menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Passieflora caerulea winterhard of niet

Ga naar meest recente reactie

zourky

Zourky

Soms ziet men passieflora staan ergens een ganse haag met veel bloemen en rode vruchten,het gaat nu niet om de vruchten,ik heb ook al een paar keer één gepland maar telkens na de winter is er niets meer, ik weet er zijn verschillende soorten maar niet winterhard,mijn vraag welke soort bevriest niet bedankt op voorhand
groeten Richard
maandag 4 augustus 2008 - 07:22
LauraK

LauraK

Hallo Richard,

Ook ik heb de 'gewone' passiflora caerulea in de tuin, tegen een zuidmuur, en daar komt de plant
elk jaar weer terug. Ik snoei de plant in april, net voor hij weer gaat uitlopen. Voor de zekerheid neem
ik wel elke herfst wat stekken (van zo'n 10 à 15 cm lang) voor het geval we een erg strenge winter
zouden krijgen, en de passiflora alsnog zou doodvriezen. Dat is overigens in de 15 jaar dat we hier
wonen nog niet gebeurd, en met die stekjes maak ik dan anderen weer blij.
Hier even een foto van vorig jaar, toen we meer dan honderd vruchten aan de plant hadden, door
het mooie weer in april:
[afbeelding verwijderd niet-https]

Groeten van Laura.
maandag 4 augustus 2008 - 10:25
LauraK

LauraK

P.S. Als je iemand kent die deze passiflora heeft, zou je om wat stekken kunnen vragen. Hij wortelt
razendsnel in water, en is een krachtige groeier (zonder te woekeren overigens), zodat je er nu nog
plezier van zou kunnen hebben.

Nogmaals de groeten van Laura.
maandag 4 augustus 2008 - 10:28
zourky

Zourky

Hartelijk bedankt,nu weet ik tenminste de echte naam,en kan ik mij bij een bloem kweker er achter
vragen,maar ja nu je zegt van die stekkjes,als ik mijn kein kind de woensdag middag ga af halen aan de school in Wijgmaal(Leuven Belië) daar staat zo een haag zeker wel tien meter daar kan ik vragen voor stekjes,nogmaals bedankt en groeten Richard
maandag 4 augustus 2008 - 10:55
zourky

Zourky

bedankt voor de inlichting echt een mooie plant zijn de vruchten eetbaar of niet het is maar een vraagje met de bloem ben ik al teveden,ik vind het prachtige bloemen precies namaak maar dan echt
groeten Richard
maandag 4 augustus 2008 - 11:02
LauraK

LauraK

Hallo Richard,

De vruchten zijn zeker eetbaar, en zelfs erg lekker en zoet! Van deze variëteit zijn de vruchten rijp
als ze oranje-rood en zacht zijn, van andere variëteiten weet ik het niet. Hier even een idee van wat
je kan verwachten:
[afbeelding verwijderd niet-https]

De bloemen bloeien maar één dag, maar er komen zoveel bloemen aan dat je er elke dag wel een
aantal ziet bloeien.

Groeten van Laura.
maandag 4 augustus 2008 - 19:19
ToonVC

ToonVC

Beste Laura,

ook ik heb enkele passiflora staan, de caerulea, edulis en tulae ... nu is 't me nog niet gelukt om ze in water te laten wortelen, simpelweg schuin afknippen en in water zetten en afdekken?
tiens moet ik eens beter m'n best doen dan

nu doe 'k het met stekpoeder en enkele weken geduld ...

gegroet!
woensdag 6 augustus 2008 - 00:34
ToonVC

ToonVC

Beste Laura,

ook ik heb enkele passiflora staan, de caerulea, edulis en tulae ... nu is 't me nog niet gelukt om ze in water te laten wortelen, simpelweg schuin afknippen en in water zetten en afdekken?
tiens moet ik eens beter m'n best doen dan

nu doe 'k het met stekpoeder en enkele weken geduld ...

gegroet!
woensdag 6 augustus 2008 - 00:34
Bartje22

Bartje22

WOW hoe krijg je er van zulke mooie vruchten aan ,, ik heb mijn passiebloem, dezelfde al drie jaar maar nog geen enkele vrucht..
wat doe ik verkeerd?

groetjes Bartje22
donderdag 7 augustus 2008 - 17:19
Bartje22

Tekst aangepast

Bartje22

P.s neem geen moeite om de passiflora te stekken.. je kunt ze heel eenvoudig laten wortelen op water.. maar zorg wel dat er een oog zit.. anders krijgt die natuurlijk nooit wortels..

dus neem een takje met 2 bladeren,, haal het onderste blad en eventueel de knoppen weg.. zet het op water en binnen 3 weken hebben ze wortels.

groetjes!
donderdag 7 augustus 2008 - 17:21
martine

Martine

de witte variant van de caerulea: 'constance elliot' is ook winterhard. hier staan ze ook al verschillende jaren. er staan nog massa's bloemknoppen klaar om zich te openen;
ik heb ook nog geen enkele vrucht gehad...
Martine
zaterdag 9 augustus 2008 - 18:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon