menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Stokrozen

Ga naar meest recente reactie

cornelia

Cornelia

Ha allemaal,

Hoe houden jullie de bladeren van de stokrozen een beetje fatsoenlijk. Nu zitten ze bij mij weer vol van die oranje spikkels waarna het blad verdord. Ik heb ieder jaar problemen met die bladeren, bloeien doen ze echter wel goed. Ik camoufleer wel e.e.a. maar toch erger ik mij er aan.
Graag wat advies in deze............................en alvast bedankt.

groeten, cornelia
zondag 29 juni 2008 - 09:04
corrielat

Corrielat

Hallo naamgenoot,

Ik heb dat ook met mijn stokrozen,

schijnbaar is daar helaas niets aan te doen,
ik haal de verdorde bladeren weg, maar het is wel jammer,
gelukkig zijn de bloemen zeer mooi,
dus de moeite waard om ze te laten staan
zondag 29 juni 2008 - 10:21
Etienne45

Etienne45

De gele pikkeltjes op de bladeren (vooral de grootste van onder) is een schimmel. Klassiek bij stokrozen. Bijna niet te vermijden. Best is in het vroege voorjaar preventief te behandelen met een fungicide. De afgevallen zieke bladeren verwijderen en verbranden of met GFT-container meegeven. Besmetting is immers een reëel gevaar.
zondag 29 juni 2008 - 11:43
annis

Annis

Hier een stukje gevonden op internet over roest bij stokrozen.

Op arme grond kan de plant last krijgen van roest, een schimmelinfectie. Meestal is het niet zo ernstig dat de plant eraan ten onder gaat, het is alleen niet zo fraai. Met name in een vochtig seizoen kan de plant er last van krijgen. Voordeel van een standplaats tegen de muur van een huis is dat de plant ook meteen droger staat (onder de dakrand) en dan vaak minder last heeft van roest.

Daarom zie je ook zo vaak de stokrozen in de geveltuintjes staan die totaal geen aantasting van roest hebben. Dus in het voorjaar een plantversterkend middel gebruiken en de grond wat rijker maken.

zondag 29 juni 2008 - 11:53
Jeannette1

Jeannette1

Hai Cornelia, wij hebben al jaaaaaaren Stokrozen in de tuin, ook verplaatsen wij vaak van elders naar onze tuin!

Dit om uitsterven te voorkomen!

Maar... tot vorig jaar, hadden wij niets van lelijke of aangetaste bladen.

Helaas zijn ook wij dit jaar behebt met dit fenomeen!

Knip A.U.B. alle lelijke bladeren eraf!!!

Zo niet, dan komt je hele tuin misschien wel onder te zitten, tenminste de planten die er gevoelig voor zijn.

Daar ikzelf een kasplantje ben , was dit het eerste dat Ger met alle Stokrozen gedaan heeft.

NIET op de komposthoop A.U.B> maar echt goed verwijderen in de vuilcontainer!

Dan maar Stokrozen die mooi en goed bloeien zonder bladeren, uiteindelijk gaat het toch om de bloemen?

Ik wens je veel suc6.

Groetjes, Jeannette
zondag 29 juni 2008 - 13:31
cornelia

Cornelia

Hoi allen,

Ik haal zeker alle aangetaste bladeren direkt weg. Ik zag echter dat kaasjeskruid ook al aangestoken is. Grmmmmm.
Misschien knip ik volgend jaar van kunststof, mooie grote bladeren. Dan haal ik alle echte weg en plak ik die van kunststof er aan.
Ik zeg ieder jaar " geen stokrozen mee" maar ik kan het niet laten, de bloemen zijn zo mooi.

Enfin, ik zal proberen met de tips (voeding, meer langs de muur plaatsen) wat te doen. Misschien moet ik anders maar eens gaan experimenteren met huismiddelen. Misschien vind ik wel DE remedie uit.

groeten, cornelia
zondag 29 juni 2008 - 14:50
Jeannette1

Jeannette1

Hai Cornelia, wij hebben al jaren de Stokrozen op enkele na, langs de muren staan!

Maar dit jaar is echt ALLES en OVERAL aangetast!

Het maakt dus niet uit waar je ze plaatst.

Dat van die kunstbladeren houd ik wel in gedachten, want dat viond ik een glorieus idee!!!


Veel suc6 gewenst!

Groetjes, Jeannette
zondag 29 juni 2008 - 17:00
printemps

Printemps

hallo

ik ga hout vasthouden
mijn stokrozen hebben er (nog)geen last van
ze staan ook wat beschut onder dakrand van buur

mvg
an
dinsdag 1 juli 2008 - 12:37
kris79

Tekst aangepast

Kris79

hallo iedereen

hier is het ook weer een ramp,bladeren vol spikkels en verdorren,dus heb alle bladeren er maar af gedaan op enkele bovenste na,dan komen de nu openstaande bloemen meer tot zijn recht,echt wel jammer dat deze steeds die vreselijke ziekte moet krijgen

mvg
kris
dinsdag 1 juli 2008 - 19:42
Bartje22

Bartje22

Hopen dat dit dan bij iedereen lukt.. zelf heb ik gelukkig (nog) geen last van deze plaag.

Groetjes en suc6!
dinsdag 1 juli 2008 - 22:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon