menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Paeonia Delavayi laten overwinteren

Ga naar meest recente reactie

Wes80

Wes80

Ik heb al enkele jaren een boompioen in de tuin staan. Iedere winter sterft deze volledig bovengronds af. Te veel wind en vocht vrees ik, m'n haag is nog aan het dicht groeien, vandaar.
Bovengronds is er dus nog niets kunnen "verhouten". Wel komt ie ieder jaar terug uitgelopen, dit jaar zelfs met een tiental scheuten. Maar na 3 jaar... ...nog geen bloemen.

In de garage heb nu grote doorschijnende plastiek dozen liggen. Zou het voldoende zijn om zo'n doos erover te leggen komende winter ? Als een soort serre. Zou ik gaatjes moeten maken in de doos, of beter niet ?

Groetjes
Wes
zaterdag 25 oktober 2008 - 13:32
annis

Tekst aangepast

Annis

De Paeonia Delavayi is dit wel een boompioen . Kijk even op http://www.tuinadvies.be/plantengids.php?id=886 Hier vind je meer informatie.
zaterdag 25 oktober 2008 - 16:40
hanninkj

Hanninkj

Een boompioen sterft meestal niet af. In het eerste begin als de plant jong is wil dit nog wel eens gebeuren. Ze kunnen wel 180 cm hoog worden.
zaterdag 25 oktober 2008 - 18:26
hugo

Hugo

Paeonia Delavayi is een struikpioen,, sterft bovengronds volledig af

groetjes

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 25 oktober 2008 - 18:38
Wes80

Wes80

Hoe ?
In mijn boeken staat er boompioen bij. Hij staat wel ingedeeld bij de heesters/struiken. Naast de paeonia suffruticosa. Struikpioen daar had ik eigenlijk nog nooit van gehoord.

Maar een struik is toch ook verhout, of vergis ik mij ?

Groetjes
Wes
zondag 26 oktober 2008 - 01:26
hanninkj

Hanninkj

Wes80, je hebt helemaal gelijk. Het is een struik of boompioen en wordt volgens: The Genus Paeonia, Joseph J. Halda blz. 159: A shrub up to 1.6 m high, entirely glabrous.
Zelf heb ik deze, P. lutea, rockii, ostii etc. in de tuin staan.
De een noemt hem boom- en de ander struikpioen en deze sterven nooit af, wel verliezen ze het blad in de winter.
De vaste plant pioenen sterven geheel af.
zondag 26 oktober 2008 - 15:15
Wes80

Wes80

Wel, bij mij is ie nog geen enkele keer verhout. Daarom ga ik er een "zelfbouw-serre" (lees: doorzichtig plastiek doos) over zetten. Moet ik daar gaatjes in boren voor verluchting of beter niet om de warmte binnen te houden ?
maandag 27 oktober 2008 - 16:31
hanninkj

Hanninkj

Zorg ervoor dat je voldoende lucht anders gaat de boel schimmelen. alleen bij vorst gebruiken.
maandag 27 oktober 2008 - 18:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon