menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Newbiscus laat zijn bladeren hangen

Ga naar meest recente reactie

petoetje777

Petoetje777

hoi beste mensen,eerst even voorstellen,
ik ben Karine 45 jaar en woon in vlaanderen,heb een lieve man en 2 honden,een labrador en een flatcoat retriever,mijn hobby,s zijn in de tuin bezig zijn,pceen,en wandelen.

sinds een week of 3 heb ik een Newbiscus Mauvelous,deze staat op een nogal windvrije zonnige plaats ,
nu heb ik de indruk dat hij zijn onderste bladeren laat hangen,ze zien er maar slapjes uit kunnen jullie me zeggen wat de oorzaak hiervan zou kunnen zijn?het lijkt wel of hij aan het afsterven is,de bladeren zijn nog groen,maar slap en levensloos,
ik heb hem elke dag al wat water bijgegeven omdat ik denk dat hij te weinig water heefd,hij heefd zon vanaf 11 uur tot 20 u tegen de morgen staat hij er weer fris bij??
hopelijk weten jullie raad,al bijvoorbaad dank
[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
donderdag 19 juni 2008 - 19:36
Spuddy

Spuddy

Ik denk aan watertekort. Dat stenen muurtje zuigt veel water op waardoor de grond in dat plantvak snel uitdroogt. Ook de plek (volle zon) zal hier in meespelen. Als je water geeft doe dat dan heel ruim, 10liter is geen overbodige luxe.
donderdag 19 juni 2008 - 22:42
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Karine, hartelijk welkom op het forum!
Je Newbsicus moet misschien eventjes wennen en verliest enkele bladeren maar dat hoeft niet erg te zijn. Een nieuwe standplaats zal altijd van de plant enige gewenning vragen. Strakjes geniet je vast vande mooie bloemen! Groeten Martje
donderdag 19 juni 2008 - 22:48
petoetje777

Petoetje777

bedankt voor de raad Spuddy,ik zal hem vanaf morgen dubbel zoveel water geven hopelijk komt hij weer tot zijn recht
ik had ergens gelezen dat deze plant max 2 x water in de week mocht hebben daarom begon ik al te denken dat elke dag water geven mischien al teveel zou zijn ..thanks ik laat zeker nog iets weten

jij ook bedankt voor de raad Martje,ben benieuwd naar de bloemen,als hij in bloei staat ,plaats ik een foto
truste en morgevroeg weer gezond op

vrijdag 20 juni 2008 - 01:01
Matabish

Matabish

Hartelijk [afbeelding verwijderd niet-https] Petoetje,
op dit interessante en gezellige tuinforum!! Wél oppassen voor de verslaving!!
Wij houden hier veel van foto's, dus ...laat maar komen!!

Vriendelijke groetjes,
Matabish.
vrijdag 20 juni 2008 - 13:41
petoetje777

Tekst aangepast

Petoetje777

bedankt voor de welkom Matabish.
met de Newbiscus gaat het momenteel heel goed,ik geef hem elke dag ruimschoots water
momenteel nog niet veel tijd gehad voor foto,s maar eens hij in bloei komt komen ze eraan gevlogen
maandag 30 juni 2008 - 00:43
hildavw

Hildavw

Als het nog enigzins mogelijk is, zou je een plastiekfolie kunnen aanbrengen tussen het muurtje en de aarde, zodat de stenen minder water opnemen.
Ook kan je gelkorrels, die het water langer vasthouden, onder de aarde rond je plant mengen.

succes ermee

groetjes

Hilda
woensdag 2 juli 2008 - 11:20
petoetje777

Petoetje777

bedankt voor je tip,Hilda we zullen er folie proberen onderleggen en lukt het niet dan proberen we met die gelkorrels..euh moeten die niet onder de aarde liggen dan?,
groetjes terug karine
donderdag 3 juli 2008 - 00:16
hildavw

Hildavw

Gelkorrels houden het water vast, dus die moet je door de grond mengen.

"Je kunt de vochtigheid van de grond (en vooral bloempotten) verbeteren door gebruik te maken van gelkorrels. Vul een emmer voor de helft met water. Giet er een tas gelkorrels bij en wacht enkele minuten totdat de gelkorrels het maximaal volume aan water hebben opgenomen. Neem vervolgens een tweede emmer met potgrond (ook voor de helft gevuld) en giet er de gevulde gelkorrels bij. Meng beide met de hand en vul de bloempot (of het gat in de grond waar er wordt gepland) met het mengsel. Tijdens de warmere en drogere periodes kunnen planten dan langere tijd zonder water, zonder te verdorren. "

groetjes

Hilda
vrijdag 4 juli 2008 - 19:30
petoetje777

Petoetje777

bedankt voor de tip Hilda
alleen heb ik er nog geen gevonden de 2 tuincentras waar we geweest zijn vandaag kennen dit niet,
morgen gaan we naar floralux hopelijk hebben ze de gelkorrels daar wel,en kan ik gaan expirementeren

groetjes Karine
zondag 6 juli 2008 - 00:30
petoetje777

Petoetje777

en hier een paar foto,s van de newbiscus red waar ik onlangs verliefd op werd en nu zijn eerste bloem in bloei van staat
[afbeelding verwijderd niet-https]'/>

[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
dinsdag 15 juli 2008 - 22:55
Baileysker

Baileysker

Waar heb je die Newbiscus Red gevonden?
Begin juli in een tuincentra in Lokeren geweest, en daar hadden ze nog nooit van Newbiscus gehoord.
Die wouden mij steeds een Hibiscus aansmeren.

Worden die bloemen van de Red zo groot als die van de Mauwelous?

Dacht dat de Mauvelous 1 meter groot wordt, de mijne is nu al 1,20 m.
Ik had er vorig jaar 2 gekocht, helaas is er denk ik door de honden ééntje niet meer boven gekomen na de winter.
zaterdag 19 juli 2008 - 22:24
petoetje777

Petoetje777

hoi Baileysker,
deze hebben we van eurotuin in deinze,ze hadden ook de white en de mauwelous,de bloemen worden even groot,als de Mauwelous al dat deze nu amper 60 hoog is staat hij al volop in bloei.
denk dat hij wel in elke eurotuin te verkrijgen is,ik hoop het voor u,alvast veel sucses met de aankoop
zondag 20 juli 2008 - 18:50
Baileysker

Baileysker

Bedankt, in Merelbeke is er ook een Eurotuin, en das niet zo ver van bij ons.
Morgen is die ook open, weet weeral wat te doen morgen. En hopen dat ze er nog hebben natuurlijk.
zondag 20 juli 2008 - 20:13
Baileysker

Baileysker

Spijtig, heb gebeld vanmorgen naar die tuincentra, in Merelbeke hadden ze er nog nooit van gehoord, en in Deinze was de verkoop al gedaan voor dit jaar. Da is toch vroeg voor een nazomerbloeier.
maandag 21 juli 2008 - 12:33
petoetje777

Petoetje777

hoi ,
spijtig dat ze al uitverkocht zijn in deinze,voor een nazomer bloeier te zijn bloeid hij hier al volop,als je eurotuin in Merelbeke weet zijn heb je daarnaast ook de ORANGERIE daar hadden ze ook de Newbiscus daar komt onze Mauvelous van ,Mischien daar eens een kans wagen?? wel waren ze daar veel duurder,in prijs ik denk dat ik er 32 € voor betaald heb
hier het adres en tel.
Fraterstraat 117
9820 Merelbeke
09 232 24 25

veel sucses ermee
maandag 21 juli 2008 - 12:39
Baileysker

Baileysker

Daar moeten ze dus nog binnen komen, maar ze wist niet wanneer.
maandag 21 juli 2008 - 15:17
cetinel

Cetinel

de mauvelous heb ik al,maar die andere kleuren gingen binnenkomen : ik moet als de wiedeweerga naar mijn bloemist dus vandaag!!!
woensdag 23 juli 2008 - 08:59
petoetje777

Petoetje777

Daar moeten ze dus nog binnen komen, maar ze wist niet wanneer.

mischien even vragen ,als ze binnen zijn om je even te verwittigen??
de witte vind ik ook een hele mooie
donderdag 31 juli 2008 - 10:55
petoetje777

Petoetje777

de mauvelous heb ik al,maar die andere kleuren gingen binnenkomen : ik moet als de wiedeweerga naar mijn bloemist dus vandaag!!!

hopelijk had je sucses
donderdag 31 juli 2008 - 10:57
cetinel

Cetinel

ja hoor,heb dezelfde dag nog de rode en de witte met donkerroze hart gaan halen,alleen was ondertussen blijkbaar mijn mauvelous gestolen........
donderdag 31 juli 2008 - 12:11
petoetje777

Petoetje777

gefeliciteert met je aankoop centinel moge je er veel sucses mee hebben
jeetje het komt al ver de mensen hun planten stelen zulke mensen moesten er met hun vingers blijven aanplakken
donderdag 31 juli 2008 - 14:14
Angalampoe

Angalampoe

Newbiscus marvelous
Angalampoe :
31-07-2008

Hallo,
Wie heeft al enige ervaringen met de Newbiscus Marvelous ? Kan ik deze gewoon buiten in de tuin (volle grond) planten zonder kuip ? Het gaat om het volgende [afbeelding verwijderd niet-https]

Alle voeding-, snoei- & verzorgingsadviezen/reacties zijn welkom en alvast bedankt.
Gr. Angalampoe (een tuin beginneling)
=============
Yvette:
31-07-2008 Ik heb hem in de grond zonder kuip en hij doet het fantastisch!

Tuinprins:
31-07-2008 Deze plant overleeft een Nederlandse winter niet. Op het kaartje bij deze plant staat dat hij winterhard is maar dat is hij dus niet. Je kunt hem behandelen als kuipplant en in de winter naar binnenhalen maar daar krijgt de Newbiscus vaak last van allerlei schimmels. Ook heeft de plant een vochtige en warme omgeving nodig om bloeiknoppen aan te maken. De meeste tuiniers kunnen deze plant zo'n omgeving niet bieden.

Beschouw deze plant als een dure eenjarige en niet als een vaste plant die ieder jaar terugkomt.

Gegroet, de tuinprins
====================

Hallo Tuiniers,
Bedankt voor jullie reacties maar ik lees nu 2 tegenstrijdige reacties Ik weet nog steeds niet waar ik aan toe ben. Hebben jullie misschien ervaring over hetzelfde plantje ? De gegevens bij aankoop geven aan dat het een winterharde plant is. Ook al gaat het om een plantje, da's toch oplichting als het geen winterharde plant is ?
Gr. Angalampoe
vrijdag 1 augustus 2008 - 13:10
cetinel

Cetinel

deze is volgens mijn ervaringen echt wel wintervast hoor!
alleen sterft hij in de winter bovengronds af en komt vrij laat in het voorjaar weer op waardoor sommige mensen wel eens kunnen denken dat hij dood is...
bij mij stond hij in een grote plastic pot,de gehele winter buiten zonder bescherming,een pot is meer onderhevig aan de winterse invloeden dan in volle grond,en zonder problemen kwam hij weer op en groeide voorspoedig,tot iemand anders ermee weg was
vrijdag 1 augustus 2008 - 14:45
Angalampoe

Angalampoe

Hey Cetinel,

Sjoeh, ik was al helemaal in tweestrijd. Ik laat mij niet ontmoedigen. Ik heb alvast de hibiscus moscheutos "luna" licht roze gekocht. Ik ga die vanmiddag in de volle grond planten, kijken of het lukt.
Txs voor je reactie en nog enige tips ?
Gr.
Angalampoe
vrijdag 1 augustus 2008 - 15:28
cetinel

Cetinel

eu...tips,goed verzorgen zeker??
zo mogelijk op een zonnige plaats zetten,en regelamtig bemesten,meer is niet nodig,hoeft net gesnoeid.
vrijdag 1 augustus 2008 - 15:31
Angalampoe

Angalampoe

BTW: Ben je er nog achter gekomen wie die jouwe heeft gestolen ? Wat een brutale apen zeg !
vrijdag 1 augustus 2008 - 17:08
cetinel

Cetinel

nope niet achtergekomen!
ik heb de rode en de rose twist (luna) nu
en de mauvelous komt ook wel weer...
maar voorlopig hou i ze nog bij m en plant ze in de tuin als ik al verhuisd ben......
vrijdag 1 augustus 2008 - 17:10
Angalampoe

Angalampoe

Heb je die nieuw gekocht of had je ze al ? Zijn de rode ook wintervast en los te planten in volle aarde. Sorry dat ik zoveel vragen stel maar ik ben pas een beginneling.

ennuh

HOERA, de eerste twee knoppen van de Hibiscus moscheutos Luna Pink [afbeelding verwijderd niet-https] zijn al open.
Jeetje wat een pracht zeg !!!!!! Benne best trots dat ze uit zijn, had eerlijk gezegd gedacht dat het mij niet zou lukken. Joepie !
zaterdag 2 augustus 2008 - 15:18
cetinel

Cetinel

de mauvelous had ik al,de nieuwe heb ik dus vorige week gekocht en die komen later in de volle grond...
ik heb diezelfde als hierboven! maar de mijne is nog niks open...en de rode heb ik,maar er is ook een puur witte,en die had hij(nog)niet
zaterdag 2 augustus 2008 - 18:21
Angalampoe

Angalampoe

Had je die moscheutos al héél lang ? Ik heb die mauvelous nog NIET gekocht, wilde eerst jullie ervaringen horen.
dinsdag 5 augustus 2008 - 14:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon