menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pluimhortensia of Hydrangea paniculata

Ga naar meest recente reactie

leekje

Tekst aangepast

Leekje

Zoals mijn naam het al laat vermoeden ben ik een echte leek op tuingebied. Ik heb nog maar sinds vorig jaar een tuin en probeer deze te onderhouden door boeken te raadplegen en info te zoeken op internet.

Door regen en wind zijn de meeste van mijn pluimhortensia omgeknakt. Wat eerst een mooi bloeiende struik was, is nu een onverzorgde chaos. Mag ik deze struik snoeien tot hij een iets meer verzorgd zicht heeft? Ik wil geen schade aan de plant aanrichten, maar zoals die er nu bij staat is echt geen zicht.
maandag 11 augustus 2008 - 10:16
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Dag leekje, hartelijk welkom op tuinadvies.
Een pluimhortensia mag je gerust snoeien fatsoeneren nu, hij bloeit op éénjarig hout.
Misschien volgend jaar hem op voorhand een beetje steunen.
Om er alles over te vinden kan je hierboven op de zoekfunctie pluimhortensia of Hydrangea paniculata intikken en dan krijg je alles wat hier al is besproken op het forum betreffende die plant.
Wens je nog meer dan kan je bij Google ook onder die benamingen vanalles vinden.
succes


Hydrangea paniculata
Pluimhortensia
De pluimhortensia laat zich heel gemakkelijk snoeien, hij is een van de sterkste soorten in het Hydrangea geslacht. De welbekende ‘Grandiflora’ heeft als bijnaam ‘schapekop’ zo groot worden de bloempluimen. Als u de grandiflora nooit zou snoeien kan hij een hoogte bereiken van wel 6 m. Deze hortensia kan slecht tegen teveel nattigheid, in het ergste geval sterft de plant. Op arme grond kan het voor komen dat de pluimhortensia lichtgroene bladeren krijgt, de remedie is gedroogde koemest korrels toevoegen. Als het tijdens de bloei hard regent, kan het voorkomen dat enkele takken afbreken onder het gewicht van de bloemen.
Snoei de takken van de pluimhortensia aan het einde van de winter terug op drie ogen vanaf de grond. De pluimhortensia zal dan binnen de kortste keren uitlopen, en zal grote bloemen dragen, als u de hortensia elk jaar zo snoeit wordt hij maximaal 1,5 m hoog.
Ook kunt u van de pluimhortensia een boompje snoeien. Snoei in het voorjaar alle takken weg behalve de meest rechtopstaande tak, ondersteun hem met een stok. Elke winter snoeit u de onderste loten eraf maar houdt de spil zelf met rust. Na een tijdje ontstaat er dezelfde situatie als met een roos, u kunt elk voorjaar iedere tak terug knippen op 3 ogen vanaf het ontstane kroontje.

maandag 11 augustus 2008 - 12:17
minouke
maandag 11 augustus 2008 - 12:46
leekje

Leekje

Bedankt Lysianthus,

Hiermee is mijn vraag alvast beantwoord. Het is inderdaad een grandiflora en de takken zijn bezweken onder het gewicht van de zware bloemen.

maandag 11 augustus 2008 - 13:14
Matabish

Tekst aangepast

Matabish

Hallo leekje,

ik zie dat je al prima geholpen bent, maar ik wilde je toch ook
HARTELIJK [afbeelding verwijderd niet-https] heten

op dit leerrijke, gezellige en uiterst verslavende tuinforum!! Je zal hier niet lang een 'leekje' blijven!

Vriendelijke groetjes,
Matabish.
maandag 11 augustus 2008 - 15:29
an

An

ook namens mij welkom op dit gezellige forum waar we allemaal gek op planten en zo zijn
maandag 11 augustus 2008 - 16:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon