
maandag 1 december 2008 - 13:37
dendrodan

Dendrodan

hoi waar we vroeger woonde hadden we ook maar een tuintje van 3 m breed en 6 m lang.
Daar stond helemaal achterin een klein vijvertje met waterlelie. Op de muren had ik ofwel tuindraad ofwel gewoon kabels gespannen. Op die kabels groeide clematissen dr ruben, lady di, niorbi en nog 2 paarse soorten. Ook hangede er bij mij een wisteria een prachtige blauwe met heel veel bloemvan min 40 cm. Ik had ooit ergens een reportage gelezen over enkel klimplanten in een tuindat neit al te groot is.
Heb het toen eens geprobeerd en ben er steeds content van geweest. De grond had ik er dolemiet gelegd op een worteldoek. Daar hadden we een klein tafeltje staan met stoelen.
Nu waren we dit jaar verhuisd naar een huis met grote tuin ,aangezien we nu 3 kindjes hebben. Deze staat nu nog voorlopig kaal buiten een grasveld en een paar zonnebloemen die we hadden gezet voor onze dochtertjes. Nu heb ik half november 3 fruitboompjes geplant kers,pruin en peer.
Nu nog een haag zetten voor het inkijken van mijn lastige rechter buren, Deze zal bestaan uit beuken haag en van achter denk ik dat ik er aalbessen haag of stekelbessen haag ga zetten.
dinsdag 2 december 2008 - 20:22
Felicia

Felicia

Hey,

Ik vind dat allemaal wel heel mooi hoor die klimplanten. Maar wat ik me afvroeg: heb je daar veel werk aan qua onderhoud? Het is maar dat ik niet zo heel erg veel tijd heb... Ik hou enorm van een groene omgeving, maar niet van een overwoekerde

Groetjes!
woensdag 3 december 2008 - 02:20
hannibal

Hannibal

@Felicia: welkom op dit verslavende tuinforum.
Ik dacht aan een 'trompe l'oeil' schilderij aan de muur waardoor je een dieptezicht kan kiezen.
Klapstoeljes aan de muren is plaatsbesparen. Rondje van kunstgras in combinatie met onderhoudvriendelijke tegels en geen echt gazon: Maaien! en onderhoud! Een paar potten met planten met zelfbewateringsysteem.
Maar vooral: rondneuzen bij anderen, vragen en geleidelijk je eigen tuin of terras gezellig maken en dan: genieten.
Groetjes
woensdag 3 december 2008 - 07:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon