menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoeveel Agapanthussen in een bloempot

Ga naar meest recente reactie

Wewe

Wewe

Beste,

Ik ga me Agapanthussen aanschaffen voor in een bloempot van 50 cm diameter. Het zullen kleine plantjes zijn.
Mag ik er dan meerdere bij elkaar plaatsen of beter slechts 1 ?

Mvg,
Werner
maandag 21 juli 2008 - 13:52
hanninkj

Hanninkj

Agapanthussen kunnen snel groeien, afhankelijk van de soort en dan heb je met 1 plant de pot vol.
Je kunt er bijvoorbeeld 3 inzetten maar dan moet je regelmatig stukken eraf halen. Mijn pot van 50cm is zelfs voor 1 plant te klein.
maandag 21 juli 2008 - 18:53
Wewe

Wewe

Bedankt voor je antwoord.
Ik heb ooit gelezen dat een Agapanthus extra veel bloemen geeft als de pot net te klein wordt.
Net tot op het punt hij uit de pot zou groeien. Dan moet je hem wel verplanten.
Heb je dat al ondervonden?
maandag 21 juli 2008 - 19:04
danny2

Danny2

Groeien doen ze wel goed maar 1 plantje in een pot van 50 cm, zou eerder voor een 5plantjes gaan en dan zal het een 8à 10 jaar duren eer je pot te vol zal zijn, alhoewel te vol, zolang je eten en drinken kan geven is nog alles ok.

danny
maandag 21 juli 2008 - 20:20
hanninkj

Hanninkj

Om Agapanthussen goed te laten bloeien moet je ze niet in te kleine potten zetten want dat is onzin. Geef Agapanthussen in augustus mest met een hoog Kalium gehalte bijv. 15:10:30.
Bij mij heeft het echt geen 10 jaar geduurd dat de pot van 50cm vol zit maar ze krijgen bij mij wel de juiste bemesting en op tijd nieuwe goede grond.
maandag 21 juli 2008 - 21:15
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Het is echt een fabeltje dat een Agapanthus goed gaat bloeien als hij in een te kleine pot staat!
maandag 21 juli 2008 - 23:03
Thuja49

Thuja49

Heb ook gelezen dat je ze in de winter vooral koel moet zetten en voldoende
rustperiode om ze rijkelijk te laten bloeien.
En dat je er ook op moet letten welke soort je neemt degene die groen blijven of diegene die zn bladeren verliest .

groetjes

thuja
maandag 21 juli 2008 - 23:07
Harry54

Harry54

Sterker nog: Agapanthussen bloeien nooit.
Harry
maandag 21 juli 2008 - 23:07
Tine

Tine

Hoe bedoel je dat Harry?

Tine
maandag 21 juli 2008 - 23:09
Harry54

Harry54

Precies zoals ik het zeg. Je koopt ze in een tuincentrum en het eerste jaar gaat het nog aardig. Alle volgende jaren zit je met een bosje groene bladeren en geen bloei. Je neemt je dan voor ze nooit weer aan te schaffen tot je een een paar jaar later er weer voor bezwijkt. En dan weer van voren af aan.
groet Harry
ps. cactussen zijn een stuk gemakkelijker.
maandag 21 juli 2008 - 23:25
Thuja49

Tekst aangepast

Thuja49

De planten die buiten in de border staan, hoef je slechts om de vijf jaar de scheuren, terwijl de Agapanthus in kuip best om de drie jaar wordt verpot. Verpot de Agapanthus zeker niet meer dan nodig want telkens de wortelkluit gescheurd of beschadigd wordt bij het verpotten zal die het jaar erop veel minder bloemen geven. Een andere mogelijke oorzaak van weinig bloei kan de overwinteringstemperatuur zijn die te hoog was. Overwinter de planten rond de 5°C, want ze hebben een koudere periode nodig om terug te kunnen bloeien.

Belangrijk is het verschil tussen de groenblijvende Agapanthus (die zijn bladeren in de winter behoudt) en de bladverliezende Agapanthus (die zijn bladeren in de herfst verliest)

thuja
maandag 21 juli 2008 - 23:27
leeuwtje

Leeuwtje

Nou mijn agapanthussen bloeien ieder jaar weer volop en steeds meer bloemen. Ik laat de pot in de winter buiten staan onder een afdak dus wel droog maar wel de wintertemperaturen. Ik heb de paarse bladverliezende. Die is geloof ik ook het winterhardst.
Dit jaar moet ik toch weer gaan delen na de bloei. Mijn pot begint aardig vol te raken. 3 jaar terug 3 plantjes ingezet en nu heb ik 13 bloemknoppen. Ik denk een pot van 60/70 cm doorsnede. Ik ga er dus 2 nieuwe potten bijhalen de de planten verdelen over die potten.
dinsdag 22 juli 2008 - 00:45
Rita1960

Rita1960

Precies zoals ik het zeg. Je koopt ze in een tuincentrum en het eerste jaar gaat het nog aardig. Alle volgende jaren zit je met een bosje groene bladeren en geen bloei. Je neemt je dan voor ze nooit weer aan te schaffen tot je een een paar jaar later er weer voor bezwijkt. En dan weer van voren af aan.
groet Harry
ps. cactussen zijn een stuk gemakkelijker.


Hoi Harry,

Nou, dat ben ik niet met je eens. Heb hier een agapanthus staan die ieder jaar zijn blad verliest, overwintert op een koele en niet te lichte plaats, en die ieder jaar meer bloemen geeft. Vorig jaar verpot in een pot met een doorsnede van plm 25 cm ( in goede potgrond (met turf) en er zitten dit jaar 11 bloemen in In de winter periode krijgt zij bijna geen water en als er nieuwe groeipunten ontstaan dan iets meer water maar niet te veel. Zodra ze naar buiten gaat meer water en 1x per week pokon tijdens de watergift. (En niet uit laten drogen.)
Oh ja, en alleen mijn lidcactussen doen het goed.... maar dat komt omdat ik deze in de zomer altijd vergeet water te geven en bloeien dat ze dan doen in jan/feb. !

groetjes,

Rita
dinsdag 22 juli 2008 - 21:53
miema

Miema

[afbeelding verwijderd niet-https]
Dit is mijn agapanthus vorig jaar gezaaid, is bladverliezend deze winter binnengezet.
Krijgt wekelijks voeding,zou ik dit jaar bloemen krijgen of is dit nog te vroeg.
Er staan nog geen knoppen in enkel veel blad.
Groetjes Miema
woensdag 23 juli 2008 - 21:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon