menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kat eet nepeta op

Ga naar meest recente reactie

Elsje

Elsje

Hallo iedereen!
Onze kat is (hoe raad je het) dol op nepeta (kattenkruid). Ik had wel gelezen dat ze erin gingen liggen rollen enzo, maar onze poes maakt de planten echt helemaal stuk ! Ze rolt erin om te beginnen en daarna bijt ze in de stengels, ze bijt ze echt af ! Overal op het gras vinden we stukjes nepeta. Het is best wel grappig om ze daarna over het gras zien te "lopen", ze is echt helemaal high ! De helft van de plantjes die we vorig jaar gezet hebben, heeft de geest al gelaten : die heeft ze in het voorjaar van het moment dat ze nog maar 2 cm boven de grond stonden compleet afgebeten. De andere helft is nu op sterven na dood. Hier is zeker niks tegen te doen ?
maandag 21 augustus 2006 - 14:41
jdcoster

Jdcoster

Waarschijnlijk Nepeta x Faasenii?
Bij mij laten ze (4 katten) Nepeta Sibirica (is ook mooi) gerust.
Ik heb ook hetzelfde verschijnsel bij Valeriaan. Zelfs vanaf wanneer de planten 's winters nog helemaal ondergronds zitten tot de scheuten 10 à 20 cm hoog zijn. Ze wentelen zich bovenop die plaats, krabben er in de grond en beschadigen zo alle nieuwe scheuten totaal. Ik maak er telkens een kooitje rond in afsluitingsdraad. De planten groeien er dan uiteindelijk door en dan gaat hun belangstelling weg. Het kooitje kan verder blijven en dient dan als plantensteun.
Misschien ook eens te proberen met het Kattenkruid of ... een andere soort nemen.
Groetjes
maandag 21 augustus 2006 - 18:09
Elsje

Elsje

bedankt hoor !
het is inderdaad nepeta faasenii waar ze zo dol op is.
ik vlieg al naar de kweker om die andere varieteit te zoeken en uit te proberen !
(is in ieder geval makkelijker dan een andere varieteit van kat te zoeken)
maandag 21 augustus 2006 - 21:15
Catgarden

Catgarden

Alleszins geen Nepeta subsessilis 'Sweet Dreams' nemen want die ben ik kwijt doordat de katten er in rolden en er aan knabbelden. Die waren nog teerder dan faassenii

Ik heb 2 soorten nepeta faassenii ('Walker's Low' en 'Six Hills Giant') en als je die die eerste 2 jaar beschermd tegen de katten (ik had er kippegaas rond gezet en gesnoeide rozentakken) zijn de planten forse pollen geworden en groeien ze hard genoeg zodat de katten ze niet meer kapot krijgen.

Nepeta sibirica 'Souvenir d' André Chaudron' laten de katten hier met rust en Nepeta parnassica (een hoge soort van 150 cm) moeten ze ook niet hebben.
dinsdag 22 augustus 2006 - 14:26
Kwest

Kwest

Zijn er buiten poezen nog beestjes die nepeta lusten? Ik weet niet juist welke soort ik heb, ze wordt niet meer dan 20 cm hoog, maar in het hart van de plantjes zijn er stengeltjes afgebeten. De nepeta zal er niet van doodgaan, ze breidt verder uit, maar ziet er soms een beetje verlept door die takjes die afgebeten zijn.
vrijdag 25 augustus 2006 - 17:32
Nigella

Tekst aangepast

Nigella

een trucje om katten uit Nepeta's te weren is, brochettestokken tussen de opkomende planten steken, daar blijven ze uit.

En helemaal akkoord dat ze in de Sibirica niet gaan rollen. Nu bij ons trouwens ook niet in de lilaroze Longipes. Maar dat heeft misschien meer te maken met het feit dat we die in potten hebben staan. Heb wel eens gezien dat een poes van de buren (want ik ben zelf geen liefhebber en zeker niet als ik in de vuiligheid van de buren hun kat trap als ik in de tuin werk) aan de beginnende planten van Longipes rook, maar ze toch verder gerust liet.

Een tip tegen het open vallen van kattenkruid, is een soort omgekeerde hanging basket over je plant en die er laten doorgroeien, dat geeft steun. Je kunt die ook zelf maken van groene afspanningsdraad.
vrijdag 25 augustus 2006 - 19:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon