menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Winterharde balkonplanten

Ga naar meest recente reactie

SterrenKruid

SterrenKruid

Hallo!

Mijn moeder woont in een appartment in de stad met een klein balkonnetje, ik vermoed zo'n 2,5 m breed en 1 m diep, op armhoogte ommuurd zodat je daar bloembakken op kan zetten.

Nu vraagt ze welke planten zij daar kan zetten die in de zomer bloeien en in de winter groen blijven zodat het uitzicht dan toch wat aangenaam blijft. Het zouden ook winterharde planten moeten zijn want ze heeft in haar appartement niet de ruimte om ze daar te laten overwinteren.

Alvast bedankt voor jullie suggesties!



*SterrenKruidje*
donderdag 31 juli 2008 - 09:56
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Dag sterrenkruidje,

Heb je al op de tuinadvies plantengids gekeken?
daar kan je een zoekcriteria ingeven en vind je vele soorten.
Succes
http://www.tuinadvies.be/plantengids.php



tip: let ook een beetje op de standplaats, zon, schaduw want dat is belangrijk.
donderdag 31 juli 2008 - 11:09
SterrenKruid

SterrenKruid

Ja, Lysianthus, dat heb ik. Maar zonder resultaat. Ik heb de criteria "bloeien in juli, kuipplant, halfschaduw, bladhoudend en matig winterhard" opgegeven, de andere criteria liet ik bij "geen voorkeur" maar er waren geen resultaten. daarna heb ik "bloeien in juli" weggelaten om de keuzemogelijkheden te vergroten, maar eveneens zonder resultaat.

Jammer. Dus wacht ik maar op concretere suggesties.



*SterrenKruidje*
donderdag 31 juli 2008 - 12:11
Seedling

Seedling

http://www.tuinadvies.be/hibiscus_newbiscus.htm


Dat is er al eentje Sterrenkruidje!
donderdag 31 juli 2008 - 12:57
kurt

Kurt

Beste sterrenkruid,

Onder de term KUIPPLANT verstaat men NIET winterharde planten die in ons klimaat tijdens de winter naar binnen moeten om te kunnen overleven. Vandaar dat men deze in grote kuipen plant en niet in de vollegrond steekt.
Omgekeerd blijft een vaste plant altijd een vaste plant ook al staat die in een bloembak of een kuip.

Er bestaan dus heel veel planten die wel in kuipen en bloembakken kunnen blijven staan gedurende de winter en zelfs wintergroen zijn, maar dat zijn dus geen kuipplanten. Vandaar dat uw zoektocht niets opleverde.

Ik heb voor jou eens in de plantengids opgegeven: bloeien in juli, halfschaduw, goed winterhard en wintergroen.
http://www.tuinadvies.be/plantengids.php?b6=37&b7=34&b9=32&actie=advanced2

Resultaat: 192 zoekresultaten gevonden

Je kunt indien je dat wenst dus nog gaan bijfilteren op hoogte of bloemkleur.

veel succes,
Kurt
donderdag 31 juli 2008 - 13:02
SterrenKruid

SterrenKruid

Tja Kurt, zo had ik het nog niet bekeken! Ik ga zodadelijk je advies opvolgen.

Bedankt!



*SterrenKruidje*
donderdag 31 juli 2008 - 13:08
minouke

Minouke

suggestie : geranium 'Rozanne' of 'Joly Bee', bloeit van mei tot november in het blauw, is niet wintergroen maar dat kunt ge oplossen met tussenin 1 à 2 klimopplantjes te zetten
donderdag 31 juli 2008 - 21:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon