menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Paddenstoel

Ga naar meest recente reactie

olijfje

Olijfje

In onze tuin staat (stonden)een paar paddenstoelen en volgens onze opzoekingen zouden het aardappelbovisten zijn.
We hebben ze uitgetrokken en weg geworpen .
Mijn vraag is hoe komt het dat die paddenstoelen gedijen in onze tuin.
Kan dit kwaad voor plant en dier?
Wat kunnen we doen om deze niet meer in de tuin te hebben?

Groetjes
Olijfje
maandag 1 september 2008 - 17:52
Rita1960

Rita1960

Hallo Olijfje,

Paddenstoelen laat ik altijd staan omdat ze heel goed werk verrichten. ( Zelfs de stinkzwam)
Laat ze groeien zodat ze hun sporen kunnen verspreiden. Paddenstoelen zijn erg nuttig in de natuur, de ondergrondse delen (zwamdraden) breken grover materiaal af zodat het later weer door de natuur opgenomen kan worden als voedingsstoffen.
De paddenstoel die je ziet is het vruchtbeginsel of te wel de "Bloem".
Als je dus de paddenstoelen verwijderd kunnen ze zich niet vermeerderen en er zijn al zo veel soorten verdwenen in B en Nl.
Ze blijven niet lang staan ( zijn dus zo verdwenen, terwijl ze zo mooi zijn )
Blijf er liever vanaf en zie hoe mooi ze zijn.

groetjes,

Rita
maandag 1 september 2008 - 20:29
Matabish

Matabish

NET TE LAAT !! [afbeelding verwijderd niet-https]

'k Wou nèt hetzelfde zeggen als jij, Rita!
Ik ben pas gelukkig als ik de eerste paddestoelen (verschillende soorten) in mijn tuin zie bovenkomen!!
Prachtige stukjes natuur zijn dat!!

Hartelijke groetjes,
Matabish.
maandag 1 september 2008 - 20:33
Rita1960

Rita1960

@ Matabish

we gaan er geen wedstrijdjes van maken hoor....... Ik meen het echt, ze zijn zo mooi zelfs de hele kleintjes en ook diegenen waarvan ik weet dat als ze zich op/in een boom gesetteld hebben en dat de boom dan ten dode opgeschreven is ( kan dan nog wel jaaareeeeen duren) maar hij gaat.
't zijn echt wondertjes

groetjes,

Rita

PS; weer hersteld van de griep??
maandag 1 september 2008 - 20:38
Matabish

Matabish

wedstrijdjes??? Ik vind het fijn dat wij dezelfde mening hebben over deze prachtige natuurwondertjes!
maandag 1 september 2008 - 21:30
Rita1960

Rita1960

En waarom niet???

grt'n

Rita
woensdag 3 september 2008 - 20:44
Diddy

Diddy

paddestoelen kunnen helemaal geen kwaad, van bovisten wel opletten dat je ze niet doet "ploffen" de sporen zouden schadelijk zijn voor ogen

paddestoelen, plant noch schimmel doch blijkt het familie van beiden, paddestoelen groeien meestal op iets dat rot, het kan overbemesting zijn kan ook gras zijn dat verdrinkt, misschien gras of mos die rotten omdat ze te weinig licht krijgen
donderdag 4 september 2008 - 21:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon